Sinds hergisting op fles zoete bijsmaak

Gestart door Thomasbrewing, 11-09-2023 12:28 u

Vorige topic - Volgende topic

Thomasbrewing

Beste leden,

Op 6 augustus heb ik een IPA gebrouwen en het exacte recept staat in de bijlage. Ik heb de IPA 2,5 week laten gisten (diverse metingen gaven echt aan dat hij klaar was op 1.013) en een paar dagen gecoldcrashed. Twee weken geleden gebotteld heb ik hem gebotteld. Bij het bottelen gebruik ik een hevel naar het bottelvat en meng daar het suikerwater bij het jongbier. Allemaal met zo min mogelijk zuurstof inslag ect.

Nu zit ik met de volgende twee vragen:
1. Over het koolzuur: Ik heb gisteren nog een sg-meting gedaan (gewoon vanuit het flesje, even schudden en in een meetbuis met sg-meter) en hij staat netjes op 1.012/1.013. Hergisting qua suikers is dus voltooid. Ik vind het koolzuur erg tegenvallen (en met 6 g per liter heb ik normaal nooit problemen). Kan het wellicht zo zijn als het bier langer koud zet (stond nu max 12 uur koud van uit de vergistkast naar de koelkast), dat het koolzuur er beter 'intrekt' op de lagere temperatuur?

2. De smaak: ik heb tussendoor (bij het nemen van sg. monsters) geproefd en had steeds een vrij neutraal en hoppig biertje. Na het bottelen is kleur ietsjes donkerder (vind het wel passen bij het Marris Otter mout), maar de smaak is best zoetig. Ik vind de smaak zelf iets weg hebben van aardbei/roosvicee. Niet per se onprettig, maar ik ben er wel erg door verrast, aangezien ik dit eerder totaal niet proefde in de test monsters en ook nog nooit eerder heb geproefd. Nu heb ik veel smaken voorbij zien komen, maar deze nog nooit. Waar komt dit door? Of heb ik een magische hopcominatie te pakken (grapje). Zal wat geduld in warm of koud laten staan soelaas bieden?

Mijn eerste actie plan is: ik heb alles nog in de gistkast staan om het nog een tijdje langer te hergisten. Één flesje staat nu wel koud om te controleren of na een paar dagen het koolzuur beter is na een paar dagen koud.

De stressfactor: ik heb het gebrouwen voor de thuisbrouwwedstrijd van de Prael Den Haag. Die is op 30 september en uiterlijk 24 september moet ik het bier hebben ingeleverd.

Vorige keer, overigens mijn eerste deelname aan een wedstrijd ooit, ben ik tweede geworden van de 22 deelnemers, dus ik heb het natuurlijk alweer veel te hoog in mijn bol zitten  :nut:

Alvast erg bedankt voor het meedenken en jullie input.

Ps. over het recept: ja ik cheat (volgens sommigen op dit forum) met wat carapils, voor mij werkt dit gewoon erg goed bij een mooie schuimlaag. Er staan twee soorten in dit recept omdat er niet genoeg meer in het ene zakje zat... Dit is niet bewust gedaan.

Jacques

1. Zet het bier niet koud. Dat remt de rijping van je bier en ook een verlate koolzuurvorming.
2. Door de hergisting op fles kun je meer esters krijgen. Die kunnen een zoete indruk geven.

Succes met de wedstrijd.

Thomasbrewing

Beste Jacques,

Bedankt voor je snelle reactie!

Ik laat de batch nog lekker een weekje warm staan, zodat het tenminste drie weken (+/- 21/22 graden) heeft kunnen hergisten op fles.

Thanks, zal ik het resultaat van de wedstrijd hieronder na de 30ste nog even delen?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.