Koelen wort

Gestart door Jacques, 11-11-2023 22:55 u

Vorige topic - Volgende topic

Jacques

Voor de BrouwEncyclopedie heb ik een artikel geschreven over het koelen van wort
Koelen wort

Verbeteringen, aanvullingen en opmerkingen zijn weer welkom.

tdp

Zijn er mensen die hun wort koelen in hun CCT? Ik heb een Gamkokoeler die ik gebruik om mijn CCT op temperatuur te houden, maar die heeft wel zo'n grote capaciteit, dat ik overweeg om hem in te zetten om mijn wort terug te koelen. Vraag me alleen af of de CCT die hoge temperaturen wel aankan, en niet bijvoorbeeld gaat lekken.

Reden is dat ik mijn waterverbruik wil verminderen en ik meest overdag brouw en dan op die wijze gebruik kan maken van de zon om te koelen (zonnepanelen).

Bvk1983

Citaat van: tdp op 15-04-2024  22:46 uZijn er mensen die hun wort koelen in hun CCT? Ik heb een Gamkokoeler die ik gebruik om mijn CCT op temperatuur te houden, maar die heeft wel zo'n grote capaciteit, dat ik overweeg om hem in te zetten om mijn wort terug te koelen. Vraag me alleen af of de CCT die hoge temperaturen wel aankan, en niet bijvoorbeeld gaat lekken.

Reden is dat ik mijn waterverbruik wil verminderen en ik meest overdag brouw en dan op die wijze gebruik kan maken van de zon om te koelen (zonnepanelen).

Niet om helemaal te koelen maar wel de laatste 5 tot 15 graden. Met name in de zomermaanden is het leidingwater niet koud genoeg om snel tot pitch temperatuur terug te koelen. Dan koel ik verder in mijn gistvat, de koelbox koeling heeft hem dan zo teruggekoeld.

tdp

Citaat van: Bvk1983 op 15-04-2024  23:21 uNiet om helemaal te koelen maar wel de laatste 5 tot 15 graden. Met name in de zomermaanden is het leidingwater niet koud genoeg om snel tot pitch temperatuur terug te koelen. Dan koel ik verder in mijn gistvat, de koelbox koeling heeft hem dan zo teruggekoeld.

Dat doe ik ook geregeld inderdaad. Het gaat me vooral om het terugkoelen vanaf bijv. 80 graden. Het koelwater van de 1e 20 graden vang ik wel op om in af te wassen nadien, maar die 100 liter (+?) vind ik zo zonde, dat is 1000/1500 liter per jaar aan drinkwater wat zo de put in stroomt.

Ik zal eens navraag doen bij SS Brewtech, of het mogelijk is en/of wat de beperkingen zijn qua temperaturen.

hansHalberstadt

Citaat van: tdp op 16-04-2024  08:47 uDat doe ik ook geregeld inderdaad. Het gaat me vooral om het terugkoelen vanaf bijv. 80 graden. Het koelwater van de 1e 20 graden vang ik wel op om in af te wassen nadien, maar die 100 liter (+?) vind ik zo zonde, dat is 1000/1500 liter per jaar aan drinkwater wat zo de put in stroomt.

Ik zal eens navraag doen bij SS Brewtech, of het mogelijk is en/of wat de beperkingen zijn qua temperaturen.
Zou mooi zijn als die tankjes gewoon tegen 100 °C kunnen, want dan kun je ze af en toe ook een keer uitstomen. (ik ken mensen die steeds een melkzuurbesmetting hebben, terwijl de normale reinigings- en desinfectiemiddelen dat blijkbaar niet op kunnen lossen)

tdp

Andere optie; koelen in de ketel, met de dompelkoeler, en dan het water van de Gamko gebruiken met een dompelpompje... Alleen is de CCT optie wat efficiënter ook qua tijd; in de tijd van het koelen kan ik dan mijn pan e.d. schoonmaken. Enfin, genoeg om uit te zoeken dus :)

tdp

Reactie Brewtech;

CiteerHello Teun,

Thanks for getting in touch.  All of our tanks should be fine with temperatures in that range, the stainless steel can hold temperatures close to 100C.
Cheers!
Sean

Ik denk dat ik het de volgende keer gewoon ga proberen!

hansHalberstadt

Citaat van: tdp op 16-04-2024  22:51 uReactie Brewtech;

'the stainless steel can hold temperatures close to 100C.'

'close to' is voor mij bijna 100°C maar niet helemaal. Maar dat doen ze waarschijnlijk alleen om zich formeel in te dekken. Dus zal echt wel 100°C kunnen hebben.

tdp

Citaat van: hansHalberstadt op 17-04-2024  00:00 u'close to' is voor mij bijna 100°C maar niet helemaal. Maar dat doen ze waarschijnlijk alleen om zich formeel in te dekken. Dus zal echt wel 100°C kunnen hebben.

Wanneer ik het verpomp, verlies je al warmte, plus dat ik de eerste paar graden prima alsnog terug kan koelen met de dompelkoeler. Maar ik ben daar ook niet bang voor!

seed7

Als je Gamko een ijsbank kan maken, en je glycol in je leidingen gebruikt kun je heel makkelijk het laatste stuk koelen voor b.v. ondergisters. Op het Duitse forum is er een uitgebreide discussie over geweest incl. berekeningen voor de hoeveelheid ijs die je nodig hebt. Zal even duren voor ik het gevonden heb.

Hebbes: https://hobbybrauer.de/forum/viewtopic.php?p=275112

ingo

tdp

Citaat van: seed7 op 17-04-2024  08:01 uAls je Gamko een ijsbank kan maken, en je glycol in je leidingen gebruikt kun je heel makkelijk het laatste stuk koelen voor b.v. ondergisters. Op het Duitse forum is er een uitgebreide discussie over geweest incl. berekeningen voor de hoeveelheid ijs die je nodig hebt. Zal even duren voor ik het gevonden heb.

Hebbes: https://hobbybrauer.de/forum/viewtopic.php?p=275112

ingo

Het is zo'n eentje, al denk ik wel een wat ouder type:
https://gamko.nl/product-catalogus/bierkoelingen/bierkoelers-stekkerklaar/bkg2-50-54s/

hansHalberstadt

Citaat van: seed7 op 17-04-2024  08:01 uberekeningen voor de hoeveelheid ijs die je nodig hebt
Zie ook hier: https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?msg=688601

CeesM

Citaat van: hansHalberstadt op 17-04-2024  00:00 u'close to' is voor mij bijna 100°C maar niet helemaal. Maar dat doen ze waarschijnlijk alleen om zich formeel in te dekken. Dus zal echt wel 100°C kunnen hebben.
Het ligt er aan van welke kant je het bekijkt. 105°C is ook close to 100°C. ;)

hansHalberstadt

Citaat van: CeesM op 19-04-2024  09:28 uHet ligt er aan van welke kant je het bekijkt. 105°C is ook close to 100°C. ;)
Oké, maar als je je formeel wilt indekken ben je natuurlijk dom als je aan de verkeerde (moeilijke) kant gaat zitten.

seed7

Citaat van: tdp op 17-04-2024  08:40 uHet is zo'n eentje, al denk ik wel een wat ouder type:

Je kunt de sensor omhoog trekken zodat die niet in het waterbad zit maar een stukje er boven, dan bouw je vanzelf ijs op. Normaal had ik de sensor altijd in de uitgang van de retourleiding.

ingo

tdp

Citaat van: seed7 op 19-04-2024  20:03 uJe kunt de sensor omhoog trekken zodat die niet in het waterbad zit maar een stukje er boven, dan bouw je vanzelf ijs op. Normaal had ik de sensor altijd in de uitgang van de retourleiding.

ingo

Ga er eens mee stoeien, deel mijn ervaringen wel!

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.