Nieuwe gistvoeding van Fermentis te koop

Gestart door Jacques, 19-11-2023 16:51 u

Vorige topic - Volgende topic

Jacques

Ik zag op de site van Unibrew dat er een nieuwe gistvoeding te koop is van Fermentis. De keuze in complexe gistvoeding wordt hiermee weer groter. We kunnen nu kiezen uit gistvoeding van Wyeast, Lallemand, Brewferm en dus ook Fermentis.

Je hebt er niet veel van nodig 1 - 5 g per 100 liter wort. Een nauwkeurige weegschaal voor het afwegen van kleine hoeveelheden is nodig.

Ik ben benieuwd wie hiermee ervaring heeft.

https://www.unibrew-nederland.nl/fermentis-gistvoeding-springferm-br-2-25-gram.html
en https://fermentis.com/en/product/springferm-br-2/

hansHalberstadt

Ingrediënten: geïnactiveerde gist (rijk aan groeifactoren), zinksulfaat, mangaansulfaat.
25 gram voor 8,25. Zinksulfaat en mangaansulfaat zijn dan waarschijnlijk duurder dan goud? Want de rest is afvalgist.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 19-11-2023  18:10 uZinksulfaat en mangaansulfaat zijn dan waarschijnlijk duurder dan goud? Want de rest is afvalgist.

Wat dacht je van productie- verpakkings- en transportkosten? En ja, de verkoper verdient er ook aan. Dat is weer nodig om zijn kosten te dekken, zoals de huur, personeel, reclame, en het in voorraad hebben van de gistvoeding.

Oude gist gebruiken kan natuurlijk ook. Ook wij houden gist over... Zinkchloride kun je zo kopen. Maar pas er wel mee op. Zinkzouten zijn toxisch en je mag er niet te veel van binnen krijgen.
Een product kopen waarvan je weet dat het verantwoord is deze te gebruiken als je aan de aanbevolen hoeveelheid houdt, is wel zo fijn. En € 8,25 voor zo'n 1000 liter wort is niet de grootste kostenpost voor een hobbybrouwer.

hb-lot

Citaat van: Jacques op 19-11-2023  16:51 uDe keuze in complexe gistvoeding wordt hiermee weer groter. We kunnen nu kiezen uit gistvoeding van Wyeast, Lallemand, Brewferm en dus ook Fermentis.
Zit hier nog echt verschil tussen, of is het een beetje lood om oud ijzer?

Ik gebruik zelf Servomyces van Lallemand, maar alleen omdat ik die toevallig zag staan in de winkel.

Jacques

Citaat van: hb-lot op 20-11-2023  12:14 uZit hier nog echt verschil tussen, of is het een beetje lood om oud ijzer?

Ik gebruik zelf Servomyces van Lallemand, maar alleen omdat ik die toevallig zag staan in de winkel.

Ik denk niet dat er grote verschillen zijn, maar een vergelijkende test kan uitwijzen of het toch uitmaakt. Wordt wel lastig want je moet dan het verschil in gistgroei meten. Dat is best wel lastig zonder echte laboratoriumapparatuur.

pincopallino

Alweer de zoveelste marketingstrategie vind ik. De laatste jaren komen er steeds meer soorten van gist/hop/granen/schoonmaakmiddelen/hulpstoffen enzovoort. De nieuwsgierigheid wordt gewekt en het is goed voor de kassa. Wordt je bier beter? Ik denk niet.

Jacques

Citaat van: pincopallino op 20-11-2023  15:09 uAlweer de zoveelste marketingstrategie vind ik. De laatste jaren komen er steeds meer soorten van gist/hop/granen/schoonmaakmiddelen/hulpstoffen enzovoort. De nieuwsgierigheid wordt gewekt en het is goed voor de kassa. Wordt je bier beter? Ik denk niet.

Er zijn leveranciers die hun eigen product op de markt willen zetten. Vergelijk het met wasmiddel. Daarvan zijn er ook heel veel van. Wordt je was schoner als er een nieuw wasmiddel in dat winkel staat? Dat weet je alleen als het probeert. Het kan zijn dat je was niet witter wordt, maar dat de geur je meer aanspreekt. Een ander kan minder aangesproken worden door die geur. Er valt wat te kiezen en daar is niet zo veel mis mee.

El Pastor Belga Cusco(MaJa)

Gebruik deze al 2.5 jaar, maar wel in verpakking van 1 kg kan zijn dat de kleine pakjes nieuw zijn.

Jacques

Citaat van: El Pastor Belga (MaJa) op 21-11-2023  02:04 uGebruik deze al 2.5 jaar, maar wel in verpakking van 1 kg kan zijn dat de kleine pakjes nieuw zijn.

Hier in Nederland had ik deze gistvoeding nog niet eerder gezien bij onze leveranciers.

En? Hoe bevalt deze gistvoeding?

pincopallino

Citaat van: Jacques op 20-11-2023  17:11 uDat weet je alleen als het probeert. 

Het is wat de fabrikant wil.

Koenders

Citaat van: hansHalberstadt op 19-11-2023  18:10 uIngrediënten: geïnactiveerde gist (rijk aan groeifactoren), zinksulfaat, mangaansulfaat.
25 gram voor 8,25. Zinksulfaat en mangaansulfaat zijn dan waarschijnlijk duurder dan goud? Want de rest is afvalgist.

Zinksulfaat heb ik voor mijn werk wel in grote hoeveelheden nodig, en dan gaat het om een paar tientjes voor een zak van 10 kilo. Dat denk ik dus niet.
Wel vraag ik me af in welke hoeveelheid dit spul nog voedselveilig is. Met drie verschillende symbolen op het pakket die waarschuwen voor bijten, natuurgevaarlijkheid en gevaar bij inslikken, heb ik er wel mijn vraagtekens bij.

Jacques

Citaat van: Koenders op 21-11-2023  15:11 uZinksulfaat heb ik voor mijn werk wel in grote hoeveelheden nodig, en dan gaat het om een paar tientjes voor een zak van 10 kilo. Dat denk ik dus niet.
Wel vraag ik me af in welke hoeveelheid dit spul nog voedselveilig is. Met drie verschillende symbolen op het pakket die waarschuwen voor bijten, natuurgevaarlijkheid en gevaar bij inslikken, heb ik er wel mijn vraagtekens bij.

Zoals ik al schreef zijn zinkzouten iets waarmee je moet oppassen. Hele kleine hoeveelheden zijn noodzakelijk voor het goed functioneren van heel veel organismen (waaronder ook wij mensen), maar een hogere concentratie is toxisch. Per dag hoor je niet meer dan 0,025 g zink binnen krijgen.
Door gistvoeding mag er niet meer dan zo'n 0,0002 g per liter in je wort komen. Een concentratie boven de 0,0006 g per liter remt de vergisting!
Het komt echt heel nauw. Niet iets om zelf mee aan de gang te gaan. Het beste is gistvoeding kant-en-klaar te kopen en de aanbevolen hoeveelheid goed in de gaten te houden. Overdaad schaadt!

El Pastor Belga Cusco(MaJa)

Citaat van: Jacques op 21-11-2023  10:35 uHier in Nederland had ik deze gistvoeding nog niet eerder gezien bij onze leveranciers.

En? Hoe bevalt deze gistvoeding?
Vergist beter uit dan zonder.

Jacques

Citaat van: El Pastor Belga (MaJa) op 21-11-2023  21:06 uVergist beter uit dan zonder.

Dat is wat een goede gistvoeding moet doen...  smile

hansHalberstadt

Citaat van: El Pastor Belga (MaJa) op 21-11-2023  21:06 uVergist beter uit dan zonder.
Heb je dan met en zonder met elkaar vergeleken met dezelfde wort? Of is het een vermoeden?

Eric v B

Citaat van: hansHalberstadt op 22-11-2023  08:50 uheb je dan met en zonder met elkaar vergeleken met dezelfde wort? of is het een vermoeden?
Waarom wil je dat weten?

hansHalberstadt

Citaat van: Eric v B op 22-11-2023  12:11 uWaarom wil je dat weten?
Omdat je anders geen conclusie hierover kunt trekken, hooguit een gevoel, maar het gevaar van gevoel is dat dat je snel in de richting trekt die je verwacht en dat hoeft niet de richting te zijn die er werkelijk optreedt. 

Jacques

Citaat van: Eric v B op 22-11-2023  12:11 uWaarom wil je dat weten?

Hans gelooft alleen cijfertjes...  smile

Goed bierbrouwen is echter ook vaak een kwestie van smaak en intuïtie en die laten zich niet altijd in cijfertjes uitdrukken.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 22-11-2023  15:56 usmaak en intuïtie en die laten zich niet altijd in cijfertjes uitdrukken.
Dat kun je ook gebruiken, zolang het maar goed te volgen is hoe je tot je conclusies komt. Maar om te concluderen dat het beter vergist dan zonder zul je die 2 toch eerst met elkaar moeten vergelijken. Er zijn immers nog vele andere mogelijkheden waarom de ene batch beter vergist dan de andere. 

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 22-11-2023  19:42 uDat kun je ook gebruiken, zolang het maar goed te volgen is hoe je tot je conclusies komt. Maar om te concluderen dat het beter vergist dan zonder zul je die 2 toch eerst met elkaar moeten vergelijken. Er zijn immers nog vele andere mogelijkheden waarom de ene batch beter vergist dan de andere.

Laat ik maar weer eens niet reageren...

Eric v B

Citaat van: hansHalberstadt op 22-11-2023  13:15 uOmdat je anders geen conclusie hierover kunt trekken, hooguit een gevoel, maar het gevaar van gevoel is dat dat je snel in de richting trekt die je verwacht en dat hoeft niet de richting te zijn die er werkelijk optreedt.
Soms is een opmerking gewoon een opmerking zonder achterliggende gedachte die tot 3 cijfers achter de komma moet worden kapot gerekend/beredeneerd.
Ik krijg af en toe het gevoel dat je Jacques wil inhalen met het aantal posts.

pincopallino

Onzin. Ik ken hansHalberstadt niet persoonlijk maar uit zijn post zie ik iemand die wil weten door het meten. Iets concluderen uit gevoel of gebrekkig onderzoek past niet in zijn profiel.

hansHalberstadt

Klopt. Ik heb genoeg andere uitdagingen dan Jacques proberen in te halen qua berichten.  ;) Maar ik heb wel moeite met conclusies die niet hard gemaakt zijn en dus kunnen leiden tot een verkeerd beeld.

ramon86

Als iemand aangeeft dat een product een bepaald effect heeft, dan vind ik het logisch om te vragen of dat op basis van gevoel of andere ervaring is. Niets mis met gevoel, maar als we conclusies willen trekken is dat soort informatie wel belangrijk. Als anderen die informatie niet interessant vinden is dat hun goed recht, maar laten dan niet dát weer in twijfel gaan trekken.

Jacques

Citaat van: Eric v B op 23-11-2023  12:21 uSoms is een opmerking gewoon een opmerking zonder achterliggende gedachte die tot 3 cijfers achter de komma moet worden kapot gerekend/beredeneerd.

Bierbouwen is voor stuk exacte wetenschap, maar ook voor een belangrijk deel gevoel. Dat laatste geldt vooral voor receptontwikkeling. Vergelijk het met een chef-kok. Ook daar komt aan op wetenschappelijke inzichten, maar ook op het smaakgevoel van een  3 sterren kok. Met alleen wetenschap kom je er niet, niet alles is in cijfertjes uit te drukken. Het gevoel speelt wel degelijk mee.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.