G30 uitlezen volume maischwater tijdens spoelen

Gestart door Mous, 09-09-2023 14:54 u

Vorige topic - Volgende topic

Mous

Kan iemand mij een advies geven hoe je de hoeveelheid maischwater meet tijdens het spoelen in een Grainfather G30. Als er te veel maischwater is verdampt, kan ik eventueel wat meer spoelen om toch het benodigde kookvolume te bereiken.
De uitlezing zit aan de binnenzijdde en is onzichtbaar als de maischkorf gelicht is.

Of vul je voor het koken het water gewoon aan met spoelwater zonder door het filter te laten lopen?

Jacques

Citaat van: Mous op 09-09-2023  14:54 uKan iemand mij een advies geven hoe je de hoeveelheid maischwater meet tijdens het spoelen in een Grainfather G30. Als er te veel maischwater is verdampt, kan ik eventueel wat meer spoelen om toch het benodigde kookvolume te bereiken.
De uitlezing zit aan de binnenzijde en is onzichtbaar als de maischkorf gelicht is.

Of vul je voor het koken het water gewoon aan met spoelwater zonder door het filter te laten lopen?

Je spoelt met spoelwater totdat je het gewenste volume bereikt hebt.
Dat de binnenkant van je ketel onzichtbaar is als je de moutkorf verwijderd hebt, snap ik niet. Wat belemmert bij jou het zicht?

Edwin brouwt

Citaat van: Jacques op 09-09-2023  16:19 uJe spoelt met spoelwater totdat je het gewenste volume bereikt hebt.
Dat de binnenkant van je ketel onzichtbaar is als je de moutkorf verwijderd hebt, snap ik niet. Wat belemmert bij jou het zicht?
De markering om af te lezen zit binnenin: wanneer je spoelt, kun je die niet zien vanwege de moutkorf.

326AB14199EA129137913F1E824A3DF2.app1_1559360177361_PZ320.jpeg

Mous

De streepjes staan aan de binnenkant van de G30 en niet op de maischkorf. Bij het spoelen staat deze maischkorf boven op de steuntjes en zie je alleen deze korf en de mout en hoor je alleen het spoelwater in de ketel lopen. Hoeveel er dan inzit, kun je alleen maar zien door de maisch korf op te tillen.

Jacques

Citaat van: Mous op 09-09-2023  16:49 uDe streepjes staan aan de binnenkant van de G30 en niet op de maischkorf. Bij het spoelen staat deze maischkorf boven op de steuntjes en zie je alleen deze korf en de mout en hoor je alleen het spoelwater in de ketel lopen. Hoeveel er dan inzit, kun je alleen maar zien door de maisch korf op te tillen.

Ik heb een takelsysteem om de moutkorf van mijn G40 (langzaam) omhoog te halen. Daarbij kun je nog steeds spoelen als de korf boven de ketel hangt. Ideaal is dat niet omdat het filteren dan te snel gaat. Dat is ook het geval als je de moutkorf op de nokken zet...
Het handigst is de waterverliezen een paar brouwsels bij te houden en die gegevens in te voeren in de brouwsoftware die je gebruikt. De verdamping tijdens het spoelen verandert nagenoeg niet per brouwsel.

Jacques

Citaat van: Edwin brouwt op 09-09-2023  16:44 uDe markering om af te lezen zit binnenin: wanneer je spoelt, kun je die niet zien vanwege de moutkorf.

326AB14199EA129137913F1E824A3DF2.app1_1559360177361_PZ320.jpeg

Ik zie dat de G30 geen peilglas heeft zoals mijn G40. Vandaar dat ik het niet begreep.
Om het peilglas te kunnen gebruiken moet je het kraantje boven openzetten zodat het volume omhoog kan komen. Je moet dan niet per ongeluk de pomp aanzetten...

Zjoske

Citaat van: Mous op 09-09-2023  14:54 uKan iemand mij een advies geven hoe je de hoeveelheid maischwater meet tijdens het spoelen in een Grainfather G30. Als er te veel maischwater is verdampt, kan ik eventueel wat meer spoelen om toch het benodigde kookvolume te bereiken.
De uitlezing zit aan de binnenzijdde en is onzichtbaar als de maischkorf gelicht is.

Ik meet met een duimstok vanaf de bovenrand, dat gaat net, past er net tussenin.
Ik spoel op een halve liter na wat Brewfather opgeeft maar meestal moet er dan nog een halve liter bij.
Ik takel de korf net boven het wortpeil, dan kun je meten en weet je het precies.

Jacques

Citaat van: Zjoske op 09-09-2023  17:29 uIk meet met een duimstok vanaf de bovenrand, dat gaat net, past er net tussenin.

Hoe zie je waar het vloeistofniveau zit?

Zjoske

Citaat van: Jacques op 09-09-2023  20:46 uHoe zie je waar het vloeistofniveau zit?

Er zit nog ruimte tussen korf en ketel, kan je tussendoor kijken. Bovendien kan je ook op je duimstok het vloeistofniveau zien als je te diep gestoken hebt en kan je terug rekenen.

Jacques

Citaat van: Zjoske op 09-09-2023  21:21 uEr zit nog ruimte tussen korf en ketel, kan je tussendoor kijken. Bovendien kan je ook op je duimstok het vloeistofniveau zien als je te diep gestoken hebt en kan je terug rekenen.

Gebruik je geen lampje?

Mous

Ik begrijp dat voor het koken het verschil aanvullen met spoelwater zonder te spoelen geen optie is?

Jacques

Citaat van: Mous op 09-09-2023  22:37 uIk begrijp dat voor het koken het verschil aanvullen met spoelwater zonder te spoelen geen optie is?

Dat kan, maar dan is de opbrengst aan extract minder.

Mous

Citaat van: Jacques op 09-09-2023  22:55 uDat kan, maar dan is de opbrengst aan extract minder.
Dat is inderdaad wel zo.
Ik ga eens proberen met de duimstok te meten. Misschien met lampje.

CeesM

Ik gebruik de hoeveelheid water volgens het recept, zo'n 2 delen maischen en 1 deel spoelen. Je moet wel weten hoeveel liter verlies je hebt.
Ik kijk alleen bij het vullen hoeveel water er in zit. De rest vul ik aan met spoelen.

Zjoske

Citaat van: Jacques op 09-09-2023  21:30 uGebruik je geen lampje?
Een extra lampje kan maar is bij mij niet nodig, heb genoeg licht in het brouwhok.

Moet wel zeggen dat bij mijn G30 de schaalverdeling in de ketel op 30 liter een halve liter afwijkt (= gemeten) en daarom zelf iets in Excel in elkaar geknutseld en dit ook weer met maatbekers nagemeten.

hansHalberstadt

Citaat van: Zjoske op 10-09-2023  06:35 ubij mijn G30 de schaalverdeling in de ketel op 30 liter een halve liter afwijkt (= gemeten)
Dat is 1.6% afwijking.
Misschien is de schaal al gecorrigeerd voor temperatuur? 1 liter bij 20°C is ca 1.016 liter bij 60°C en 1.04 liter bij 100°C. De vraag is dus hoe je een liter maischwater definieert. Is dat 1 liter bij 20°C of bij de maischtemperatuur?

Zjoske

Citaat van: hansHalberstadt op 10-09-2023  09:01 uDat is 1.6% afwijking.
Misschien is de schaal al gecorrigeerd voor temperatuur? 1 liter bij 20°C is ca 1.016 liter bij 60°C en 1.04 liter bij 100°C. De vraag is dus hoe je een liter maischwater definieert. Is dat 1 liter bij 20°C of bij de maischtemperatuur?
Dat klopt Hans, ik heb mijn schaalverdeling gemaakt bij 20°C
Bij spoelen meet ik op uitmaischtemperatuur van 80°C, dit geeft een uitzetting van +3% tov water van 20°
30 liter wordt dan 30,9 liter

Broewerke

Citaat van: Mous op 09-09-2023  23:04 uDat is inderdaad wel zo.
Ik ga eens proberen met de duimstok te meten. Misschien met lampje.
Waarom zet je als je al iets gespoeld hebt je korf niet in een aparte emmer? Hier kun je desgewenst nog spoelwater opschenken. Het lekwort kun je sg meten. En je kunt beslissen of je het nog aan je kookwort toevoegd of niet.
Persoonlijk start ik altijd met bepaalde hoeveelheid water en spoel 3 liter. Het eindresultaat gaat tgistvat in en hoeft niet per se precies een aantal liters te zijn. Als het beoogd sg redelijk is dat mag t van mij bier worden.

bhovingh

Meten is heel eenvoudig bij het spoelen met de G30. Even de zwarte warmtemantel een stukje open zetten en met een plantenspuit water op de buitenmantel spuiten. Al snel kun je aan de maatstrepen zien hoeveel wort er in de ketel ziet

Kassuul

Siliconeslang op de kraan aan de buitenzijde omhoog hangen. Werkt als een waterpas dan en je kan zien (aan de buitenzijde) tot waar de ketel volgelopen is. Ev. maatverdeling aan buitenzijde aanbrengen om de liters te kunnen aflezen.

hansHalberstadt

Citaat van: Kassuul op 25-09-2023  22:41 uSiliconeslang op de kraan aan de buitenzijde omhoog hangen. Werkt als een waterpas dan en je kan zien (aan de buitenzijde) tot waar de ketel volgelopen is. Ev. maatverdeling aan buitenzijde aanbrengen om de liters te kunnen aflezen.
Dat werkt goed zolang het SG in de slang hetzelfde is als het SG in de ketel. Tijdens het spoelen gaat het SG in de ketel naar beneden en ga je een klein foutje maken. Maar feitelijk ontbreekt er gewoon een meetbuis als standaard uitrusting.

CeesM

Citaat van: hansHalberstadt op 26-09-2023  09:02 uDat werkt goed zolang het SG in de slang hetzelfde is als het SG in de ketel. Tijdens het spoelen gaat het SG in de ketel naar beneden en ga je een klein foutje maken. Maar feitelijk ontbreekt er gewoon een meetbuis als standaard uitrusting.

Een slang omhoog werkt hetzelfde als een meetbuis. ;)

Snelbier

Citaat van: CeesM op 26-09-2023  16:29 uEen slang omhoog werkt hetzelfde als een meetbuis. ;)
Correct. Is het basis-pricipe van 'waterpassen', niveau links = niveau rechts.
Weinigen die het nog weten of zo kunnen toepassen, maar met een simpele tuinslang kan je paleis Soestdijk waterpas zetten indien gewenst. Met een peuk in de mond en lekker biertje erbij, kan niet fout  :beersmiley:
Proost, Snelbier

hansHalberstadt

Citaat van: CeesM op 26-09-2023  16:29 uEen slang omhoog werkt hetzelfde als een meetbuis. ;)
Klopt daarom zei ik het ook. alleen is een meetbuis wel handiger want die hoef je niet eerst aan te zuigen en luchtbellen bij een sliliconenslang die eerst een stukje omhoog loopt en daarna naar beneden blijven bovenin hangen, dus als je daar niet op let maakt je ook een fout door lucht in je slang.

Kassuul

Uiteraard is een meetbuis handiger maar als deze niet aan je ketel voorzien is lijkt mij dit een (tijdelijke) oplossing, alvast handiger dan je neus tussen ketelwand en moutpijp te moeten proppen

idee silicone meten inhoud.jpg

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.