Wyeast Activator - 24 uur beluchten

Gestart door Caspar, 28-07-2006 10:28 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Caspar

Hoi Hoi,

Ik ga een witbier brouwen waarvan ik gauw het recept zal posten... Hiervoor heb ik een Wyeast Activator aangeschaft. Nu zie ik op de verpakking dat er 100 miljard gistcellen in de activator zitten, volgens mij 2,5 x zo veel als de oude Wyeast XL.

Als ik mijn starter 24 uur ga beluchten kom ik op een veel hogere hoeveelheid uit dan "proffessioneel" gehanteerd wordt. Bestaat er ook zo iets als over-pitching / te veel gist toevoegen.

Ik hoor het wel...

Edgar

Hoeveel liter wil je brouwen?

Zeker een witbier zou je conservatief moeten pîtchen. Je wilt flinke gistgroei in het wort om esters in je bier te krijgen, en de gist zweeft nogal, waardoor je er minder van nodig hebt. Als het een  verse activator is, en je belucht het wort goed, kan je denk ik rustig tot 25 liter gaan zonder starter.

Caspar

Hi Edgar

Batch is inderdaad 25 liter.

Ik zat er zelf aan te denken om het wort te beluchten en een traditioneel startertje van 1 liter te maken om te kijken of de gist mooi actief is (kort belucht, snufje gistvoedingszouten).

Hoe meer gist je toevoegd aan het wort hoe minder fruitig esterig het bier zal worden. Maar hoe zit het met extreem hoge hoeveelheden?

Edgar

Zie mijn eerste advies. Het is warm, als je overpitcht ga je een probleem hebben met te hoge temperaturen in het wort. Als je pak bol staat heb je al actieve gist, ik zou dus géén starter maken als ik jou was, mits je echt goed belucht, eventueel 2 keer (1 x aan het begin, 2e x na 8 uur of zo).

EBC

De XL heeft altijd al 100 miljard cellen.

Ik hoop dat je een koele ruimte hebt, want met gemiddeld 25 graden in huis is het momenteel wel erg warm. Voordat je het weet staat je gistingsvat op 30 graden. Dat levert geen prettige bieren op.

Caspar

Citaat van: EBC op 28-07-2006  12:32 uDe XL heeft altijd al 100 miljard cellen.

Mij stond iets bij dat het 3x zo veel was als de normale Wyeast... verkeerd onthouden ;)

Ik ga overigens pas eind augustus brouwen, ik heb slechte ervaringen met mid-zomer bieren.

Bedankt voor je advies Edgar, ik laat het even bezinken.. zie over een maand wel wat voor weer het is en hoe snel ie opbolt. Starter of geen starter, ik ga hem sowieso niet intensief beluchten, dat is duidelijk. Overpitching heeft dus o.a. als gevolg dat je een (over)agressieve vergisting krijgt?

Edgar

Citaat van: Caspar op 28-07-2006  12:55 uStarter of geen starter, ik ga hem sowieso niet intensief beluchten, dat is duidelijk. Overpitching heeft dus o.a. als gevolg dat je een (over)agressieve vergisting krijgt?

Geen starter, wél beluchten. Overpitching geeft een intensieve gisting, dus hogere temperatuur (daardoor veel hogere alcoholen en méér esters), maar tegelijkertijd minder gistgroei en daardoor weer mínder esters (ook van de goeie, die je in een witbier wilt hebben) en in geval van een zwevende gist als witbiergist misschien een te gistige smaak. Niemand heeft gezegd dat het simpel was :)

Caspar

Tjongejonge, oefening baart kunst... of niet Edgar ;).

Ik volg je advies op!

Drents Hopbier

Citaat van: Caspar op 28-07-2006  12:55 uMij stond iets bij dat het 3x zo veel was als de normale Wyeast... verkeerd onthouden ;)

Nee bijna goed. Volgens QC-manager L. Perkins van Wyeast zitten in een kleine (gezwollen) verpakking ca. 33 miljard cellen.

Hopbier

EBC

En Les kan het weten, want hij telt ze regelmatig!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.