Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Nog een witje  (gelezen 16159 keer)

Offline Caspar

• Super lid
  • Land: nl
  • Back in business!
Nog een witje
« Gepost op: 31-07-2006 20:56 u »
Hoi Hoi,

Eind augustus, als het weer ietsie koeler is (hoop ik  ;)) ga ik samen met mijn broertje brouwen... Op zijn verzoek wordt het een witbier. Het recept is gejat van Adrie  >:D

-----

Witbier

A ProMash Recipe Report

Recipe Specifics
----------------

Batch Size (L):          25.00    Wort Size (L):     25.00
Total Grain (kg):         6.50
Anticipated OG:          1.048    Plato:             11.99
Anticipated EBC:           8.3
Anticipated IBU:          19.8
Brewhouse Efficiency:       60 %
Wort Boil Time:             60    Minutes

Pre-Boil Amounts
----------------

Evaporation Rate:      15.00    Percent Per Hour
Pre-Boil Wort Size:   29.41    L
Pre-Boil Gravity:      1.041    SG          10.25  Plato

Grain/Extract/Sugar

%     Amount     Name                          Origin        Potential EBC
-----------------------------------------------------------------------------
 35.4     2.30 kg.  Tarwemout - Dingemans         België         1.038      4
 60.0     3.90 kg.  Pilsener 3 - Dingemans        België         1.037      3
  4.6     0.30 kg.  Havervlokken                  Belgie         1.032      4

Potential represented as SG per pound per gallon.

Hops

Amount     Name                              Form    Alpha  IBU  Boil Time
-----------------------------------------------------------------------------
 30.00 g.     Cascade                           Whole    5.00  14.4  60 min.
 10.00 g.     Cascade                           Whole    5.00   3.0  20 min.
 10.00 g.     Cascade                           Whole    5.00   2.4  10 min.

Yeast
-----

Wyeast 3944 Belgian White Beer

Mash Schedule
-------------

Mash Name:

Total Grain kg:     6.50
Total Water Qts:   24.30 - Before Additional Infusions
Total Water L:   23.00 - Before Additional Infusions

Tun Thermal Mass:   0.00
Grain Temp:        18.28 C

Step   Rest   Start   Stop  Heat     Infuse   Infuse  Infuse
Step Name            Time   Time   Temp    Temp  Type     Temp     Amount  Ratio
---------------------------------------------------------------------------------
Inmaischen             0      0     51      51   Infuse    54       23.00   3.54
Beta Amylase           7     30     62      62   Infuse    62        0.00   3.54
Alpha Amylase         11     30     73      73   Infuse    73        0.00   3.54
Spoelen                5      1     78      78   Infuse    78        0.00   3.54

Total Water Qts:           24.30 - After Additional Infusions
Total Water L:             23.00 - After Additional Infusions
Total Mash Volume L:       27.34 - After Additional Infusions

All temperature measurements are degrees Celsius.
All infusion amounts are in Liters.
All infusion ratios are Liters/Kilograms.

Notes
-----

19 liter spoelwater
havervlokken 15 - 30 min verstijfselen bij 85 - 95 oC in 1,5 liter water

meekoken 15 min:
6 gram koriander
6 gram sinaasappelschil

-----

Tips en truucs zijn natuurlijk welkom!

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
Re: Nog een witje
« Reactie #1 Gepost op: 27-08-2006 21:39 u »
Vandaag was het zo ver, ik heb het witje (samen met mijn broer) gebrouwen,

De dag verliep voorspoedig, om 8 uur 's ochtends was ik al klaar wakker. Ik ben toen meteen maar mijn bed uit gegaan zodat ik rustig de tijd kon nemen om de havervlokken te verstijfselen. 30 minuten op 90 oC leverde een Maizena achtige substantie op, wat een kleffe rotzooi zeg  ;). Omdat ik slechte ervaringen heb met ongemoute gramen / tarwemout en spoelen zat ik hem wel een beetje te knijpen toen ik klaar was met het maischen. Gelukkig verliep het spoelen uiteindelijk enorm goed  :duimop:

Mijn plan was om 25 liter te brouwen, maar uiteindelijk is het 28 liter geworden... om deze reden heb ik 5 gram extra hop toegevoegd bij de laatste 20 min koken. Het rendement viel onverwacht, enorm mee. Waar ik de laatste tijd 60% behaalde, was het nu 64%. Uiteindelijke eind SG is 1046, 11,9 oBrix.

De gist (24 uur belucht) is nu al aangeslagen en het brouwsel is lekker aan het pruttelen bij een omgevingstemp van 22oC. Ik hoop niet dat de boel overschuimt, omdat ik relatief weinig head-space heb vanwege de hoge opbrengst  :gistsmile:

Over een dag of 6 laat ik weten hoever ie doorvergist is, ik hoop op een eind SG van 1009 uit te komen  ^-^!

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #2 Gepost op: 28-08-2006 08:26 u »
Wat een heftig gistje is dit zeg! Zoals gevreesd is de gist dus uit mijn waterslot gespoten... Het waterslot was vanochtend helemaal verstopt.

Ik heb nu het waterslot er maar gewoon helemaal uit gehaald en hoop dat ie niet te veel zal overschuimen vandaag  :pan:... mijn vriendin is weer blij met me  ;D

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #3 Gepost op: 28-08-2006 08:38 u »
Je had er een blow-off slangetje op kunnen zetten: een rubberen stop waar normaliter je waterslot in zit voorzien van een slang die je in een bak water leidt. Alles wat overschuimt komt dan in het water terecht.

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #4 Gepost op: 28-08-2006 09:44 u »
Tsja,

Natuurlijk hadden we gister ook wat eigen brouwsetjes geproefd... waardoor ik niet geheel soepel mijn bedje uit sprong ;). Ik had nog net genoeg tijd om de zooi op te ruimen, anders had ik mijn trein gemist  :shelp:.

Als het te erg wordt ga ik vanavond een blow-off installeren, goeie tip!

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #5 Gepost op: 01-09-2006 21:21 u »
Vanavond heb ik het brouwsel overgeheveld in de mandfles (6 dagen hoofdgisting). Gelukkig is er na de eerste 2 dagen geen gist meer door het waterslot gekomen, een blow-off is dus niet nodig geweest.

Het jongbier heeft een SG van 1018 / 7,2 oBrix... de smaak is zwaar gistig en nog niet zeer aangenaam. Dit bier mag wat mij betreft dus zeker 14 dagen nagisten / lageren. Met een beetje geluk haalt ie de 1010, maar het zou me niets verbazen als ie bij 1013 is uitgegist. 

De Cascade proef je op de achtergrond... de koreander is niet duidelijk te proeven. Ben benieuwd hoe het bier zich ontwikkeld de komende twee weken  :biersmile:.

Offline Johannes

• Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #6 Gepost op: 01-09-2006 22:00 u »
Witbier kan beroerd smaken zo jong en zonder koolzuur. Komt vast wel goed.

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #7 Gepost op: 01-09-2006 22:30 u »
Witbier kan beroerd smaken zo jong en zonder koolzuur. Komt vast wel goed.

Heb ik ook alle vertrouwen in Johannes... Het is wel een nieuw soort gistje voor mij. Vergist traag, vlokt zeer slecht uit (maar ja, een kraakhelder witbier is ook een beetje vreemd natuurlijk  ;)).

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #8 Gepost op: 01-09-2006 23:54 u »

Citaat
Witbier kan beroerd smaken zo jong en zonder koolzuur.

Wijze raad van Hoppie: Witbier is............................. beroerd  ;)

Geintje

:degroeten:

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #9 Gepost op: 02-09-2006 11:07 u »
Wijze raad van Hoppie: Witbier is............................. beroerd  ;)

Geintje

:degroeten:

Hoppie... van te veel witbier wordt je beroerd  :ziek:...

De gist is ineens weer als een kanon aangeslagen door de zuurstofinslag (15 tot 20 blubjes per minuut). Volgende week zit ik lekker in een vakantiehuisje, kan ie mooi uitgisten.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #10 Gepost op: 02-09-2006 11:26 u »
Zo te zien wordt de temperatuur bij vergisten niet gecontroleerd..? en is deze afhankelijk van de omgevingstemperatuur..?

Groeten en gezondheid
Oscar

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #11 Gepost op: 02-09-2006 12:48 u »
De vergistingstemperatuur is bij mij inderdaad afhankelijk van de omgevingstemperatuur, op dit moment 21 oC. De temperatuur op mijn logeer (c.q. vergistings) kamer schommelt altijd rond de 20 oC overigens, tenzij het echt super heet is buiten. 

Omdat ik de temperatuur in het vat toch niet kan regelen / beinvloeden, meet ik deze ook niet. Ik kan hoogstens een raampje openzetten als de temperatuur te ver oploopt maar daar houdt het dan ook mee op  :-\.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #12 Gepost op: 02-09-2006 16:45 u »
Misschien een tip voor gecontroleerde vergisting : koop een specikuip en doe hierin je mandfles, vul de specikuip met water en houd de temperatuur "constant" met een aquarium thermostaat en een aquarium pompje.

Groeten en gezondheid
Oscar

Offline Hans (Lagos)

• Super lid
  • Land: es
  • Blichmann Assisted Brewing member
    • Mijn brouwzaal
« Reactie #13 Gepost op: 02-09-2006 17:52 u »
Het jongbier heeft een SG van 1018 / 7,2 oBrix... de smaak is zwaar gistig en nog niet zeer aangenaam. Dit bier mag wat mij betreft dus zeker 14 dagen nagisten / lageren. Met een beetje geluk haalt ie de 1010, maar het zou me niets verbazen als ie bij 1013 is uitgegist. 

Ik heb een paar dagen eerder een witbier gebrouwen en met mijn overmaatste eigenbouw koelkast de temp. constant op 21 oC gehouden. Begin SG 1044 en nu op 1010, een appart gezet monster giste uit tot 1009
de laatste dagen elke keer wat aan de kast geschut.
Allemaal prachtig maar het bier willen wij 28 september (dorpsfeest) gaan nuttigen  :proost2: dus ik wil met een kleine week een fust gaan vullen en de rest bottelen, geheel een week weg zetten rond de 25 graden en de kelder /bodega in.

Doe ik dat zo op de juiste manier of langer lageren?

BVD, Gr Hans

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #14 Gepost op: 02-09-2006 18:26 u »
Witbier heeft geen lange lagertijd nodig. Fustelen maar zou ik zo zeggen.

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #15 Gepost op: 02-09-2006 20:12 u »
Allemaal prachtig maar het bier willen wij 28 september (dorpsfeest) gaan nuttigen  :proost2: dus ik wil met een kleine week een fust gaan vullen en de rest bottelen, geheel een week weg zetten rond de 25 graden en de kelder /bodega in.

Doe ik dat zo op de juiste manier of langer lageren?

BVD, Gr Hans

Als je iets eerder dan ik ben gestart, dan is nog een klein weekje lageren wel voldoende lijkt mij. Mijn bier is echt overmatig gistig omdat ik een behoorlijk heftige giststarter heb gemaakt. Gezien de huidige activiteit in mijn waterslot, gaat ie waarschijnlijk de 1010 ook wel halen, ondanks dat ik daar eerder wat onzeker over was  :o. Mijn doel is om de gist wat verder te laten bezinken, anders is het depot in mijn flesjes te dik :gistsmile:

Offline Hans (Lagos)

• Super lid
    • Mijn brouwzaal
« Reactie #16 Gepost op: 02-09-2006 23:40 u »
De 23e had ik gebrouwen, de laatste 2 dagen heb ik niet meer het SG getest, gisteren heb ik het grootste gedeelte van de gistkoek afgetapt (ik gebruik een conische tank).

Gr. en bedankt voor jullie tips, Hans

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
« Reactie #17 Gepost op: 02-09-2006 23:45 u »
Money don't matter tonight....

Mooi voor mekaar Hans, zo'n cylindroconische tank lijkt me ook wel wat. Hoe koel is je kelder overigens?

Offline Hans (Lagos)

• Super lid
    • Mijn brouwzaal
« Reactie #18 Gepost op: 03-09-2006 00:59 u »
25 oC, Tja nu begrijp je waarom ik koelkasten verzamel, ik had 3 stukende wijnkasten voor 100€ op de kopgetikt, een met de stekker stuk, (nummer twee en drie zijn de compressors van stuk) de werkend zit vol met gekregen witte wijn en mijn eerste brouwsel een al verrassend goed smakende en glasheldere Saflager S23 Pils, ook een gekregen koelvries combinatie zit vol met ingevroren hop en wort, een fust Kölsch van 50 liter, flessen Kölsch, gist etc....

Offline Hans (Lagos)

• Super lid
    • Mijn brouwzaal
« Reactie #19 Gepost op: 03-09-2006 16:10 u »
Hoegaarden gebruikt een ondergist voor de navergisting, waarom zouden ze dat doen?
Ik heb om een beetje te leren stoeien met gist opkweken en selecteren eens met die gist gestoeid.
Het is een fanatieke ondergister en ik heb na hem te hebben opgeweekt op 10% suikerwater gezet en nu een maand later op een petrischaaltje, met mijn beginners verstand lijkt het mij dat er geen enkele bacteriële infectie meegekomen is, hij ruikt overigens lekker zurig.

Ik zit er over  te denken om wat fessen met deze gist af te vullen bij het bottelen om te zien wat voor resultaat dit geeft, deze vervolgens rond de 13 oC laten rijpen had ik zo gedacht.

Offline Edgar

• Super lid
  • Land: be
« Reactie #20 Gepost op: 03-09-2006 16:52 u »

Hoegaarden gebruikt een ondergist voor de navergisting, waarom zouden ze dat doen

Ik denk omdat dat een cleane smaak geeft, die specifieke gist vermoedelijk goede verouderingseigenschappen heeft en vooral omdat het een 'warme kamer' die veel energie kost, overbodig maakt.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #21 Gepost op: 04-09-2006 09:47 u »
Dat Hoegaarden bottelgist een ondergist is, vind ik opmerkelijk. Ik heb namelijk (en helemaal niet zo lang geleden) zelfgebrouwen bieren geproefd die met opgekweekte hoegaarden gist waren gebrouwen. Smaakte prima, echte witbieren.

Offline Hans (Lagos)

• Super lid
    • Mijn brouwzaal
« Reactie #22 Gepost op: 04-09-2006 10:43 u »
Mo,

Derek Walsh schrijft dit ook in zijn bier typen gids, ik had de gist bewaard met iets te veel suikerwater bij 5 oC en daar ging hij gewoon stevig door.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #23 Gepost op: 04-09-2006 12:35 u »
Dat Hoegaarden bottelgist een ondergist is, vind ik opmerkelijk.

Dat werd ook verteld toen ik enkele jaren geleden bij Hoegaarden een rondleiding heb gehad. Misschien dat het bier toch niet zo fijn gefilterd wordt...en dat er toch nog gistcellen van de hoofdgist achterblijven in de flesjes...?

Groeten en gezondheid
Oscar

Offline Hans (Lagos)

• Super lid
    • Mijn brouwzaal
« Reactie #24 Gepost op: 04-09-2006 16:54 u »
Het is volgens mij een gistsoort die zich gewoon op elke temperatuur thuis voelt, vanmorgen direct van de petrischaal op wat wort gezet en zie hoe actief het bezig is, (het lijkt wel iets van de sperma bank)  ;D ik ga het op de magneetroerder zetten en een beetje gist kweken, vervolgens van de week wat slurrie door het bottelsuikerwater  mixen

Tags: