Wij doen iets niet goed

Gestart door Apenbillen, 11-09-2023 19:56 u

Vorige topic - Volgende topic

Apenbillen

Hallo,

Wij zijn een groep van drie vrienden ( +- 30 jaar) die een brouwerijtje wouden starten.  We hebben ketels ext gekocht en nu 3 batches gebrouwen. Toch is het bier niet te zuipen. :weetniet:  Het boek hebben we al uitgelezen, maar we snappen niet wat er mis gaat. Onze vraag!

Welke topper wilt ons eens begeleiden in het bierbrouwen/lesje geven? We denken namelijk dat we dit echt wel nodig hebben!

Ik hoor het graag van jullie!

Met vriendelijke groet,
De Apenbillen brouwers

Aeronsje

Kan je wat meer vertellen?

Wat is je apparatuur (niet echt belangrijk wat, maar hoe je ermee om gaat)>
Je recept?
Hoe vergist je?
etc etc.

Pas na een gedetailleerde hulp vraag kunnen de antwoorden vloeien

Arthur B

En vooral: wat is 'niet te zuipen'?

Zuur? Bitter? Zoet?

Qlobster

Waar komen jullie vandaan? Als er een brouwer is die jullie wil begeleiden dan is dat wel handig om te weten.

Apenbillen

De vragen tot nu toe:

- Brew monk brouwketel en brew monk conisch vergistingsvat.
- koelspiraal
- refractometer en hydrometer
- grain gorilla schrootmolen
- koelkast met inkbird thermostaat regeling en warmtepad
- starsan en PBW reiningsmiddelen
- verschillende flessen en een tap installatie

We hebben nu 3x Weizen gebrouwen maar alle drie niet geweldig. 1x met het weizen pakket van Brewferm en 2x met het recept uit het boek van water naar bier.

Het bier is zuur geweest, zoet, teveel koolzuur, te weinig koolzuur, meten van SG was lastig, metingen waren verrassend hoog of laag. Vanalles wat dus.

We komen uit de regio Arnhem Nijmegen

Eriks

Julie starten gelijk goed! Flink uitgepakt voor een starter met apparatuur.

Tja het kunnen een hoop oorzaken zijn.
Zuur - bijv. infectie
Zoet - te warm gemaischt of te weinig hop
Te veel koolzuur - of niet volledig door vergist voor bottelen of te veel suiker in het betreffende flesje toegevoegd
Te weinig koolzuur - te weinig suiker of flesje goed dicht
SG meeting - klinkt alsof het daar al mis gaat. Zou niet complex moeten zijn met een hydro meter, reflector zou ik niet gebruiken (als starter) Software rekent wel uit waar je in je vergisting zit, voor de rest is het aflezen

Als je verder wilt zul je in detail ent voor een moeten aanpakken en hier meer info delen. Ik woon niet in de buurt, dus aan mij heb je niks om een keer mee te brouwen  :brouwen:

Jan de Graaff

Als je hier kijkt vinden jullie een kaartje van Nederland met de hobbybrouwverenigingen erop.
Triple-W zit in Nijmegen en op 6 oktober is er een gilde-avond. Dat is natuurlijk een uitgelezen kans om andere hobbybrouwers persoonlijk te leren kennen en om te kijken of en hoe jullie hulp kunnen krijgen!

brouwerwaldonk

Vertel ook eens met welke producten jullie reinigen en vooral ontsmetten en ook hoe.

Arthur B

Citaat van: Apenbillen op 11-09-2023  22:23 uHet bier is zuur geweest, zoet, teveel koolzuur, te weinig koolzuur, meten van SG was lastig, metingen waren verrassend hoog of laag. Vanalles wat dus.

Ik zou me eerst eens richten op correct meten. Dat zou een hoop van de bovenstaande problemen kunnen verhelderen.

Op YouTube staan talloze video's. Als je meetwaarden hebt kunnen we gericht verder denken.

Nu zijn er te veel variabelen naar mijn mening.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.