Thirsty Goat

Gestart door Wilson, 19-12-2023 22:42 u

Vorige topic - Volgende topic

Jacques

Citaat van: Wilson op 27-01-2024  09:45 uOh, prima! Ik dacht zelf dat het zou kunnen komen door teveel geroosterde mout. Als ik in Brewfather met deze variabelen ging schuiven zag ik dat de BU/GU dan meer opschoof naar rechts. Is nu 0.42 en zou in de range van 0.48-0.76 moeten liggen.

Trek je niet te veel aan de BU/GU-richtlijn. De beleving van de bitterheid is van veel meer factoren afhankelijk.
Dat de beleving van de bitterheid ook afhangt van de tijd en de ontwikkeling van andere smaakstoffen laat dit klassieke plaatje zien.

Het is een globaal plaatje. Bij bijvoorbeeld zure bieren met weinig bitterheid ziet het plaatje wat anders uit. Zo ook bij bieren met veel donkere mouten.

Snelbier

Citaat van: Wilson op 27-01-2024  09:45 uOh, prima! Ik dacht zelf dat het zou kunnen komen door teveel geroosterde mout. Als ik in Brewfather met deze variabelen ging schuiven zag ik dat de BU/GU dan meer opschoof naar rechts. Is nu 0.42 en zou in de range van 0.48-0.76 moeten liggen.
BU/GU ratio gaat uit van IBU (,meetbaar bitter) gedeeld door SG-start. Houdt géén rekening met SG-end, dus restsuikers..  Eigenlijk waardeloze berekening, alleen leuk voor de statistieken  :weetniet:

Brewfather heeft nu onder BU/GU regel een RBR (relative bitterness) staan, herberekent bitter naar SG-end, houdt wél rekening met restsuikers..
Volgende vraag is natuurlijk hoe we dit moeten interpreteren.
Proost, Snelbier.

Jacques

Citaat van: Snelbier op 28-01-2024  15:52 uBrewfather heeft nu onder BU/GU regel een RBR (relative bitterness) staan, herberekent bitter naar SG-end, houdt wél rekening met restsuikers..
Volgende vraag is natuurlijk hoe we dit moeten interpreteren.

Maar ook die berekening houdt geen rekening met factoren als de pH tijdens het koken, de hoeveelheid esters, de bitterheid uit de mout en meer van dat soort zaken. Smaak laat zich moeilijk in cijfers te vatten. Om het anders te zeggen: lekker bier brouwen is meer dan alleen cijfertjes in de gaten in houden...

Wilson

Ik heb weer een vraag over het brouwen van dit biertje.... Ik heb inmiddels wat gesleutel aan het originele recept door wat te veranderen aan de variabelen en wat andere soorten hop erbij te gebruiken. Nog steeds in het kader van het leren brouwen als beginner.

Inmiddels ben ik al een paar weken aan het oefenen met het maken van giststarters. Opgekweekt uit bestaande bier en dat gaat best goed en makkelijker dan ik dacht.

Mijn volgende vraag of uitdaging... wat is het effect op dit bestaande recept wanneer ik gebruik ga maken van een giststarter die ik opgekweekt heb uit een flesje La Trappe. In hoeverre, en op welke manier heeft dit effect op de smaak? Tot nu toe heb ik weinig topics kunnen vinden die een goede indicatie zouden kunnen geven.

Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaring en kennis.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.