Morgen eerste brouwdag

Gestart door Frank van den Berg, 11-11-2023 08:28 u

Vorige topic - Volgende topic

Frank van den Berg

Hoi,
Ik woon in Zutphen en ben 47 jaar. Ik heb al veel gelezen hier op het forum. 
Morgen willen we beginnen met brouwen. Dus vandaag alles schoonmaken en voorbereiden.

IMG_20231022_142330.jpg

brouwerwaldonk

Wat een installatie!
Rijk getrouwd? 
Ik brouw ook in 3 ketel, maar die zijn gemaakt met materiaal van de schroothandel. 

Arthur B

Citaat van: brouwerwaldonk op 11-11-2023  08:35 uRijk getrouwd? 
😂

Ziet er top uit inderdaad. Veel plezier!

Alexander_H

Deel van de hobby vind ik ook altijd de installatie :) ziet er goed uit!

Theo Mol

Welkom, en veel plezier gewenst. Een brouwdag bestaat bijna nooit uit maar één dag, dat heb je alvast goed begrepen.

De foto laat nog van alles te vragen.
Is het inderdaad jouw (of jullie) eerste brouwdag? En wat gaan jullie brouwen, en hoeveel?

Jan de Graaff

Succes met brouwen en heel veel plezier!
Mooie installatie, inderdaad!

Heb ik ook nog een vraagje over: Waarom staan die pompen zo laag en niet één 'verdieping' hoger? Dat scheelt best wat in slanglengte en dus ook in verlies. Zeker met van die dikke slangen. Maar goed, dat is waarschijnlijk voor de toekomst om nog eens over na te denken ;)

BrouwMout.nl

Morgen is dus vandaag.
Aan de installatie zal het zeker niet liggen.

Nou behouden stort en dat het maar goed mag spoelen! :brouwen:

PP

Ik ben benieuwd hoe het eerste brouwsel is verlopen.
Willen jullie er iets over vertellen?
Vraag: wat was de opwarmsnelheid van het maischen en de tijd tot het koken?
Hoe werkt jullie opstelling?

Groet, Paul

Frank van den Berg

Allen bedankt voor het welkom.
Ik reageer nog maar even hier in het welkom topic.

Citaat van: Theo Mol op 11-11-2023  10:25 uWelkom, en veel plezier gewenst. Een brouwdag bestaat bijna nooit uit maar één dag, dat heb je alvast goed begrepen.

De foto laat nog van alles te vragen.
Is het inderdaad jouw (of jullie) eerste brouwdag? En wat gaan jullie brouwen, en hoeveel?

Citaat van: PP op 14-11-2023  11:32 uIk ben benieuwd hoe het eerste brouwsel is verlopen.
Willen jullie er iets over vertellen?
Vraag: wat was de opwarmsnelheid van het maischen en de tijd tot het koken?
Hoe werkt jullie opstelling?

Groet, Paul

Brouwdag
Het was inderdaad onze allereerste brouwdag.
En stel gerust je vragen over de herms installatie .

Met de brander lukt het om 1 of 2 graden per minuut op te warmen.
We gebruiken een regelbare drukregelaar voor extra brander vermogen.

In de HLT beginnen we met 45 liter water zodat de coil helemaal onder water staat. Wellicht kan minder water ook?
Het verschil tussen HLT en MLT is ca. 5 graden. Tijdens het maischen moeten we dit wel aanhouden.

We hebben gekozen om 30 liter te brouwen met een beproefd recept  ONK 2015 C1-Tripel-Marco Geilings.
We hebben m.b.v. het programma BrouwHulp het aantal grammen bitterhop en aromahop aangepast omdat onze hoppellets andere percentages alfazuur bevatten.
We hebben het maischschema van het recept gevolgd en zijn dus begonnen op 55 graden.

Wellicht hebben we te snel gefilterd en of te snel gespoeld naar de kookketel
De suikerstort hebben we 10 minuten laten meekoken.
SG na koken 1.055 ?

Na het koelen ( tegenstroomkoeler) hebben we 22 gram gist (SafAle BE-256) toegevoegd. Volgens BrouwHulp had 16 gram volstaan.

Hieronder het orginele recept.
Citaat van: Oxhead op 08-06-2015  11:21 uHierbij het met 90 punten winnende recept in klasse C.

Tripel 20 liter.

Moutstort:          6 kilo Pilsmout 3 ebc Dingemans
Suikerstort:        650 gram witte kristalsuiker

Hopbloemen:      24 gram Centenial              11,5 % alfazuur    90 min meekoken
                          24 gram Hallertau Mittelfruh  2,9% alfazuur    90 min meekoken
                          20 gram Hallertau Mittelfruh  2,9% alfazuur    10 min meekoken
                          20 gram East-Kent Goldings    5,5% alfazuur    10 min meekoken

Door Promash berekend op 37 ibu (Tinseth) en 8,4 ebc

Maischwater: 17 liter
Spoelwater:  16 liter

Maischschema: Temp 55-63-73-78 graden Celsius
                        Tijd  10-45-30-5  minuten

Gist:                Fermentis Safbrew Abbaye 11gram droog op het wort gestrooid.
Vergisting:      7 dagen op 20 graden in gistemmer(zo'n lekke ;) ) na overhevelen in mandfles 14 dagen op 15 graden.
Kooktijd:        90 minuten

Start sg:        1076
Eind sg:          1009

Gebotteld met 8 gram/liter kristalsuiker.

Geen waterbehandeling of pH correctie toegepast.

Groeten Marco  :brouwen:

De hoofdgisting is goed op gang gekomen. Het vat staat in een koelkast en we gebruiken een inktbird en brewbelt (35 watt).
De sensor van de inktbird zit in de tank zodat we de temperatuur van het wort direct meten. Het waterslot zit bovenop de koelkast.

IMG_20231117_112419.jpg  IMG_20231117_112537.jpg  bouwer.jpg  brouwer.jpg

Theo Mol

Citaat van: Frank van den Berg op 17-11-2023  12:38 uBrouwdag
Het was inderdaad onze allereerste brouwdag.
En stel gerust je vragen over de herms installatie .
De vraag naar de eerste brouwdag had ik gesteld omdat ik het een hele installatie vind voor een eerste brouwdag, dus ik nodig je uit om te vertellen waarom je (zo lijkt het) ineens in het diepe bent gesprongen met zo'n uitgebreide herms.
Zelf ben ik heel bescheiden begonnen met een pan op de kookplaat, dus ik vind jouw stap erg dapper.

El Pastor Belga Cusco(MaJa)

Moet toch wel ergens een foutje in de berekeningen zitten, 1055 beoogd 1076 zijn 21 punten verschil, dat is niet niks.

hansHalberstadt

Installatie ziet er erg mooi uit. Maar is dit de eerste keer dat jullie brouwen of hebben jullie al ervaring? Hebben jullie deze installatie gemaakt met adviezen van ervaren brouwers? Zelf heb ik in de loop van de jaren gemerkt dat wat je denkt ideaal te werken in de praktijk toch vaak weer verandert moet worden omdat je zaken verkeerd inschat. Het duurt dus een aantal iteratieslagen voordat je iets bereikt waar je helemaal tevreden over bent.

hansHalberstadt

Citaat van: brouwerwaldonk op 11-11-2023  08:35 uWat een installatie!
Rijk getrouwd? 
Of een werkgever met veel materialen?

Frank van den Berg

Citaat van: brouwerwaldonk op 11-11-2023  08:35 uWat een installatie!
Rijk getrouwd?
Citaat van: hansHalberstadt op 18-11-2023  10:21 uOf een werkgever met veel materialen?
Inderdaad een werkgever met veel materialen. ;D

Citaat van: Theo Mol op 17-11-2023  23:08 uDe vraag naar de eerste brouwdag had ik gesteld omdat ik het een hele installatie vind voor een eerste brouwdag, dus ik nodig je uit om te vertellen waarom je (zo lijkt het) ineens in het diepe bent gesprongen met zo'n uitgebreide herms.
Zelf ben ik heel bescheiden begonnen met een pan op de kookplaat, dus ik vind jouw stap erg dapper.
Ik heb in het verleden eens een (oud)collega geholpen met bierbrouwen met een pan op een kookplaat.
Edwin, de bouwer is RVS lasser. We kennen elkaar omdat onze kinderen bij elkaar in de klas zaten op de basisschool.
Een aantal jaar geleden is tijdens een gezamenlijke zomervakantie op een terras op Las Dunas het idee ontstaan om zelf bier te brouwen maar dan wel met een Herms...
Dus ja best een sprong in het diepe.

Citaat van: El Pastor Belga (MaJa) op 18-11-2023  02:59 uMoet toch wel ergens een foutje in de berekeningen zitten, 1055 beoogd 1076 zijn 21 punten verschil, dat is niet niks.

Dit is zeker een (te) groot verschil.
Zoals ik al zei waarschijnlijk te snel gefilterd en of te snel gespoeld naar de kookketel.
of toch het schroten van de mout?
In ieder geval gaan we tijdens een volgende brouwdag meer en nauwkeuriger meten en wellicht een biertje minder drinken ;)
Omdat er nu eenmaal sprake is van een lager SG volg ik nu ook het topic: Te laag SG in tripel. Suikergift? Te laag SG in tripel. Suikergift?
We gaan nu dus geen suiker toevoegen.

Citaat van: hansHalberstadt op 18-11-2023  10:19 uInstallatie ziet er erg mooi uit. Maar is dit de eerste keer dat jullie brouwen of hebben jullie al ervaring? Hebben jullie deze installatie gemaakt met adviezen van ervaren brouwers?
Zelf heb ik in de loop van de jaren gemerkt dat wat je denkt ideaal te werken in de praktijk toch vaak weer verandert moet worden omdat je zaken verkeerd inschat.
Het duurt dus een aantal irritatieslagen voordat je iets bereikt waar je helemaal tevreden over bent.
De installatie is niet gebouwd met adviezen van andere brouwers en zoals gezegd zijn we gewoon in het diepe gesprongen.
Voorlopig gaan we geen aanpassingen doen, Eerst maar eens een paar keer brouwen.

hansHalberstadt

Citaat van: Frank van den Berg op 19-11-2023  09:03 uDe installatie is niet gebouwd met adviezen van andere brouwers en zoals gezegd zijn we gewoon in het diepe gesprongen.
Op zich niet erg als bouwen en aanpassen van installaties je hobby is. Als je geen ervaring van anderen meeneemt moet je zelf door de learning curve. Grote kans dat over een jaar je installatie er daarom weer anders uitziet als je erachter komt dat bepaalde dingen anders moeten waar anderen al ooit tegenaan gelopen zijn en opgelost hebben.

Zou mooi zijn als je kunt uitleggen hoe jouw installatie schematisch in elkaar zit. Bv zoals hier beschreven: http://www.vandelogt.nl/nl_rims_herms.php
Zelf snap ik niet zo goed wat nu het voordeel is van de opzet die je nu hebt tov een ketel met roerwerk en gasverwarming. (je heb immers al 3 branders) en roeren geeft zeer waarschijnlijk een hoger rendement dan rondpompen omdat bij roeren alle deeltjes waar zetmeel omgezet kan worden beter in beweging komen dus effectiever contact met de enzymen die de omzetting moeten doen (die zitten voornamelijk in de vloeistof)

Snelbier

Citaat van: Frank van den Berg op 19-11-2023  09:03 u....  Omdat er nu eenmaal sprake is van een lager SG volg ik nu ook het topic: Te laag SG in tripel. Suikergift? Te laag SG in tripel. Suikergift?
We gaan nu dus geen suiker toevoegen.
De installatie is niet gebouwd met adviezen van andere brouwers en zoals gezegd zijn we gewoon in het diepe gesprongen.
Voorlopig gaan we geen aanpassingen doen, Eerst maar eens een paar keer brouwen.
Verstandig om niet aan te vullen met kristalsuiker. Zou een dun tripeltje worden met meer accent op gist ipv mout en hops.
Zoals ook opgemerkt in gelinkte draadje (je bent niet de enige): Je hebt nu een stevig gehopte Blonde in het vat, BitterBlond of Patersbier om het maar een naam te geven. Niks mis mee, kan je zelfs een pilsdrinker aangenaam mee verrassen.

Tip: Mout-EXTRACT in plaats van suiker. Lijkt vloeken in de kerk, maar soms moet je wat  :weetniet:
Zakje poeder van 1kg heb ik altijd op voorraad. Voor gist-starters, maar ook om te laag SG te corrigeren (incidenteel).
 Is bijna 10x zo duur als kristalsuiker, maar is eigenlijk gedroogd wort, dus je bier blijft 'bierig'.  Met kristalsuiker ga je richting mede (honing-wijn).
Proost, Snelbier

Jacques

Citaat van: Snelbier op 19-11-2023  15:53 uVerstandig om niet aan te vullen met kristalsuiker. Zou een dun tripeltje worden met meer accent op gist ipv mout en hops.

Een klassieke tripel kenmerkt zich juist door een gistprofiel. Er zit ongekend veel suiker in het recept van de Westmalle Tripel...  Voor mij nog steeds de lekkerste tripel die er is.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 19-11-2023  17:12 uEr zit ongekend veel suiker in het recept van de Westmalle Tripel...
Lijkt me zeker goed om het percentage suiker te gebruiken wat bij zo'n recept hoort. Maar in dit geval ging het om minder moutsuikers door een lager rendement. Als je die gaat vervangen door gewone suiker dan klopt je verhouding kristalsuiker/moutuikers niet meer. Dus dan begijp ik wel de redenatie om moutextract te gebruiken om dat tekort aan te vullen. Maar dan moet je wel ook de aanbevolen hoeveelheid kristalsuiker gebruiken en niet die ook gaan vervangen door moutsuiker. Dat is denk ik wat Jacques bedoeld.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 19-11-2023  17:57 uMaar dan moet je wel ook de aanbevolen hoeveelheid kristalsuiker gebruiken en niet die ook gaan vervangen door moutsuiker.
Precies. In verhouding hoort er in een tripelrecept veel suiker te zitten. Als je echter een gist gebruikt met een heel hoge vergistingsgraad (er zijn steeds meer van dergelijke gisten beschikbaar) dan wordt het natuurlijk een ander verhaal. Maar het feit blijft dat een tripel een gistkarakter hoort te hebben en geen mout- of hopkararkter.

Frank van den Berg

Citaat van: hansHalberstadt op 19-11-2023  10:26 uOp zich niet erg als bouwen en aanpassen van installaties je hobby is. Als je geen ervaring van anderen meeneemt moet je zelf door de learning curve. Grote kans dat over een jaar je installatie er daarom weer anders uitziet als je erachter komt dat bepaalde dingen anders moeten waar anderen al ooit tegenaan gelopen zijn en opgelost hebben.

Zou mooi zijn als je kunt uitleggen hoe jouw installatie schematisch in elkaar zit. Bv zoals hier beschreven: http://www.vandelogt.nl/nl_rims_herms.php
Zelf snap ik niet zo goed wat nu het voordeel is van de opzet die je nu hebt tov een ketel met roerwerk en gasverwarming. (je heb immers al 3 branders) en roeren geeft zeer waarschijnlijk een hoger rendement dan rondpompen omdat bij roeren alle deeltjes waar zetmeel omgezet kan worden beter in beweging komen dus effectiever contact met de enzymen die de omzetting moeten doen (die zitten voornamelijk in de vloeistof)
Hoi Hans,
Leuk dat je reageert. De brander onder de MLT (in het midden) gebruiken we niet tijdens het maischproces, hooguit om voorafgaand aan het maischen het water en ketel te verwarmen. de ketel willen we misschien nog wel isoleren.
Ik ga binnenkort zeker in op de details van de installatie. Liever met foto's met een beschrijving. Eventueel later met een schema.
Dit lukte vandaag niet in de tijd ( en komende week zeker ook niet ).

Frank van den Berg

Omdat de hoofdvergisting wel voorbij was, hebben we vandaag gist afgetapt.
De inktbird is sinds vrijdag stapsgewijs van 20'C naar 17'C ingesteld naar (nu) zondag.
De gistslurie is afgetapt. De SG gemeten met hydrometer, is 1.013. De refractometer geeft 1.032. :shelp:
Elke ca. vijf minuten is er nog een bubbel waar te nemen in het waterslot. :gistsmile:
Het plan is nu om een week te vergisten op 16'C en dan nogmaals SG te meten.

Verder is een flesje gevuld (inclusief een 3.1 gram suikerklontje).
Het kroonkurkapparaat moest toch getest worden....

Citaat van: Snelbier op 19-11-2023  15:53 uVerstandig om niet aan te vullen met kristalsuiker. Zou een dun tripeltje worden met meer accent op gist ipv mout en hops.
Zoals ook opgemerkt in gelinkte draadje (je bent niet de enige): Je hebt nu een stevig gehopte Blonde in het vat, BitterBlond of Patersbier om het maar een naam te geven. Niks mis mee, kan je zelfs een pilsdrinker aangenaam mee verrassen.

Tip: Mout-EXTRACT in plaats van suiker. Lijkt vloeken in de kerk, maar soms moet je wat  :weetniet:
Zakje poeder van 1kg heb ik altijd op voorraad. Voor gist-starters, maar ook om te laag SG te corrigeren (incidenteel).
 Is bijna 10x zo duur als kristalsuiker, maar is eigenlijk gedroogd wort, dus je bier blijft 'bierig'.  Met kristalsuiker ga je richting mede (honing-wijn).
Proost, Snelbier
Wellicht iets voor een volgend brouwsel, dat mout-extract.
Ons eerste brouwsel eerst maar eens afwachten. :pan: ...

hansHalberstadt

Citaat van: Frank van den Berg op 19-11-2023  21:17 uDe SG gemeten met hydrometer, is 1.013. De refractometer geeft 1.032. :shelp:

Wellicht iets voor een volgend brouwsel, dat mout-extract.
De refractometer SG schaal moet je omrekenen via een rekentooltje omdat de refractometer niet echt het SG meet maar brekingsindex van licht. en die schaal is geijkt naar SG voor alleen suikeroplossing.

mbt moutextract blijft het doel om je begin SG te halen met mout. dus beter wat meer mout gebruiken de volgende keer.
De moutextract is hier bedoeld om een te laag rendement te corrigeren.   

Edwin brouwt

Citaat van: Frank van den Berg op 19-11-2023  21:17 uOmdat de hoofdvergisting wel voorbij was, hebben we vandaag gist afgetapt.
De inktbird is sinds vrijdag stapsgewijs van 20'C naar 17'C ingesteld naar (nu) zondag.
De gistslurie is afgetapt. De SG gemeten met hydrometer, is 1.013. De refractometer geeft 1.032. :shelp:
Elke ca. vijf minuten is er nog een bubbel waar te nemen in het waterslot. :gistsmile:
Het plan is nu om een week te vergisten op 16'C en dan nogmaals SG te meten.
Ik zou zelf de temperatuur pas verlagen als de vergisting helemaal voorbij is. Sterker nog, tijdens de laatste punten zet ik 'm altijd iets hoger zodat de gist nog wat ongewenste zaken (diacetyl) op kan ruimen.

Wanneer de vergisting helemaal klaar is, zou je de boel kouder kunnen zetten. Maar dan wel zoveel kouder dat je spreekt over cold crashen.

hansHalberstadt

Citaat van: Edwin brouwt op 20-11-2023  20:40 uWanneer de vergisting helemaal klaar is, zou je de boel kouder kunnen zetten. Maar dan wel zoveel kouder dat je spreekt over cold crashen.

Zorg dan wel voor CO2 overdruk, anders gaat je waterslot de andere kant op borrelen door de hogere oplosbaarheid van koolzuur bij lagere temperatuur en krijg je geoxideerd bier.

hansHalberstadt

Citaat van: Frank van den Berg op 19-11-2023  20:40 uIk ga binnenkort zeker in op de details van de installatie. Liever met foto's met een beschrijving. Eventueel later met een schema.
Dit lukte vandaag niet in de tijd ( en komende week zeker ook niet ).
Geen probleem, hoeft niet vandaag. maar niet vergeten dan. Juist door te laten zien wat je hebt en wat je gedachtes waren bij het ontwerp kunnen veel mensen daar weer van leren en misschien jezelf ook via de feedback die dan ontstaat.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.