Bedrijfstemperatuur Iwaki pompen

Gestart door Pieter., 08-08-2006 00:15 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Pieter.

Uit de technische gegevens van mijn Iwaki pomp kan ik niet opmaken wat de gemiddelde bedrijfstemperatuur is, wat mij opvalt is dat hij tijdens een brouw (maisch) sessie behoorlijk warm wordt. Ik heb er nu twee keer mee gebrouwen, een keer binnen (met warm weer) en een keer buiten (met redelijk warm weer maar met wat wind) In beide gevallen werd hij na ca 30 minuten zo warm dat je hem met de hand nog maar net kan vasthouden, voor de zekerheid zet ik er een tafel ventilator op wat wel wat scheelt, de ventilator heeft vrijwel geen invloed op de temperatuur van het wort (tijdens het rondpompen)

Wat zijn jullie bevindingen?

Vriendelijke groeten Pieter

JohannesV

Ik heb geen pomp van dat merk. Maar wat heet aanvoelt hoeft voor een pomp nog niet schadelijk te zijn: Wij kunnen 38 a 40 nog hebben, maar paar graden warmer niet meer. Heet is bij ons dus alles boven de 42 graden. Voor sommige motoren ligt de bedrijfstempretuur hoger.

Nu heb ik een mixer met een electromotor van Rotor. Dat rijmt  :nut: Ook ik verbaasde me in het begin over de temperaatuur.  :echtboos: Even mixen en ik kon het ding niet meer aanraken.  :echtboos: Dus ik bellen. Kreeg een vriendelijke meneer aan de telefoon, die mij verzekerde dat er niets aan de hand was. En inderdaad. De motor doet het nog steeds en wordt telkens warm.

Ik weet echter niet of het de bedoeling is dat de pomp ook zo warm wordt. Op de site en de handleiding staat niets. Misschien toch ook maar even bellen? Zal vast wel, net als bij mij  een vriendelijke man opnemen en de vraag meteen beantwoorden.  :) :)

Johannes

Horst

hallo Johannes,

Ik heb een iwaki pomp MD15R, en ik heb contact gehad met de fabrikant.
De pomp is volgens de specs geschikt voor 80 graden celsius.
De fabrikant kon mij vertellen dat de iwaki pompen veel door de thuisbrouwers wordt gebruikt, en dat de iwaki pompen tot op heden geen problemen ondervinden van de temperatuur van 100 graden celsius.

Met vriendelijke groeten
Horst
 :beersmiley:

Harold

De mensen van Iwaki hebben mij gezegd dat het voor huisbrouwers niet erg is als de Iwakipompen op 100 ºC wordt bedreven. Huisbrouwers gebruiken hun pompen niet zo dikwijls; de netto tijd dat een pomp boven de 100 ºC werkt is gering. Pas als pompen langdurig boven hun ontwerptemperatuur van 80 ºC worden bedreven is dit nadelig en kan dit tot schade leiden.

Persoonlijk ben ik wel gecharmeerd van de Brouwland-pompen; die kunnen wel tegen 100 ºC. Maar ja....€€€

Edgar

Dit topic dwaalt een beetje af van de temperatuur van de buitenkant van de pomp naar de maximale temperatuur van de te verpompen vloeistof. Mijn Iwaki's worden ook knap heet aan de buitenkant, ik schat een graad of 50, maximaal 60.

Pieter.

Citaat van: Edgar op 23-08-2006  22:10 uDit topic dwaalt een beetje af van de temperatuur van de buitenkant van de pomp naar de maximale temperatuur van de te verpompen vloeistof. Mijn Iwaki's worden ook knap heet aan de buitenkant, ik schat een graad of 50, maximaal 60.

Dat zou dus ongeveer de zelfde warmte afgeven als mijn pomp, ca 50/60 graden kan je nog net vasthouden.

Vrg,
Pieter

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.