Meten volume wort

Gestart door Bas, 20-11-2002 09:46 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Bas

Hoe meten jullie het volume van het wort dat jullie koken? Ikzelf gebruik een 30 liter RVS horecapan, maar die is helaas niet gegradueerd. Op dit moment gok ik voor mijn bitterheid en efficiency berekeningen het volume dan maar wat, maar ik ben benieuwd of jullie betere oplossingen kennen.

Adrie

Hoi Bash,

Als je het oppervlakte van je pan kent (pi * straal * straal), kun je berekenen hoeveel liter er per centimeter diepte in gaat. Met een maatlat of een rolmaat kun je dan eenvoudig de diepte meten en berekenen hoeveel wort er in je ketel zit. In onze ketel zit 2,66 liter per centimeter. Wij gokken na koken op een volume van ongeveer 125 liter (na afkoelen is dat ongeveer 120 liter) en dat is dus 125/2,66 = 47,0 cm.

Groeten,

A3

Edwin

Ha Bash  :proost:

Ik doe iets soortgelijks. Ik heb een maatstok gemaakt van een bezemsteel. Deze heb ik voorzien van inkepingen (per liter een streepje). Dit heb ik voor mijn verschillende pannen gedaan, zodat ik altijd kan weten hoeveel wort er in de betreffende pan zit. Werkt goed!

Edwin

Ep

Ik heb hetzelfde gedaan als edwin alleen dan met m'n pollepel. Die heb ik altijd in mijn pan staan dus kan ik altijd zien wat het volume is, dit is helemaal handig. :duimop:

BrewBiker

Hoi Bas,

ook ik heb -net al Ep- mijn houten pollepel ingekerfd met een smal streepje voor elke liter en een wat breder streepje voor elke 5 liter. (ik heb ook nog met een graveermachientje bij elke 5 liter het getal neergezet)
Omdat ik 2 maten vaten heb, is de lepel aan beide kanten voorzien van maatstreepjes.
Droge lepel insteken, weer ophalen en aflezen !

Succes,

Peter

Bas

Bedankt voor de reacties. Het lijkt erop dat de meesten wel gebruik maken van een voor een soort peilstok / maatlat. Ik denk dat ik dit weekeinde maar de rekenmachine en de pijpensnijder (lijkt me wel handig om vrij precies streepjes op een buis te kerven) erbij pak en ook zo'n ding ga maken. Eerst nog even een goede "buis" zien te vinden, liefst iets van RVS.

Grt, Bas H.

Herman

Hoi Bas,

Omdat mijn methode afwijkt van de anderen, bij deze alsnog een reactie.

Ik heb in het verleden mijn pannen (afhankelijk v/h brouwsel gebruik ik andere pannen) opgevuld met water en gemeten hoeveel cm dit van de bovenkant is.

Ik heb hiermee een tabel gemaakt waarbij aantal centimeter zich vertaald in liters. Ik meet tijdens het brouwen met een rolmaat.

Herman

Brouwmeester

Hoi,
Met een koperbuis gaat het ook perfekt!
Wel even afdoppen onderaan.
Ijken kan eenvoudig door bij een bepaald volume een krasje te zetten met een stanleymes, zodat je later even kan in(niet door-)zagen.
Om de 5 liter een groter streepje .
Op 1 buis kun je makkelijk 3 verdelingen maken (voor 3 pannen/ vaten)
Succes,
Henk

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.