Nieuwe WHC gisten bij Braumarkt

Gestart door Kapau, 11-01-2024 21:10 u

Vorige topic - Volgende topic

Kapau

Schanulleke

Zijn al langer in de UK te koop en zijn geen herverpakte gisten. Het voordeel is dat de bron meestal goed bekend is, bv Hoppin Pils is Weihenstephan 206.

Jacques

Citaat van: Kapau op 11-01-2024  21:10 uhttps://braumarkt.com/nl/bierbrouwen/biergisten/biergisten/?manufacturer=1d09d959f8734a4ca8b4e6f431345132&order=swpa-position&p=1

Iemand hier al ervaring mee of zijn het gewoon herverpakte bekende gisten?

Zo, nog meer korrelgisten te koop in Nederland.
Ik zal de tabel van de pagina met korrelgisten binnenkort bijwerken.

Nog niet alle gisten zijn op dit moment verkrijgbaar.

Jacques

Citaat van: Schanulleke op 11-01-2024  21:38 uHet voordeel is dat de bron meestal goed bekend is, bv Hoppin Pils is Weihenstephan 206.

Heb je meer herkomstbronnen van deze gisten? De pagina met herkomsten kan mogelijk verder aangevuld worden.

Schanulleke

Citaat van: Jacques op 11-01-2024  23:18 uHeb je meer herkomstbronnen van deze gisten? De pagina met herkomsten kan mogelijk verder aangevuld worden.

Bond = Whitbread Dry
LAX = Sierra Nevada
Einstein = Weihenstephan 34/70
Old English = Nottingham
Saturated = Boddingtons
Hoppin Pils = Weihenstephan W206
Farmhouse Vibes = Dupont
Hornindal Kveik = ? Hornindal regio
Banana Split = Weihenstephan ?, geen nummer, mogelijk de fruitige stam W175 zoals die bv ook door Gutmann wordt gebruikt.
Apres Ski = Hurlimann, Zwitserland

Jacques

Citaat van: Schanulleke op 12-01-2024  08:05 uBond = Whitbread Dry
LAX = Sierra Nevada
Old English = Nottingham
Saturated = Boddingtons
Farmhouse Vibes = Dupont
Banana Split = Weihenstephan ?, geen nummer, mogelijk de fruitige stam W175 zoals die bv ook door Gutmann wordt gebruikt.

Dank je. Ik zal het binnenkort verwerken zodat het een en ander actueel blijft.

Jacques

Het valt mij nu op dat op de site van Braumarkt staat dat de gisten "op voorraad" zijn, terwijl als je er eentje individueel bekijkt je ziet dat de gisten pas vanaf 18 januari 2024 verkrijgbaar zijn...

Een ander ding wat mij opvalt, is dat de gisten op de site van WHC alleen per 500 g verpakkingen te koop zijn. Bij Engelse verdelers zijn wel kleine verpakkingen van 11 g te koop.

Chinook

Citaat van: Jacques op 12-01-2024  16:03 uHet valt mij nu op dat op de site van Braumarkt staat dat de gisten "op voorraad" zijn, terwijl als je er eentje individueel bekijkt je ziet dat de gisten pas vanaf 18 januari 2024 verkrijgbaar zijn...

Een ander ding wat mij opvalt, is dat de gisten op de site van WHC alleen per 500 g verpakkingen te koop zijn. Bij Engelse verdelers zijn wel kleine verpakkingen van 11 g te koop.

Op de website van WHC staat ook dat ze Homebrew pitches hebben. Eén van de plaatjes bij The Malt Miller (Instagram ) ziet er ook wel uit als een echt zakje en niet eentje die ze zelf hebben herpverpakt, maar ik kan het mis hebben. Ik weet dat hun hop ook in soortgelijke zakken komt, dus wie weet hebben ze het wel zelf gedaan.

Schanulleke

Het zijn gewoon nette kleine pakjes van 11 gram, niet herverpakt oid. Ik heb in oktober de Hoppin Pils gescoord bij MaltMiller.

Jacques

Citaat van: Schanulleke op 13-01-2024  09:17 uHet zijn gewoon nette kleine pakjes van 11 gram, niet herverpakt oid. Ik heb in oktober de Hoppin Pils gescoord bij MaltMiller.

Op de foto van MaltMiller zien de zakjes er inderdaad netjes uit.
Wel apart dat WHC op hun eigen site het heeft over 500 g verpakkingen en 50 keer 500 g verpakkingen terwijl ze kennelijk ook de 11 g verpakking produceren.

Jacques

De WHC gisten zijn verwerkt in het overzicht met korrelgisten. Het kan nog even duren voordat ze beschikbaar zijn. Ik zag dat de Horindal Kveik zelfs nog niet in de UK te koop is.. https://whclab.com/product-tag/kveik/?v=796834e7a283

Jacques

Citaat van: Schanulleke op 12-01-2024  08:05 uBond = Whitbread Dry
LAX = Sierra Nevada
Old English = Nottingham
Saturated = Boddingtons
Farmhouse Vibes = Dupont

Voor zover mogelijk is dit lijstje verwerkt in de tabel met de herkomst van biergisten. Zie https://www.hobbybrouwen.nl/site/brouwencyclopedie/herkomst-biergisten/

Sjoerd

Ben heel benieuwd naar die Farmhouse Vibes, als dat echt de Dupontgist is, dan is dat een mooie ontwikkeling. Eens een keer weer een batch splitsen en vergelijken, maar eerst nog een ander bier brouwen voor het ONK!

Arthur B

Citaat van: Sjoerd op 15-01-2024  21:56 uBen heel benieuwd naar die Farmhouse Vibes, als dat echt de Dupontgist is, dan is dat een mooie ontwikkeling. Eens een keer weer een batch splitsen en vergelijken, maar eerst nog een ander bier brouwen voor het ONK!

Die had ik ook al gespot. 😄

GvB84

Ik heb de Farmhouse Vibes inmiddels ontvangen. Het zit in een degelijke verpakking van de producent. Ik ben zeer benieuwd.

20240121_164949.jpg

Thom

De Kveik Hornindal bij Braumarkt gekocht en vorige week mee gebrouwen. Ben benieuwd hoe het uitpakt. :beersmiley:

Kapau

Ik heb laatst trouwens een neipa gemaakt met WHC Mango Madness, vergist op 33°C. Was binnen een dag uitgeprutteld, na 3 dagen op fust en dag 5 op tap. Erg lekker fruitig.

Jacques

Citaat van: Kapau op 07-09-2024  07:40 uIk heb laatst trouwens een neipa gemaakt met WHC Mango Madness, vergist op 33°C. Was binnen een dag uitgeprutteld, na 3 dagen op fust en dag 5 op tap. Erg lekker fruitig.

Die wil ik binnenkort gaan gebruiken. Naast deze gist wil ik Styrian Wolf, Mosaic en Galaxy hop gebruiken. Door biotransformatie met de juiste gisten (zoals de WHC Mango Madness) geven deze hopsoorten een mango aromaprofiel.
Voor meer over biotransformatie zie https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,47109.html

Ik ben benieuwd.

Wat is onze hobby toch mooi. Dankzij steeds nieuwe ingrediënten worden we geprikkeld om nieuwe mogelijkheden uit te proberen. Zelfs na 44 jaar bierbrouwen vallen er nieuwe dingen te leren.                                                                                                       

Jacques

Eerste ervaringen met de WHC High Voltage zijn er.

Zie https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,47153.msg692847.html
en https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,47274.msg694878.html#msg694878

Deze ervaringen zijn positief. Een gist die zorgt voor een razendsnelle vergisting bij de aanbevolen temperatuur (31 tot 35 °C). Hij heeft een nette vergistingsgraad (tussen de 76 en 81%) en clean gistprofiel, dat wil zeggen weinig hogere alcoholen en esters.

Arthur B

Citaat van: GvB84 op 21-01-2024  16:52 uIk heb de Farmhouse Vibes inmiddels ontvangen. Het zit in een degelijke verpakking van de producent. Ik ben zeer benieuwd.

20240121_164949.jpg

Had je deze al geprobeerd?

GvB84

Jazeker. Het is een prima Saison geworden. Vergistingsgraad 96.4% (met 10% suiker). van 1.056 naar 1.002. Na 12 dagen kon ik bottelen.
De smaak is prima. Te vergelijken met de M29.
Of het de Saison Dupont gist is, durf ik niet te zeggen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.