Hopharsen: wat kan je er uit opmaken?

Gestart door BrewBiker, 10-11-2002 16:50 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

BrewBiker

Buiten de discussie of hopharsen moeten worden afgeschept heb ik daar nog een vraag over: wat kan je opmaken uit de consistentie van de hopharsen?
Tot nu toe zag het er bij mij altijd hetzelfde uit, ongeacht het soort bier of gist: een stevige samenhangende laag die makkelijk afgeschept kan worden en vrij droog en wat sponzig is.
Vorige week bij een tripel echter, zag het er anders uit dan gebruikelijk: het was wat schuimig en plakkerig in plaats van mooi "droog". Ook was de laag niet overal even dik.
Wat kan hieruit worden afgeleid?
Ik heb voor deze tripel wel voor het eerst de professionele Kosch-gistkorrels gebruikt van "de 3 Horne"; kan daar het verschil inzitten, en zo ja: waardoor wordt dan het verschil veroorzaakt?

Beste BrouwGroetjes,
Peter       :degroeten:

Herman

Hoi Peter,

Je beschrijving doet me meer aan gist dan aan hopharsen denken. Deze laatste zijn donker en zeer hardnekkig, niet schuimig en plakkerig. Nou moet ik zeggen dat ik nooit wat van het bier afschep. Met hopharsen doel ik hier dan ook op de harsen die achterblijven op het glas.

Misschien zijn er bijproducten van de gist die dit tot resultaat hebben.

Herman

BrewBiker

Dag Herman,

Nee, het zijn wel degelijk hopharsen: een bruine massa bittere "pindakaas". Het lijkt er meer op dat het schuim zich ertussen heeft gewurmd; vraag blijft alleen: hoe & waarom?

groetjes,
Peter      :biersmile:

Ep

Hoi Peter,

Omdat ik eens wil gaan expirimenteren met gruitbier heb ik nu een fles met moutextract staan gisten. Tot mijn grote verbazing drijven hier ook vlokken op het schuim. Omdat er geen hop in zit kunnen het onmogelijk hopharsen zijn.
Ik heb het vermoeden dat het eiwitten zijn. Het wegfilteren van de eiwitten ging niet helemaal goed, er is dus een laag eiwitten in mijn gistingsfles beland. De troep die nu op het schuim drijft lijkt ook op de eiwitten die achterbleven in de pan waarin het wort gekookt werd.
Als jij bij je tripel ook problemen hebt gehad met het wegfilteren van de eiwitten dat verklaart dit misschien waarom het er anders uitziet.

Ep

BrewBiker

Ha Ep,

Mmmm, zou wellicht kunnen! Een mengelmoesje van eiwit en hopharsen dus?
Maar eiwit bezinkt toch normaliter. Waarom zou het nu dan boven komen drijven?

greetz,

Peter

Jacques

Hoi Peter,

Wat dacht je van koolzuur dat gevormd wordt tijdens de gisting. De eiwitten vormen een soort net waarin koolzuurbelletjes gevangen kunnen komen te zitten. Deze koolzuurbelletjes nemen de eiwitten (en ook hopharsen) mee naar boven.

 :degroeten: Jacques

Herman

Hoi Peter,

Yep! Eens met Jacques. Bij mijn pilsener (zie Holtrop Pils) had ik last van sponzen die met de koolzuur mee naar boven dreven en vervolgens ook wel weer gedeeltelijk afzakten (en weer omhoog gingen etc.).

Na overhevelen heb ik deze grotendeels achtergelaten. De reden van de hoeveelheid sponzen lag volgens aan de te grote hoeveelheid meegenomen eiwitten.

Herman

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.