Digitale refractometer - Anton Paar SmartRef

Gestart door Shiver87, 21-11-2023 08:58 u

Vorige topic - Volgende topic

Shiver87

Goedemorgen,

Ik zag dat er nog geen topics over zijn, dus bij deze.

Ik was al een tijdje op zoek naar een digitale refractometer. Degene die je het meest voorbij ziet komen zijn de milwaukees. Deze vond ik alleen erg groot, nu kwam ik op Brouwland ook de Anton Paar SmartRef tegen, al vond ik 299 wel wat gek gaan voor een 'wat kleinere' refractometer. Echter met Black Friday in het verschiet kun je hem voor 239€ kopen. Dus dacht ik: ach... waarom niet!

Eerste indruk: Hij is echt klein! Ideaal voor als je niet teveel bergruimte hebt! Synchroniseren met je telefoon of iPad/tablet is heel snel en werkt uitstekend.

fb51516c-e589-4be4-91de-711db0c86f19.jpeg

Meetresultaten zijn snel, accuraat kan ik bij een volgend brouwsel testen. Je kunt in Plato, Brix en SG resultaten ophalen en deze vervolgens aan een batch koppelen. Zo heb je direct zicht op de vergisting van een bier. Ik heb nu alleen een bier staat te gisten en dat maakt het jammer dat de SG meting toch een behoorlijke afwijking oplevert, ik had eigenlijk in de app verwacht dat ik kon aangeven of het om vergistend bier gaat ja of nee, helaas is dat niet zo. Misschien in de toekomst!

Schoonmaken is een appeltje eitje, onder de kraan en een doekje erover.

In ieder geval: mooie kleine refractometer, maar niet goedkoop

hansHalberstadt

Citaat van: Shiver87 op 21-11-2023  08:58 uMeetresultaten zijn snel, accuraat kan ik bij een volgend brouwsel testen. Je kunt in Plato, Brix en SG resultaten ophalen en deze vervolgens aan een batch koppelen. Zo heb je direct zicht op de vergisting van een bier. Ik heb nu alleen een bier staat te gisten en dat maakt het jammer dat de SG meting toch een behoorlijke afwijking oplevert, ik had eigenlijk in de app verwacht dat ik kon aangeven of het om vergistend bier gaat ja of nee, helaas is dat niet zo. Misschien in de toekomst!
Het is de vraag hoe het ding reageert op troebeling van gistend bier. Daarvoor is denk ik net zoals bij een goedkope refractometer filtering nodig van het sample.  (de vage streep komt immers door het sample en niet door de refractometer terwijl het onduidelijk is waar je precies moet gaan zitten binnen die vage streep)
Voor meten tijdens de gisting kan het ding onmogelijk een vertaling naar het juiste SG maken zonder verdere info van het begin SG. dat is niet anders dan bij een goedkope refractometer. Natuurlijk kunnen ze het benodigde omtrekentooltje in de app erbij inbouwen.

Jacques

Citaat van: Shiver87 op 21-11-2023  08:58 uSchoonmaken is een appeltje eitje, onder de kraan en een doekje erover.

Ik kan je aanraden om een spuitfles met gedestilleerd water te gebruiken voor het schoonmaken. Op die manier voorkom je kalkafzetting op het oog vaan de refractometer.

Zorgen voor helder wort/bier is iets wat de meetresultaten inderdaad betrouwbaarder maakt. Dat kan met de methode die Hans hanteert of door een monstertje van het bier te vermengen met bentoniet en dat te filteren met een koffiefiltertje. Werkt ook heel goed en snel.

hansHalberstadt

Citaat van: Shiver87 op 21-11-2023  08:58 uin Plato, Brix en SG resultaten ophalen

Kun je ook de Brix correctiefactor instellen in de app? Die heb je nodig om van Brix naar begin SG te komen.

Jan de Graaff

Citaat van: Jacques op 21-11-2023  10:45 uIk kan je aanraden om een spuitfles met gedestilleerd water te gebruiken voor het schoonmaken. Op die manier voorkom je kalkafzetting op het oog vaan de refractometer.
Naspoelen met regenwater, kan ook. Deden ze vroeger de ramen mee; vrijwel gegarandeerd streeploze ramen zonder te hoeven zemen. Stuk goedkoper dan gedestilleerd water en de laatste tijd erg gemakkelijk verkrijgbaar in zeer grote hoeveelheden.

Shiver87

Citaat van: hansHalberstadt op 21-11-2023  13:33 uKun je ook de Brix correctiefactor instellen in de app? Die heb je nodig om van Brix naar begin SG te komen.

Absoluut! Hier een overzichtje van wat allemaal kan. Onder in de app heb je een menu met meerdere tabbladen. Measure = meten,
Batches kun je je metingen toevoegen aan een batch zodat je het verloop van je vergisting kunt volgen.
News = updates, aanbiedingen, etc.
Tools: zie foto, meerdere hulpmiddelen.
Settings: hier kun je instellen of je in Brix, Plato of SG meet (zie foto). Daarnaast heb je hier ook de calculations tab staan (zie foto) daar staat de correctie factor (default op 1.03) en tevens de manier van corrigeren.

Hier moet ik mij nog wel even in verdiepen.

Heb voor het reinigen een fles gedemineraliseerd (is makkelijker te krijgen dan gedestilleerd) water gekocht. Of is dat niet handig?

IMG_0479.jpeg  IMG_0478.jpeg  IMG_0477.jpeg  IMG_0476.jpeg

Jan de Graaff

Citaat van: Shiver87 op 21-11-2023  19:01 uHeb voor het reinigen een fles gedemineraliseerd (is makkelijker te krijgen dan gedestilleerd) water gekocht. Of is dat niet handig?
Nee, niet handig, want zie mijn opmerking over regenwater; daar zit ook geen kalk in.
Maar er zit ook geen kalk meer in zowel gedemineraliseerd water als in gedestilleerd water, dus je zou kunnen beargumenteren dat het in dit specifieke geval voor jou niet uitmaakt.

Voor een uitgebreidere verhandeling:
https://www.naturalheroes.nl/blog/het-verschil-tussen-gedemineraliseerd-en-gedestilleerd-water

Alleen, je gaat wat je overhoudt van je sample in je refractometer niet meer gebruiken voor consumptie. Je wil alleen voorkomen dat je lensje een vertroebeld beeld krijgt (en dus onnauwkeurig wordt) door kalkaanslag uit kraanwater. Derhalve is regenwater prima voor dit doeleinde. En volledig gratis; je hoeft alleen een glas buiten te zetten.

Jacques

Citaat van: Shiver87 op 21-11-2023  19:01 uHeb voor het reinigen een fles gedemineraliseerd (is makkelijker te krijgen dan gedestilleerd) water gekocht. Of is dat niet handig?

Ook dat kun je prima gebruiken, net als het water van een condensdroger. Daar zit vaak een geurtje aan van wasmiddelen. Het is daarom voor ons brouwers niet zo geschikt, maar voor het naspoelen van het oog van een elektronische refractometer is het prima. Overigens heb je maar heel weinig nodig. Je hoeft alleen na te spoelen. Droog het oog daarna voorzichtig met een linnen doek. He refractometer kan zo heel wat jaren mee.

Mooie aankoop overigens, daar ga je veel plezier van hebben.

Jacques

Citaat van: El Pastor Belga (MaJa) op 23-11-2023  22:44 uhttps://brouwland.com/nl/dichtheidsmeters/19983-nieuw-model-densi-en-concentratiemeter-easydens-anton-paar.html?insEmail=1&insNltCmpId=3235&insNltSldt=10080&insPnName=Brouwland&isIns=1&isInsNltCmp=1&utm_campaign=C10_Black_Friday_2023_w4&utm_content=nl&utm_medium=email&utm_source=insider&utm_status=true&utm_term=

Nu is er ook deze. En geen gepruts met formules en omrekeningen direct de densiteit.
Als je een kleine 40 euro meer uitgeeft, heb je het betere gereedschap.

Die heb ik vorige week gezien in Groningen bij Brouwerij Martinus.

PXL_20231116_172936705.jpg

hansHalberstadt

ik gebruikte ook altijd gedestileerd water, maar omdat je de refractometer toch goed afdroogt blijft er helemaal geen water achter dus kan ook geen kalk afzetten. De laatste 5 jaar gebruik ik gewoon kraanwater daarom en er zit nog steeds geen kalk op het prisma. 

Jan de Graaff

We zien nu een paar echt hele mooie digitale refractometers voorbij komen, maar je moet wel even op je Kerstbonus wachten voordat je er zo eentje een beetje ongezien (voor moeders de vrouw) kan aanschaffen. Ze zijn aan de prijs en dat heeft zo zijn (ongetwijfeld goede) redenen.

Toch gooi ik nu met alle liefde een flinke knuppel het hoenderhok in en vraag ik mij af of een digitale refractometer van Tante Ali voor hobby doeleinden niet (bijna) net zo goed is? Ik bedoel dan zo eentje als deze. €46, inclusief verzendkosten. Hoe ingewikkeld kan het zijn, een refractometer? En derhalve: hoe duur moet ie zijn? En in het verlengde daarvan: hoe nauwkeurig moet hij zijn voor een hobbyist? Kunnen we ook met een minder nauwkeurig apparaat uit de voeten?

En dan laat ik Bluetooth, Wifi, Apps en wat al niet meer voor het gemak even buiten beschouwing, maar richt mij puur op de basisfunctionaliteit van het apparaat, namelijk Brix/SG meten.

Heeft iemand ervaring met zo'n goedkopere digitale Brix meter uit China?

hansHalberstadt

Citaat van: Jan de Graaff op 23-11-2023  23:11 uToch gooi ik nu met alle liefde een flinke knuppel het hoenderhok in en vraag ik mij af of een digitale refractometer van Tante Ali voor hobby doeleinden niet (bijna) net zo goed is? Ik bedoel dan zo eentje als deze. €46, inclusief verzendkosten. Hoe ingewikkeld kan het zijn, een refractometer?
Je was me net voor. Volgende gildeavond van Triple-W gaan we alle leden vragen hun refractometer mee te nemen en onderling te vergelijken via het meten van 2 testoplossingen die ik ga voorbereiden.
Ter voorbereiding van de refractometer testjes heb ik een oplossing gemaakt van 20.00 gram suiker  opgelost tot 100.00 g. Daar kwam uit 19.8 Brix met mijn (goedkope) refractometer [1]. daarna 20.00 g suiker in de oven op 160 graden verwarmd gedurende 15 min om evt kristalwater te laten verdampen uit de suiker. Toen bleek die 20.00 nog maar 19.73 g te zijn. Dus was de oplossing feitelijk 19.73 Brix. dat klopte dan weer helemaal met mijn refractometer aflezing. Suiker die ik had bevat dus 1.35% water dus 98.7% suiker. Dus je kunt heel nauwkeurig zo'n referentieoplossing maken. (gedaan met mijn weegschaaltje van 10 mg-200 g van een paar euro).

[1]
https://www.gainexpress.com/products/rhb-32atc

hansHalberstadt

Het voordeel van zo'n simpele hand held refractometer zoals https://www.gainexpress.com/products/rhb-32atc vind ik dat je precies ziet wat je aan het doen bent. Dus als je bv een vage streep hebt omdat je gistend bier aan het meten bent dan is nog maar de vraag welke waarde die digitale meter aangeeft, terwijl met die vage streep die je ziet je kunt beslissen om even goed het sample te filteren tot je een heldere streep ziet. Dus ik zou persoonlijk nooit voor zo'n elektronische kiezen. 

El Pastor Belga Cusco(MaJa)

Citaat van: Jan de Graaff op 23-11-2023  23:11 uWe zien nu een paar echt hele mooie digitale refractometers voorbij komen, maar je moet wel even op je Kerstbonus wachten voordat je er zo eentje een beetje ongezien (voor moeders de vrouw) kan aanschaffen. Ze zijn aan de prijs en dat heeft zo zijn (ongetwijfeld goede) redenen.
Toch gooi ik nu met alle liefde een flinke knuppel het hoenderhok in en vraag ik mij af of een digitale refractometer van Tante Ali voor hobby doeleinden niet (bijna) net zo goed is? Ik bedoel dan zo eentje als deze. €46, inclusief verzendkosten. Hoe ingewikkeld kan het zijn, een refractometer? En derhalve: hoe duur moet ie zijn? En in het verlengde daarvan: hoe nauwkeurig moet hij zijn voor een hobbyist? Kunnen we ook met een minder nauwkeurig apparaat uit de voeten?
En dan laat ik Bluetooth, Wifi, Apps en wat al niet meer voor het gemak even buiten beschouwing, maar richt mij puur op de basisfunctionaliteit van het apparaat, namelijk Brix/SG meten.
https://nl.aliexpress.com/item/32811981306.html?spm=a2g0o.order_list.order_list_main.46.649979d26jYUmn&gatewayAdapt=glo2nld

Ik heb deze gehad heeft 2 jaar dienst gedaan en daarna niets meer. Goed voor de vuilbak.
Was in die tijd $114.5, sept 2019.
Goedkoop dikwijls duurkoop.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 23-11-2023  23:07 uik gebruikte ook altijd gedestileerd water, maar omdat je de refractometer toch goed afdroogt blijft er helemaal geen water achter dus kan ook geen kalk afzetten. De laatste 5 jaar gebruik ik gewoon kraanwater daarom en er zit nog steeds geen kalk op het prisma. 
Een digitale refractometer is toch wel iets heel anders dan een refractometer die je in je hand houdt. Een niet digitale meter heeft een vlak oppervlak dat je makkelijk schoon poetst. Bij een digitale meter is er een kuiltje dat je niet zo makkelijk volledig schoon kunt wrijven.
Je hebt maar weinig gedestilleerd water nodig voor het schoonmaken en een digitale meter is prijzig. Daar wil je zo goed mogelijk mee omgaan.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 23-11-2023  23:29 uHet voordeel van zo'n simpele hand held refractometer zoals https://www.gainexpress.com/products/rhb-32atc vind ik dat je precies ziet wat je aan het doen bent. Dus als je bv een vage streep hebt omdat je gistend bier aan het meten bent dan is nog maar de vraag welke waarde die digitale meter aangeeft, terwijl met die vage streep die je ziet je kunt beslissen om even goed het sample te filteren tot je een heldere streep ziet. Dus ik zou persoonlijk nooit voor zo'n elektronische kiezen.

Ieder maakt zijn eigen overwegingen. Een hand refractometer is voor mij erg lastig aflezen door mijn multifocale contactlenzen. Het gebruik van een digitale meter was voor mij een verademing.

Bvk1983

Ik heb ook een tijd lang een goedkopere refractometer van Alie gehad maar bij mij is hij in de kliko beland. Gaf doorgaans sterk afwijkende waarden t.o.v. de dobber en daar heb ik meer vertrouwen in.

hansHalberstadt

Citaat van: Bvk1983 op 24-11-2023  07:49 uIk heb ook een tijd lang een goedkopere refractometer van Alie gehad maar bij mij is hij in de kliko beland. Gaf doorgaans sterk afwijkende waarden t.o.v. de dobber en daar heb ik meer vertrouwen in.
Dat kan komen door een aantal redenen, bv hete druppel op het glaasje, niet goed afdrogen of meten tijdens de gisting zonder corrigeren. Dus dan heb je misschien meer een probleem met het principe van een refractometer even los van of je nu een dure of goedkope refractometer hebt.

Edwin brouwt

Citaat van: Jan de Graaff op 23-11-2023  23:11 uToch gooi ik nu met alle liefde een flinke knuppel het hoenderhok in en vraag ik mij af of een digitale refractometer van Tante Ali voor hobby doeleinden niet (bijna) net zo goed is? Ik bedoel dan zo eentje als deze. €46, inclusief verzendkosten. Hoe ingewikkeld kan het zijn, een refractometer? En derhalve: hoe duur moet ie zijn? En in het verlengde daarvan: hoe nauwkeurig moet hij zijn voor een hobbyist? Kunnen we ook met een minder nauwkeurig apparaat uit de voeten?

Jazeker gebruik ik zo'n Ali apparaat, deze:

https://nl.aliexpress.com/item/1005001553041446.html

Werkt prima, geeft doorgaans dezelfde meeting aan als mijn analoge refracto's.
Maar ook hier geldt: heldere wort en de temperatuur op 20°C.

Jan de Graaff

Citaat van: Edwin brouwt op 24-11-2023  16:02 uWerkt prima, geeft doorgaans dezelfde meeting aan als mijn analoge refracto's.
Maar ook hier geldt: heldere wort en de temperatuur op 20°C.
Top, precies dat vroeg ik mij af!
Heldere wort is duidelijk, zelfde geldt voor een analoge refractometer – wat Hans ook al aangaf – anders vaag streepje en een onnauwkeurige meting. Die 20ºC – het apparaat zou automatische temperatuur correctie moeten hebben; het monster moet tussen de 10 en 40ºC zijn.

Jacques

Citaat van: Edwin brouwt op 24-11-2023  16:02 uMaar ook hier geldt: heldere wort en de temperatuur op 20°C.

Voor een betrouwbare meting is inderdaad heldere wort of helder bier noodzakelijk.
Mijn digitale refractometer is temperatuurgecorrigeerd. Hij meet de temperatuur en aan de hand daarvan wordt de correctie uigevoerd. Het duurt echter even voordat de temperatuur correct wordt gemeten, dit komt door de warmtecapaciteit van de meter. In de praktijk moet je 1 à 1,5 minuut wachten voor het doen van een meting.

hansHalberstadt

Citaat van: Jan de Graaff op 24-11-2023  16:30 uDie 20ºC – het apparaat zou automatische temperatuur correctie moeten hebben; het monster moet tussen de 10 en 40ºC zijn.
Het gaat dus om de temperatuur van he prisma omdat de druppel die je erop doet al heel snel de temperatuur van het prisma aanneemt. De ATC van goedkope refractometers is gebaseerd op een bimetaaltje wat zorgt dat de kjkhoek van het prisma iets verdraait met temperatuur.

El Pastor Belga Cusco(MaJa)

Dacht het ook ATC van deze metertjes is voor de temperatuur van het toestel en niet voor het wort.

Edsalute

Ik weet niet of de alies gebruikmaken van de Oscillating U-tube methode (EasyDens wel)
https://en.wikipedia.org/wiki/Oscillating_U-tube
Ik ben erg erg tevreden over (demiwater bij kruitvat voor 1 liter 79 cent)
En je hebt maar 2 ml nodig

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.