Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Bierflesjes / ontploffingsgevaar  (gelezen 9395 keer)

Offline Drents Hopbier

• Super lid
  • Land: nl
Bierflesjes / ontploffingsgevaar
« Gepost op: 08-08-2006 13:00 u »
Er was "enige" discussie over oplopende druk in een bierflesje en daarmee oplopend ontploffingsgevaar.

Gesproken werd over een maximale druk van 3-4 Bar. Omdat ik het idee had/heb dat het veel meer is, stuurde ik (en ontving ik) een mail naar/van Centraal Brouwerij Kantoor. Zie:
"Naar mij bekend is de combinatie fles/kroonkurk in ieder geval bestand tegen 12 Nar, daarna zal eerst de kroonkurk gaan lekken en vervolgens los laten. De fles is, uiteraard om veiligheidredenen, bestand tegen hogere druk.

Ik hoop dat u hiermee vooruit kunt.

Vriendelijke groet, mr. Robert P.M. Seegers
CENTRAAL BROUWERIJ KANTOOR"

Ik neem aan dat Nar een verschrijving is en dat Bar bedoeld werd. Uiteraard geldt bovenstaand alleen voor een onbeschadigde flesje en kroonkurk. Mijn vraag ging over de apollinaris (pijpje), hoe het met andere flessen gesteld is weet ik niet.

Hopbier

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline JeroenCV

• Super lid
  • Brouwen = verslavend
    • PINT
Re: Bierflesjes
« Reactie #1 Gepost op: 08-08-2006 13:09 u »
Dus je krijgt geen bommen, maar vliegende kroonkurkken....dan moet je ook dekking zoeken.

Offline Edgar

• Super lid
  • Land: be
« Reactie #2 Gepost op: 08-08-2006 13:47 u »
Ik denk dat degenen die wel eens in een brouwerij hebben gewerkt wel zullen weten dat de praktijk iets weerbarstiger is dan het specsheet.

De kroonkurken in een brouwerij zijn bovendien machinaal geplaatst, wij zullen ze vaak veel strakker plaatsen. Reken er dus niet op dat die eerst netjes loslaten voordat de boel ploft.

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #3 Gepost op: 08-08-2006 13:58 u »
Precies! Zoals in een ander onderwerp is aangehaald hebben we met de Vier Broeders zo'n superdeluxe kroonkurkapparaat. Deze plaatste de kroonkurken zodanig dat er bij teveel druk koolzuur kan ontsnappen. Bij mijn eenvoudiger apparaat is daar helaas geen sprake van. De kroonkurken worden blijkbaar toch iets strakker of anders op de flessen geklemd, waardoor er absoluut geen koolzuur langs kan.

Bij flessen van de Vier Broeders die per ongeluk vielen (en heel bleven) ontsnapt er gas en schuim langs de kroonkurk, bij flessen van mijn solo-bier is dat niet het geval.

Kunnen we nu eindelijk dit onderwerp eens laten rusten en geen gevaarlijke spelletjes meer spelen?

Offline Drents Hopbier

• Super lid
« Reactie #4 Gepost op: 08-08-2006 15:49 u »

Kunnen we nu eindelijk dit onderwerp eens laten rusten en geen gevaarlijke spelletjes meer spelen?
MO schreef op 02-06-2004 22:06 u
een bierflesje kan ongeveer 3.5 bar aan. Ik denk dat dit de absolute druk is, dit komt overeen met 2.5 bar overdruk.
En op 07-07-2006 om 11:01 uur
Nogmaals: een mogelijke druk van 12 bar in een flesje dat gechikt is voor 6 bar (en normaliter slechts 3 bar druk heeft) is levensgevaarlijk.

Omdat ik wist dat deze informatie niet klopte, heb ik navraag gedaan. Wat iemand met deze info (samen met alle waarschuwingen) doet is zijn/haar verantwoordelijkheid.

Hopbier (niet altijd een ander het laatste woord gunnend)

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #5 Gepost op: 08-08-2006 16:18 u »
Hopbier (niet altijd een ander het laatste woord gunnend)

Dat doe ik dus ook niet  ;D

Ik wil je ten aanzien van kroonkurken wijzen op een artikel dat ik al in 1999 geschreven heb. Zie hier.

Ook ik heb in het verleden begrepen dat de flessen die wij gebruiken een druk aan kunnen van 10 tot 12 Bar. Als het goed is zou er dus voordat deze druk bereikt wordt koolzuur uit de fles ontsnappen.

Ik denk echter dat dit alleen opgaat als er sprake is van een geleidelijke opbouw van druk. Bij een fles vol met onvergiste wort en goed actieve gist kan in een snelle tijd voor koolzuurgas en druk ontstaan. In dergelijke omstandigheden zou er toch een gevaarlijke situatie kunnen ontstaan.

Wij weten niet wat voor type kroonkurken wij kopen. Dat zou wel eens van type A kunnen zijn en deze kunnen een druk van meer dan 8 Bar doorstaan.

Het blijft dus oppassen geblazen!

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #6 Gepost op: 08-08-2006 16:37 u »

De Euroflesjes kunnen wel meer druk hebben dan ik dacht.
Een Geuze kan dus makkelijk nagisten in een modern Euroflesje.

:degroeten:

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #7 Gepost op: 08-08-2006 21:08 u »
Hoi Hoppie,

Wat ben jij toch een heerlijke stoker. En is het sigaretje lekker?

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #8 Gepost op: 08-08-2006 22:17 u »

Yep, maar in het echt rook ik bijna niet meer.  ;)
Alleen op speciale gelegenheden (ONK in de partytent bijvoorbeeld).   samenvol

:degroeten: