Scheikunde: begrijp de processen die aan de basis van bierbrouwen liggen

Gestart door Eduard, 07-08-2006 08:13 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Eduard

Een behoorlijk aantal hobbybrouwers hier op het forum zijn al lang met hun hobby bezig en daarbij hopen kennis en ervaring zich op. Men communiceert met elkaar via het forum, brouwclubs, verscheidene bierfestijnen, proefavonden, etc. en leest boeken om meer over het brouwen en de processen die zich daarbij afspelen te weten te komen. Tenslotte wil je steeds beter bier brouwen, minder oncontrôleerbare variabelen hebben, constantere hoge kwaliteit aanhouden en de smaak en het aroma verfijnen.

Welnu, dit geldt ook voor mij. Alleen loop ik steeds weer tegen hetzelfde aan als ik een (semi-)professioneel brouwboek- of artikel probeer te lezen of wil deelnemen aan een forumdraad waarbij de hoger opgeleide scheikundigen onder ons bepaalde onderwerpen aansnijden en belichten, namelijk: mijn kennis van scheikunde laat te wensen over!

Tja, dan kun je twee dingen doen: je leest half over de teksten heen en hoort maar net de klok luiden, of je maakt je de beginselen van scheikunde (maar ook biologie, natuurkunde en wiskunde) eigen om het wél goed te kunnen begrijpen.

Daarom open ik nu deze thread, zodat eenieder die een goede(!) site weet die dit doel kan helpen verwezelijken, deze hier kan plaatsen. Op die manier kunnen de 'onwetenden' onder ons beter begrijpen wat er gebeurt tijdens het brouwen, vergisten en rijpen. Dus, plaats in deze draad de compleetste, beste, begrijpelijkste en liefst ook meest recente scheikundesite's op het niveau van laten we zeggen 2e klas HAVO tot 6e VWO en verder, inzoverre dit relevant is voor de biochemische processen die met bierbrouwen te maken hebben. Nederlands is de taal bij voorkeur, maar Engels en Duits hoeven niet geschuwd te worden.

Ik zal in de loop der tijd de links in dit bericht plaatsen, categoriseren en updaten

Chem4Kids
Site voor kinderen / jong volwassenen om de basisbegrippen van scheikunde bij te brengen.


BBC Bitesize beginners - BBC Bitesize revision
Overzichtelijke site voor beginners over natuurkunde, scheikunde en biologie.


S-cool!
Site voor beginners over scheikunde


Brouw bier - chemie
Op begrijpbaar niveau direct gericht op het bierbrouwen


University of Akron - The Virtual Classroom
Volledige cursus chemie op undergraduate en graduate niveau!




NB: Inderdaad, deze thread is hier eerder geweest, maar is helaas verloren gegaan door de hackaanval. Schroomt dus niet om eerder genoemde links opnieuw te plaatsen zodat ze hier weer kunnen worden opgenomen.

JeroenCV


Oscar

http://www.brouw-bier.nl/theorie/chemie/index.htm  Deze link bevat al meteen wat op bierbrouwen gerichte chemie....

Groeten en gezondheid
Oscar  :degroeten:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.