4 weken vergisten

Gestart door RichardO, 21-11-2023 15:40 u

Vorige topic - Volgende topic

RichardO

Hoi allemaal,
Ik ben nieuw op dit forum, en brouw met een Easybrew30. Nou ben ik van plan om deze week een tripel te gaan brouwen, maar zit ik deze keer met een uitdaging. Ivm mijn werk ben ik straks 3/4 weken van huis en zou ik zou dan graag dan de vergisting willen laten plaatsvinden, zodat ik bij thuiskomst gelijk zou kunnen gaan bottelen. Ik maak gebruik van een klimaatkast met regelbare temperatuur.

Is dit überhaupt mogelijk? Kan hier namelijk weinig over vinden, of heeft een van jullie tips?
Alvast bedankt

Jan de Graaff

Ha Richard, welkom!

Ja, dat is wel mogelijk. Bij langere vergistingen kun je smaakafwijkingen krijgen door de afbraak van dode gistcellen (autolyse), maar 3 tot 4 weken zou wel moeten kunnen.

Het zou mooi zijn als je de mogelijkheid hebt om op afstand de vergisting te monitoren (bijvoorbeeld met een digitale hydrometer als een iSpindel) en ook de temperatuur van de klimaatkast naar beneden bij te stellen op afstand, want dan kun je de temperatuur lager zetten als je ziet dat de vergisting beëindigd is. Anders iets koeler dan normaal vergisten, dan rek je het wat. Niet te koud vergisten!

Ik heb ook weleens door omstandigheden een brouwsel zo'n anderhalve week moeten laten staan omdat ik niet aan bottelen toekwam. Daar heb ik niet echt wat van gemerkt.

Toch zou ik, denk ik, wachten met brouwen tot ik weer terug was. Dat geeft ook een rustiger gevoel. Het grote nadeel is dat als je weg bent, je nergens meer op kunt ingrijpen indien nodig. En als jij weg bent, is meneer Murphy dat zeker niet...

jooprules

Ha Richard,

Dat is prima te doen. Je kunt je gist er op selecteren, wy3787 (Westmalle) doet er bij mij meestal wel drie weken over om helemaal uit te gisten bijvoorbeeld. Een saison-gist als belle saison heeft ook tijd (3-4 weken) nodig. En MJ M31 naar verluid ook. Maar ook als de gist eerder klaar is, lijkt het me geen groot probleem als je na vier weken pas bottelt.

Groeten,

Joop

RichardO

Bedankt voor de reacties, in geval van een koudere gisting zou 18 graden dan laag genoeg zijn of zouden jullie nog lager adviseren?

Jan de Graaff

Citaat van: RichardO op 21-11-2023  17:21 uBedankt voor de reacties, in geval van een koudere gisting zou 18 graden dan laag genoeg zijn of zouden jullie nog lager adviseren?
Welke gist ben je van plan om te gaan gebruiken?

RichardO

Citaat van: Jan de Graaff op 21-11-2023  19:19 uWelke gist ben je van plan om te gaan gebruiken?
Ik ben van plan Gozdawa Belgian Trappist Ale Yeast "Rochefort" te gebruiken

Jan de Graaff

Optimale temperatuur: tot 18-24°C
Dus met 18ºC zit je aan de onderkant van wat de gist fijn vind en wordt ie wat langzamer.
Dan zou dat dus een prima temperatuur kunnen zijn.
Maar ik denk net als Joop dat 4 weken vergisten niet heel veel uitmaakt. Het moet niet (veel) langer worden en ik denk dat je eerder tegen andere problemen aan kan lopen omdat je die op afstand niet kunt oplossen. Als ik een werkende glazen bol had, zou ik je kunnen vertellen welke ;)

goom

Al eerder gedaan... geen enkel probleem.

RichardO

Dank voor de tips, gisteren gebrouwen en staat nu al mooi te vergisten in de klimaatkast.

hansHalberstadt

Bij iets lagere temperatuur gaat de gisting wat langzamer, maar autolyse gaat ook langzamer dus werkt beide de goede kant op. Dus 18 graden lijk me prima. Ik probeer de laatste tijd sowieso al altijd op 18 graden te starten. Dat voorkomt ook dat het er op dag 1 overheen gaat gisten als de gisting heftig is en de gist bovenop ligt.

RichardO

Bestaat er nu ook kans dat ik na 4 weken al bottelgist moet gaan gebruiken of is dat na 4 weken niet per se nodig?

hansHalberstadt

Dat hangt ervan af hoe snel je hoofdgisting was, of je een zwaar of licht bier hebt (boven de ca 7 vol% kan de gist zich niet meer delen) en of je een flocculerende gist hebt of niet.
Maar in het algemeen: als je bier helder is dan zit er weinig gist meer in en zou ik bottelgist gebruiken of een klein startertje maken van de hoofdgist bv 20-50 ml en dat bij bottelen toevoegen.

RichardO

Eergisteren gebotteld na 4 weken vergisting! Ontzettend helder geworden, begin SG was 1067, met bottelen was het 1011 dus al met al tevreden.

De helft heb ik alleen met bottelsuiker gebotteld en de andere met bottelsuiker en bottelgist. Op deze manier kan ik mooi vergelijken.
Nu alleen nog even wachten

Jacques

Citaat van: RichardO op 24-12-2023  13:20 uDe helft heb ik alleen met bottelsuiker gebotteld en de andere met bottelsuiker en bottelgist. Op deze manier kan ik mooi vergelijken.
Nu alleen nog even wachten

Kun je misschien in je agenda voor 2024 over 2 maanden een notie maken dat je feedback geeft van je bevindingen hier op het forum?

RichardO

Citaat van: Jacques op 24-12-2023  16:42 uKun je misschien in je agenda voor 2024 over 2 maanden een notie maken dat je feedback geeft van je bevindingen hier op het forum?

Goed idee Jacques, ik zal jullie op de hoogte houden!

hansHalberstadt

Citaat van: RichardO op 24-12-2023  13:20 uEergisteren gebotteld na 4 weken vergisting! Ontzettend helder geworden
Als het zo helder is, dan heb je nog maar weinig gist over. De kans bestaat dat je bier dan niet op druk komt. Zeker als het een zwaar bier is zoals een Tripel. Je zou na een week eens een flesje open kunnen trekken. Dan zou er al wat schuim en beginnende CO₂ prikkeling moeten zijn.

Snelbier

Citaat van: hansHalberstadt op 25-12-2023  11:44 uAls het zo helder is, dan heb je nog maar weinig gist over. De kans bestaat dat je bier dan niet op druk komt. Zeker als het een zwaar bier is zoals een Tripel. Je zou na een week eens een flesje open kunnen trekken. Dan zou er al wat schuim en beginnende CO₂ prikkeling moeten zijn.
Daar was al rekening mee gehouden, dus deel gebotteld met extra gist  ;)
Citaat van: RichardO op 24-12-2023  13:20 u... De helft heb ik alleen met bottelsuiker gebotteld en de andere met bottelsuiker en bottelgist. Op deze manier kan ik mooi vergelijken.
Ben benieuwd naar de verschillen.
Ook omdat er nu meer draadjes lopen over bottelgist.
@ Richard0: Hoe is bottelgist toegevoegd? Droog of gehydrateerd, los in fles, hoeveelheid, etc.
Proost, Snelbierc

hansHalberstadt

Mooie kans inderdaad om met en zonder bottelgist te vergelijken. Maar zeker interessant om na een week een flesje van elk open te trekken (neem een aan dat dat t1 is), immers op t2 zijn beide op druk en kun je niet zien welke nu het snelste ging. 
bottelgist1.jpg

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 25-12-2023  14:07 uMooie kans inderdaad om met en zonder bottelgist te vergelijken. Maar zeker interessant om na een week een flesje van elk open te trekken (neem een aan dat dat t1 is), immers op t2 zijn beide op druk en kun je niet zien welke nu het snelste ging. 

Niet alleen de snelheid waarmee de hergisting op gang komt, maar ook de smaak van je bier na een paar maanden is interessant. Door bottelgist toe te voegen introduceer je ook extra gist. Niet voor niets is het advies om maar weinig bottelgist toe te voegen.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 25-12-2023  14:59 uNiet alleen de snelheid waarmee de hergisting op gang komt, maar ook de smaak van je bier na een paar maanden is interessant. Door bottelgist toe te voegen introduceer je ook extra gist. Niet voor niets is het advies om maar weinig bottelgist toe te voegen.

precies wat je zegt, maar daarom kun je die 2 ook niet los van elkaar zien. Het doel is immers om met zo min mogelijk gist binnen een acceptabele tijd de flesjes op druk te krijgen. Stel dat de rode lijn bv 2 weken aangeeft om op druk te komen en de blauwe lijn 1 week. Voor de blauwe lijn heb je echter in principe 2 x zoveel bottelgist nodig dan voor de rode lijn. 2 weken is op zich prima dus kun je als je meer richting blauwe lijn zit de hoeveelheid gist de volgende keer bijsturen, zodat je op de rode lijn komt. 

RichardO

Citaat van: Snelbier op 25-12-2023  13:18 u@ Richard0: Hoe is bottelgist toegevoegd? Droog of gehydrateerd, los in fles, hoeveelheid, etc.

@Snelbier, ik heb Lallemand CBC-1 bottelgist gebruikt. Dosering 0.1 g/l dus voor de 10 liter jongbier (helft van het brouwsel) 1 gram gehydrateerd. Deze heb ik eerst vervolgens gehydrateerd voor circa 30 min.

De gehydrateerde gist heb ik toegevoegd na het overhevelen in de bottel emmer samen met het suikerwater (6 g/l)en zeer rustig geroerd om oxidatie te voorkomen. Daarna alle flesjes gevuld.

hansHalberstadt

Mooi dat je straks gegevens hebt over met en zonder extra gist. Ben benieuwd.

RichardO

Zojuist de eerste biertjes geproefd na twee weken hergisting, 1 met bottelgist en 1 zonder met een verrassend resultaat.

Ik verwachte weinig tot geen koolzuur op de flesjes zonder bottelgist maar dit bleek toch niet het geval. De fles zonder bottelgist was verrassend genoeg toch mooi op druk gekomen en een goede hoeveelheid koolzuur. De smaak was ook erg goed.

Het flesje met bottelgist had een vergelijkbare hoeveelheid koolzuur in de fles. Hier proefde ik iets meer gist, wat natuurlijk begrijpelijk is. Maar niet storend.

Toch bijzonder dat er toch nog een goede hoeveelheid vitale gist aanwezig was in de flesjes ondanks dat het jongbier zo ontzettend helder was en 4 had gestaan toen het gebotteld werd.

Zal over een paar weken weer proeven, kijken hoe de smaken zich verder ontwikkelen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.