Allegro stelt zich voor

Gestart door Allegro, 27-07-2006 14:50 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Allegro

Hallo, bij deze wil ik me als (beginnend) hobbybrouwer hier voorstellen.
Ik ben 28 jaar, wonend in Born (zuid Limburg) en werkzaam als electronica engineer.

Ik ben begonnen met de Brewferm blikken, maar ben nu bezig met extract brouwen. In de toekomst wil ik graag overstappen op het brouwen met echte mout.

Mijn apparatuur:
Startpakket van Brouwland
Kookketel van 13.5 liter met zelf ingebouwd hopfilter en kogelkraan.
Wortkoeler, zelf gemaakt van zachte koperbuis.





JeroenCV

Welkom hier op het forum..

Veel plezier met brouwen en proost!

bazje

Allegro,

Welkom, ik ben ook pas nieuw en beginnend brouwer.
Een brouwer in Born, komt al lekker dicht in de buurt van Roermond !
Ik loop dezelfde stadia door zoals jij die beschrijft, alleen die hopfilter en die wortkoeler moet ik nog aan beginnen.
Ik heb al een tegenstroomkoeler uit een vaillant ketel, dus ben op de goede weg !
Leuk ... ..

Gr,

Bazje

Hopmans

Welkom Allegro,

Citeerelectronica engineer
Interessant.
Heeft dat nog wel z'n charmes met al die IC'tjes en wegwerp kaartjes?
Solderen van transistortjes, diodes en weerstandjes is er niet meer bij geloof ik.  ???

 :degroeten:

Allegro

Als werk houd ik me bezig met het ontwerpen van IC's op klant specificatie.

In de vrije tijd knutsel ik wel af en toe wat in elkaar, misschien ooit iets voor het brouwproces.

Hopmans


Wow, ik wist niet dat IC's zelfs op maat worden gemaakt.
Ik dacht dat alle IC's volgens de "confectie-methode" werden vervaardigd.
Het zullen wel dure jongens zijn dan.  :D


Allegro

Een IC op maat heet een officieel asic.
De prijs per IC valt wel mee, als de afname maar groot genoeg is (tussen de 10.000 en 2 miljoen per jaar).


Eduard

Hoi Allegro en welkom bij het forum!

Leuk dat je ook de brouwhobby bent ingerold! 'k Zie wel dat je een vrij kleine brouwketel hebt, maar dat wordt wel een mooie spoelwaterpan voor als je met een nieuwe pan brouwsels van 25 l gaat brouwen  8)

Of was je van plan om nog grotere brouwsels te produceren?

Allegro

De brouwketel is inderdaad aan de kleine kant.
Vorig weekend heb ik het moutextraxtpakket Furioso van Brewferm gebrouwen.
Daar was al 11 liter water voor nodig, ik heb dit dus in twee etappes gekookt.
Ik wil een nieuwe ketel gaan kopen. Bij Brouwland hebben ze er van 25 liter en van 36 liter.
Ik ben nog twijfelen welke ik zal nemen.

Jacques

Citaat van: Allegro op 29-07-2006  10:29 uIk wil een nieuwe ketel gaan kopen. Bij Brouwland hebben ze er van 25 liter en van 36 liter.
Ik ben nog twijfelen welke ik zal nemen.

Een bouwketel kan eigenlijk nooit te groot zijn, wel te klein...

Zelf brouw ik de laatste tijd met behulp van een niet-spoelen methode. Daarbij voeg je het spoelwater al bij het brouwen toe. Je maischt dus met een dunnere pap. Voordelen zijn onder andere dat geen aparte pan nodig voor het opwarmen van het spoelwater en het verzamelen van het gefilterde wort gaat veel sneller. Nadeel is wel dat je een lager rendement hebt van je mout (maar gelukkig is mout niet zo duur).

Stijn

Hoi Allegro,

Als je opzoek bent achter een nieuwe ketel ben je bij Brouwland op juiste adres, enkel is het spijtig van de prijs...(zéér prijzig!!)

Hier: http://www.agrotel.be/index.html?lang=nl&Target=d95.html vind je gegarandeerd wat je zoekt zelfs tot 100L
in RVS.

Indien de afstand te ver is kan je zelfs online bestellen.

 :proost2:

Stijn   

Allegro

Hoi Stijn,

Bedankt voor de tip.
Het is niet in de buurt, maar binnenkort heb ik vakantie en dagje naar zee is ook wel leuk.
Kan ik dan mooi combineren :)

Allegro

Ik heb een goedkopere winkel gevonden voor ketels, 85 euro voor 50 liter:

http://www.amerikaantje.be/fieldkitchen.htm

Er staat echer bij 18.0 RVS+laag alu+laag 18.8

Zit er dan iets toch iets van aliminium in?
Zijn deze ketels dan wel bruikbaar om mee te brouwen?

Eduard

Het lijkt me een prima pan. De aluminium lijkt alleen op de bodem te slaan waardoor de warmteuitwisseling verspoedigd wordt, zonder dat de vloeistof in de pan in aanraking komt met dit aluminium. Er wordt dan ook van 'sandwichbodem' gesproken.

Overigens, ik weet niet of het voeren van zowel €-prijzen als BEF-prijzen indikeert dat het hier om een oude prijslijst gaat, of dat men in België nog steeds graag in BEF-jes denkt en rekent.

Stijn

Citaat van: Allegro op 31-07-2006  12:45 uIk heb een goedkopere winkel gevonden voor ketels, 85 euro voor 50 liter:

http://www.amerikaantje.be/fieldkitchen.htm

Er staat echer bij 18.0 RVS+laag alu+laag 18.8

Zit er dan iets toch iets van aliminium in?
Zijn deze ketels dan wel bruikbaar om mee te brouwen?


Hoi Allegro,

Ik brouw ook in die pannen van het amerikaantje (2 X 70 L).  Ze zijn binnenin voorzien van een goede laag inox, dus np.

Ik zou in de toekomst wel kiezen voor 100 of nog beter voor 150L-pannen.

Groetjes

Stijn


Stijn

Ik heb voor mijn pannen van 70L  125 €/stuk betaalt...

mvg

Stijn

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.