RIMS Bram

Gestart door colsonb, 08-08-2006 15:33 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

colsonb

Hallo iedereen,
ik ben aan het experimenteren en zou graag een betere installatie uitbouwen dan de typische ketel met roerstok. Ik heb al heel wat ontwerpen bekeken en gelezen en zou zelf een soort RIMS willen maken maar met 2 vaten (+ 1 vergistingsvat) ipv 3. Heeft er iemand Enig idee of dit kan werken?

Voor zij die willen volgen: Ik heb een ontwerpje in paint gemaakt maar mijn tekenkunsten zijn niet super (zeker niet op pc)

Het plan is om tijdens het maischen het wort door de pomp langs het verwarmingselement te sturen om zo te verwarmen. Daarna zou ik met het water in de kookketel spoelen en tegelijkertijd het wort in de kookketel laten lopen. Ik weet dat het misschien geen ideale oplossing is en dat het geen superhoog rendement gaat opleveren omdat het wort zich meteen met het spoelwater zal mengen maar het bespaard me wel een extra ketel (en dus ook plaats)

Voor alle duidelijkheid: de kookketel word niet gebruikt tijdens het maischen.

Laat gerust iets weten, ik sta open voor kritiek  ;)

Groetjes Bram


MO

Bram,
ik heb het plaatje even bij je bericht gezet. Hoe dat moet is hier uitgelegd.

Verder begrijp ik dat je wort door een verwarmingselement wilt pompen. Dit is een van de mogelijkheden van een RIMS systeem, zie hier voor definities (engels). De meesten RIMSEN werken volgens mij via een verwarmingselement in de ketel.

Kun je iets meer vertellen over jou verwarmingselement. Is hij elektrisch? Hoe voorkom je aanbakken/verbranden van wort?

Overigens kent mijn WURMS/HERMS (zie plaatje) twee gestapelde ketels, zodat hij waarschijnlijk net zoveel plaats inneemt als jouw systeem. Ik vind een WURMS een beter systeem omdat je indirect verwarmt en zo geen kans hebt op aanbranden. Maar de keuze is natuurlijk aan jou.



Voor de duidelijkheid: linskonder warmwater ketel met een koperen spiraal erin als warmtewisselaar. Linksboven in de maischketel waarbij tijdens maischen wort wordt verpompt door de warmtewisselaar van de warmwaterketel. Rechts de kookketel. In het midden de march pomp uit amerika.

Adrie

Hierop aansluitend (ik heb een vergelijkbare installatie als MO, zie link Het Witte Paard in mijn handtekening): de gebruikte ketels zijn niet duur, dus voor de prijs hoef je het niet te laten. Kijk op mijn site hoe en waar je deze ketels kunt bemachtigen.

colsonb

Tjah het is eigelijk ook voor een deel die warmtewisselaar die ik niet zo goed zie zitten.

En voor dat verwarmingselement ging ik gewoon een simpel afwasmachine-wisselstuk zoeken.

Maar je hebt wellicht gelijk. Ook voor het onderstel is het handiger dat ik meteen 3 vaten kan plaatsen. Maar heb ik dan ook geen 2 pompen nodig?

Bedankt voor de info

Groetjes Bram

MO

Zoals je ziet heb ik maar 1 pomp in mijn installatie nodig. Ik vind jouw vraag niet zo gek, want ik heb me lang hetzelfde afgevraagd. Ik zal het brouwproces even schetsen:

1. maischen: wort wordt verpompt vanuit onderin maischketel door de warmtewisselaar weer terug naar bovenin de maischketel
2. filtreren: wort gaat onder vrij verval (zwaartekracht dus zonder pomp) de kookketel in
3. spoelen: water uit warmwaterketel wordt op de bostel gepompt
4. hopkoken = hopkoken
5. koelen: het gehopte wort wordt door de tegenstroomkoeler gepompt

Altijd dus maar 1 pomp nodig. Wat een geniaal systeem toch. Ik heb er zelfs overigens NIETS aan bedacht, het is openlijk en eerlijk jat- en copieerwerk geweest. Vooral A3's installatie is een enorme inspiratiebron geweest.

Dit forum is nogal HERMS gericht, er zijn nauwelijks zeer actieve leden met een RIMS. Brewzilla (aka Jan Willem Fukkink) is een van de bekendste Nederlandse RIMSers (link).

Adrie

En ik heb ook alles weer gejat. Maar beter goed gejat dan slecht zelf bedacht, nietwaar.

Het bouwen van een HERMS is wel aardig wat werk, maar je hebt er heel veel plezier van (als je tenminste toekomt aan brouwen).

Hopmans


CiteerDit forum is nogal HERMS gericht, er zijn nauwelijks zeer actieve leden met een RIMS.
Brewzilla (aka Jan Willem Fukkink) is een van de bekendste Nederlandse RIMSers (link).

Volgens mij is het systeem van Jan Willem HERMS met indirecte verwarming (Hermser dan herms).

1 = rims
2 = herms
3 = herms met elektrische indirecte verwarming.







 :degroeten:


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.