Pitching rate Lallemand Koln

Gestart door Jipjo, 15-09-2023 18:55 u

Vorige topic - Volgende topic

Jipjo

Ik ben voornemens 15 liter Kolsch te brouwen, vergisting met Lalbrew Köln.

Beoogd SG 1050

Op de Lallemand webiste staat een calculator: https://www.lallemandbrewing.com/en/canada/brewers-corner/brewing-tools/pitching-rate-calculator/

Hiermee heb je al snel 2 zakjes nodig. Die heb ik op zich wel, maar het lijkt me gewoonweg veel (geeft bijsmaken?). Meestal is het 1 zakje tot 20 liter, of 0,5-1 g/l

Vraagt dit dit type bier meer gist? (Om de vorming van esters tegen te gaan?)

Maar toch, 2 zakjes op 15 liter?

Wat is wijsheid? 1,5 zakje? Dank voor advies!

Jan de Graaff

Op het pakje zelf staat dat pitching rate 1,0 g/L is.
Dus voor 15 liter zou je 15 gram nodig hebben en dat is, afgerond naar boven, 1,4 zakje..

Jacques

Citaat van: Jipjo op 15-09-2023  18:55 uVraagt dit dit type bier meer gist? (Om de vorming van esters tegen te gaan?)

Maar toch, 2 zakjes op 15 liter?

Mijn ervaring is dat je beter te veel dan te weinig gist kunt enten.
Meer gist zorgt voor een snellere vergisting, beter uitgisten van je bier en een neutralere smaak.

Jipjo

Dank allebei. Ik zal iets meer brouwen en 2 zakjes toevoegen. In de calculator staat 1,3 g/l, op het zakje 1 g/l, niet helemaal consequent. Alle andere gisten van dat merk zitten aanzienlijk lager.  Was handig geweest als ze voor dit type wat meer gist in een zakje hadden gedaan of het (volume dat je kunt vergisten) er duidelijker op hadden gezet, de geel letters zijn nauwelijks leesbaar, maar goed. Het wordt vast een prima bier, dank

Goosser-brouw

Citaat van: Jipjo op 16-09-2023  07:30 uDank allebei. Ik zal iets meer brouwen en 2 zakjes toevoegen. In de calculator staat 1,3 g/l, op het zakje 1 g/l, niet helemaal consequent. Alle andere gisten van dat merk zitten aanzienlijk lager.  Was handig geweest als ze voor dit type wat meer gist in een zakje hadden gedaan of het (volume dat je kunt vergisten) er duidelijker op hadden gezet, de geel letters zijn nauwelijks leesbaar, maar goed. Het wordt vast een prima bier, dank

Ik ga komende week een Kolsch brouwen met de Lallemand kolsch gist. BrouwHulp geeft aan dat 1 zakje genoeg is voor 20l wort met een sg van 1045. Zou dit echt genoeg zijn, of toch maar 2 zakjes toevoegen zoals hierboven staat?

Ron H

Ik gebruik bij Lallemand gist altijd hun eigen pitching rate calculator.bij deze wordt de vergistingstemperatuur nog meegenomen.

Screenshot 2024-02-22 132322.jpg

Goosser-brouw

Dank, deze kende ik nog niet.

Snelbier

Citaat van: Goosser-brouw op 22-02-2024  22:42 uDank, deze kende ik nog niet.
Is echt een hele mooie. Houdt ook rekening met vergistingstemperatuur.  Kan meer schelen dan soms/vaak gedacht.
Proost, Snelbier.

Goosser-brouw

Weet toevallig iemand hoeveel headspace deze nodig heeft? Ik wil 20l in een 30l vat vergisten. Kan ik er vanuit gaan dat dit goed gaat?

Markie Mark

Dat gaat bij mij prima. Ik vergist 21,6 liter in een 30 liter Speidelvat zonder problemen met deze gist.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.