Geen druk ondanks bottelgist

Gestart door Bvk1983, 10-02-2024 10:20 u

Vorige topic - Volgende topic

Bvk1983

Ik heb sinds 15 januari een zware (13%) stout op de fles. Gister een flesje geopend maar er is 0 druk aanwezig.

Ik heb gebotteld met 6 g/l suiker en F2 bottelgist. Wat is wijsheid, andere bottelgist gebruiken en zo ja, welke?

hb-lot

CBC-1 heeft een alcohol tolerantie van 12-14%. Bij F2 wordt alleen 10+ gezegd, niet hoeveel daarboven.

hansHalberstadt

'Safbrew F-2 is bestand tegen hoge alcoholgehaltes (> 10% vol) en verzekert alle gewenste eigenschappen van hergisting:'
Dat is natuurlijk een waardeloze spec want zegt niets over welk alcoholpercentage haalbaar is.
Ik zou als ik jou was de gist gebruiken van de hoofdgisting en daar eerst netjes een klein startertje van maken. Gist zo toevoegen bij zulke hoge alcoholpercentages zal waarschijnlijk niet werken. Ik weet niet of je de F2 ook toegevoegd hebt zonder te hydrateren?

PP

Ik gebruik champagne gist voor mijn imperial stout (9,5 vol%); alc tolerantie tot 18 vol%.
Heb ik ook gebruikt voor de nagisting van Brut bier (11,5 vol%).

Groet, Paul

Pieter1954

Ik had vorig jaar een RIS gemaakt met 10+ ABV. Gebotteld met F2. Na een maand het eerste flesje opengemaakt. Ook toen 0 druk. Ik heb toen een 6-tal flesjes gesloten gehouden en de rest opengemaakt en in elk flesje nog een keer een mespuntje F2 toegevoegd. Na 2 maanden was er voldoende druk opgebouwd en tot mijn grote verrassing ook bij de flesjes waar ik niets meer in gedaan heb.
Les: heb geduld, zeker bij dit soort zware jongens.

brouwerwaldonk

Niet vergeten bottelsuiker bij te doen vóór het bottelen?
Dan kan het zijn dat uw kroonkurken lekken waardoor de druk is vervlogen.

Snelbier

Voldoende F2 gebruikt?  Fermentis houdt al rekening met wat gist-sterfte, gezien hun tabel..
Adviseert voor jouw bier minimaal 1,4 g per 10 L.  En HYDRATEREN voor gebruik.
Voor zwaarste bieren mét veel CO2 is advies zelfs 3,5 g / 10L..
Proost, Snelbier.

Toevoeging:  Vraag was wat te doen.  Nu krap 3 weken na bottelen.. Geduld? Raakt ooit op.
Er zou al iets CO₂ in het bier moeten zitten.  Meestal gist het dan wel door na een paar extra weken.
Ik zou het nog een paar weken geven.  Warm houden en evt flessen schudden, gist in oplossing houden.

hansHalberstadt

Citaat van: Pieter1954 op 10-02-2024  11:26 uNa 2 maanden was er voldoende druk opgebouwd en tot mijn grote verrassing ook bij de flesjes waar ik niets meer in gedaan heb.
Les: heb geduld, zeker bij dit soort zware jongens.
Toch hoort het binnen 2 weken op druk te zijn. Als het 2 maanden duurt dan wordt het ook heel onvoorspelbaar en je loopt het risico dat de gist dan sneller afsterft dan er druk opgebouwd kan worden, dus ook weer risico. Gewoon voldoende gist toevoegen en liefst via een startertje bij zulke hoge alcoholpercentages.

Jacques

Citaat van: Bvk1983 op 10-02-2024  10:20 uIk heb sinds 15 januari een zware (13%) stout op de fles. Gister een flesje geopend maar er is 0 druk aanwezig.

Ik heb gebotteld met 6 g/l suiker en F2 bottelgist. Wat is wijsheid, andere bottelgist gebruiken en zo ja, welke?

Een stout van 13%. Daar zitten waarschijnlijk heel veel mouten in met een EBC-waarde van boven de 1000. Op een of andere  manier remt dat de vergisting en ook de hergisting op fles.
Je heb niet geschreven met welke gist je het bier vergist hebt. Kan die gist hogere alcoholgehalten aan dan 13%? Zo ja, dan kun je die gist als bottelgist gebruiken.
En verder heel veel geduld. Zo'n extreem zwaar bier is zelden of nooit binnen 2 weken op druk, het hoge alcoholgehalte remt de hergisting in belangrijke mate...

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 10-02-2024  23:36 uEen stout van 13%. Daar zitten waarschijnlijk heel veel mouten in met een EBC-waarde van boven de 1000. Op een of andere  manier remt dat de vergisting en ook de hergisting op fles.
Je heb niet geschreven met welke gist je het bier vergist hebt. Kan die gist hogere alcoholgehalten aan dan 13%? Zo ja, dan kun je die gist als bottelgist gebruiken.
En verder heel veel geduld. Zo'n extreem zwaar bier is zelden of nooit binnen 2 weken op druk, het hoge alcoholgehalte remt de hergisting in belangrijke mate...
Je zou in het uiterste geval alcotec stookgist kunnen gebruiken als bottelgist in startervorm. Ik heb daarmee een paar keer een testje gedaan met wort en steeds weer een beetje suiker toevoegen tot de gist het loodje legt. Dat gebeurde bij ca 18-20% alcohol:
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?msg=684121

Bvk1983

Citaat van: hansHalberstadt op 10-02-2024  10:37 uIk weet niet of je de F2 ook toegevoegd hebt zonder te hydrateren?

Ja ik heb hem gehydrateerd. Ook een ruime hoeveelheid genomen, ruim meer dan de aanbevolen hoeveelheid volgens verpakking.

Citaat van: PP op 10-02-2024  10:51 uIk gebruik champagne gist voor mijn imperial stout (9,5 vol%); alc tolerantie tot 18 vol%.
Heb ik ook gebruikt voor de nagisting van Brut bier (11,5 vol%).

Dit zou wellicht nog een optie kunnen zijn.

Citaat van: brouwerwaldonk op 10-02-2024  11:42 uNiet vergeten bottelsuiker bij te doen vóór het bottelen?
Dan kan het zijn dat uw kroonkurken lekken waardoor de druk is vervlogen.

Nee ben ik niet vergeten. De suikeroplossing heb ik toegevoegd voordat ik de bottelgist ging toevoegen. Lekkage van kroonkurken lijkt me onwaarschijnlijk. Bij andere brouwsels (10+) met de zelfde kroonkurken en het zelfde kroonkurkapparaat heb ik nooit ergens last van gehad.

Citaat van: Snelbier op 10-02-2024  12:37 uVoldoende F2 gebruikt?  Fermentis houdt al rekening met wat gist-sterfte, gezien hun tabel..
Adviseert voor jouw bier minimaal 1,4 g per 10 L.  En HYDRATEREN voor gebruik.
Voor zwaarste bieren mét veel CO2 is advies zelfs 3,5 g / 10L..

Ja, zeker voldoende toegevoegd. En gehydrateerd.
Citaat van: Jacques op 10-02-2024  23:36 uEen stout van 13%. Daar zitten waarschijnlijk heel veel mouten in met een EBC-waarde van boven de 1000. Op een of andere  manier remt dat de vergisting en ook de hergisting op fles.

Ik heb WLP001 gebruikt voor de vergisting. Deze zou de 13% makkelijk aan moeten kunnen. Helaas heb ik deze niet meer, die zou ik opnieuw moeten kopen en opnieuw op moeten kweken. Liever zou ik een korrel bottelgist gebruik voor de hergisting op fles.

Citaat van: hansHalberstadt op 10-02-2024  23:54 uJe zou in het uiterste geval alcotec stookgist kunnen gebruiken als bottelgist in startervorm.

Dit zou in een uiterste geval ook nog kunnen.

hansHalberstadt

Citaat van: Bvk1983 op 12-02-2024  08:07 uIk heb WLP001 gebruikt voor de vergisting. Deze zou de 13% makkelijk aan moeten kunnen. Helaas heb ik deze niet meer
Misschien een aandachtspuntje voor de volgende keer: houd een mespuntje gist apart en kweek dat op in 200 ml appelsap in een uitgekookt glazen potje met deksel. Zodra dat gist zet je het in de koelkast en heb je op die manier altijd verse bottelgist.

Jacques

Citaat van: Bvk1983 op 12-02-2024  08:07 uJa ik heb hem gehydrateerd. Ook een ruime hoeveelheid genomen, ruim meer dan de aanbevolen hoeveelheid volgens verpakking.

Dit is een mooi voorbeeld van een brouwsel waarbij ondanks dat er voldoende bottelgist is toegevoegd er toch problemen zijn met de hergisting op de fles. Vaak wordt gedacht dat het niet op gang komen van een hergisting een gevolg is van het niet toevoegen van bottelgist, er zou dan te weinig vitale gist zijn voor de hergisting. Echter, het niet op druk komen kan ook een gevolg zijn van een te hoog alcoholgehalte of andere vergistingsremmers zoals bestanddelen van hele donkere mouten.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 12-02-2024  11:36 uVaak wordt gedacht dat het niet op gang komen van een hergisting een gevolg is van het niet toevoegen van bottelgist, er zou dan te weinig vitale gist zijn voor de hergisting. Echter, het niet op druk komen kan ook een gevolg zijn van een te hoog alcoholgehalte of andere vergistingsremmers zoals bestanddelen van hele donkere mouten.
Je haalt nu 2 dingen door elkaar volgens mij die je niet op 1 hoop mag gooien:
1) te weinig gist om de hergisting te voltooien, bv omdat er te veel gist is neergeslagen
2) moeilijke omstandigheden waardoor de gist zijn werk niet meer kan doen

voor 1 is de oplossing om verse gist toe te voegen
voor 2 helpt dat niet om meer gist tie te voegen, maar moet je een ander soort gist toevoegen die wel om kan gaan met de moeilijke omstandigheden. 

Bvk1983

Citaat van: hansHalberstadt op 12-02-2024  09:31 uMisschien een aandachtspuntje voor de volgende keer: houd een mespuntje gist apart en kweek dat op in 200 ml appelsap in een uitgekookt glazen potje met deksel. Zodra dat gist zet je het in de koelkast en heb je op die manier altijd verse bottelgist.

Ja dat is een goede tip voor toekomstige brouwsels. Ik heb er eerlijk gezegd ook helemaal niet bij stilgestaan dat mijn flessen niet op druk zouden kunnen gaan komen, juist omdat ik niet vertrouwde op de reeds aanwezige gist maar verse bottelgist toevoegde. Eerder heb ik met F2 goede resultaten behaald toen de originele gist het liet afweten, maar dat brouwsel was 1.5 á 2% lager in alcohol en bevatte minder geroosterde mouten.

Misschien toch maar een paar flessen met CBC-1 gaan proberen. Het brouwsel had ik in willen sturen voor het ONK dus wil er wel alles aan doen om nog druk te gaan verkrijgen. Niet dat ik een hele hoge score verwacht, maar toch jammer om punten te laten liggen doordat er geen koolzuur op zit.

hansHalberstadt

Citaat van: Bvk1983 op 12-02-2024  15:09 uomdat ik niet vertrouwde op de reeds aanwezige gist
Wat je zeker weet is dat de gebruikte hoofdgist in ieder geval in staat was om het alcoholpercentage te krijgen op het niveau dat je nu hebt. Of een bottelgist dat kan is dus maar afwachten. Daarom zou mijn voorkeur uitgaan om een verse starter toe te voegen met de hoofdgist.

Bvk1983

Citaat van: hansHalberstadt op 12-02-2024  15:42 uWat je zeker weet is dat de gebruikte hoofdgist in ieder geval in staat was om het alcoholpercentage te krijgen op het niveau dat je nu hebt. Of een bottelgist dat kan is dus maar afwachten. Daarom zou mijn voorkeur uitgaan om een verse starter toe te voegen met de hoofdgist.

Ja dat is waar. WLP001 is er inmiddels ook als korrelgist zie ik trouwens. Misschien is dat handiger, scheelt opkweken.

hansHalberstadt

Citaat van: Bvk1983 op 12-02-2024  16:05 uJa dat is waar. WLP001 is er inmiddels ook als korrelgist zie ik trouwens. Misschien is dat handiger, scheelt opkweken.
Het ging mij niet zozeer om opkweken vanwege de manier hoe de gist is aangeleverd, maar om het feit dat een goed gistende starter in optimale conditie is om het zware werk te doen. Of dat voor (gehydrateerde) korrelgist ook geldt, is nog maar de vraag, immers de gistingsprocessen in de cel liggen eerst stil en moeten dan via suikeropname op gang komen, want op water alleen lukt dat niet. Gehydrateerde gist aan 13% alcohol toevoegen geeft dan misschien toch minder kans van slagen dan een actief startertje toevoegen waar de gisting al goed op gang is.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 12-02-2024  12:14 uJe haalt nu 2 dingen door elkaar volgens mij die je niet op 1 hoop mag gooien:
1) te weinig gist om de hergisting te voltooien, bv omdat er te veel gist is neergeslagen
2) moeilijke omstandigheden waardoor de gist zijn werk niet meer kan doen

voor 1 is de oplossing om verse gist toe te voegen
voor 2 helpt dat niet om meer gist tie te voegen, maar moet je een ander soort gist toevoegen die wel om kan gaan met de moeilijke omstandigheden. 

De vraag is of je bij sommige bieren wel een goede hergisting op fles kunt krijgen, ongeacht de gist die je gebruikt.
Geforceerd carboniseren is voor die bieren de oplossing.

Bvk1983

Citaat van: Jacques op 12-02-2024  22:38 uDe vraag is of je bij sommige bieren wel een goede hergisting op fles kunt krijgen, ongeacht de gist die je gebruikt.
Geforceerd carboniseren is voor die bieren de oplossing.

Ik begin te vrezen dat dit nog de enige oplossing zou zijn, ware het niet dat ik daar voor niet de benodigde apparatuur bezit. Ruim een week geleden ruim EC-1118 gehydrateerd toegevoegd maar tot op heden geen enkel verschil met de vorige pogingen om de flessen op druk te krijgen. Jammer want het bier smaakt prima en zou mijn ONK inzending zijn.

Jacques

Citaat van: Bvk1983 op 02-03-2024  20:56 uIk begin te vrezen dat dit nog de enige oplossing zou zijn, ware het niet dat ik daar voor niet de benodigde apparatuur bezit. Ruim een week geleden ruim EC-1118 gehydrateerd toegevoegd maar tot op heden geen enkel verschil met de vorige pogingen om de flessen op druk te krijgen.

Dank je wel voor deze terugkoppeling.
Het niet op gang komen van een hergisting op fles of een gebrekkige hergisting is iets wat vaker voorkomt bij hele donkere bieren. Op een of andere manier remmen stoffen uit gebrande mouten/granen de hergisting. Welke stoffen dat precies zijn weet ik niet, maar vreemd is het wel. Overigens zie je ook bij hele zware donkere bieren ook vaker een gestokte vergisting.

hansHalberstadt

Citaat van: Bvk1983 op 02-03-2024  20:56 uRuim een week geleden ruim EC-1118 gehydrateerd toegevoegd maar tot op heden geen enkel verschil met de vorige pogingen om de flessen op druk te krijgen.
Zoals ik al zei gaat alleen hydrateren waarschijnlijk niet werken. Probeer nog eens een giststartertje van een pakje appelsap, liefst met de originele hoofdgist. Dat kun je eerst als proefje bij een paar flesjes proberen. Evt drink je een flesje op en dan het depot opkweken met appelsap als je de hoofdgist niet meer hebt. De hoofdgist was in staat om het tot hier te brengen, dus de hoofdgist in optimale verse conditie moet er nog een half procentje bij kunnen maken tbv de hergisting op de fles.  Je hebt nu de situatie om dat uit te testen, dus die kans krijg je niet vaak meer.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.