Bandits Belgian Blonde

Gestart door Doevunk, 07-09-2023 18:05 u

Vorige topic - Volgende topic

Doevunk

Hi beste brouwmeesters,

Vandaag aangemeld en gelijk ook al de eerste vragen. Ik heb mijn best gedaan het forum af te struinen, maar kon geen direct antwoord vinden op mijn vragen.

Ik heb een aantal vragen over onderstaand recept:

- Hoe cruciaal is het waterprofiel in deze? het water in mijn bron (Spannenburg) komt in veel aspecten niet overeen. Daarnaast vraag ik mij af wat voor impact de "reis van bron naar kraan"  heeft op het profiel? Hoewel ik een hoop filmpjes heb gezien over het aanpassen, ben ik vooral benieuwd wat voor een effect het precies heeft op de uiteindelijke kwaliteit, dan wel smaak en body van dit recept.
- Ik zou in dit bier graag aardig wat bitterheid willen hebben, richting dat van een stevig pils. Is de genoemde hop toevoeging afdoende? Of andere tips om dat te verhogen?
- Caravienne kan ik op de korte termijn niet bestellen. Nu heb ik in plaats daarvan een CaraRed® Weyermann 40-60 EBC besteld. Dit heb ik ergens gelezen als goede vervanger. Klopt dit recept dan voldoende?
- Kan de kandijsuiker vervangen worden door brouwsuiker? zo ja; wat voor impact heeft dat op het resultaat en wat moet ik aanpassen in het afwegen?
- Elke andere tip omtrent dit recept is welkom

Groeten, Thom

Recept

Bandits Belgian Blonde
Belgian Blond Ale

7.0% / 15.7 °P
Recipe by
The Home Brew Network

Batch Volume: 23 L
Boil Time: 60 min

Mash Water: 20 L
Sparge Water: 15.39 L @ 76 °C
Total Water: 35.39 L
Boil Volume: 30.08 L

Pre-Boil Gravity: 1.052

Vitals
Original Gravity: 1.064
Final Gravity: 1.011
IBU (Tinseth): 24
BU/GU: 0.37
Color: 12.6 EBC

Mash
Strike Temp — 69.2 °C
Temperature — 64 °C — 75 min

Mash out — 76 °C — 10 min

Malts (5.9 kg)
5.4 kg (84.4%) — Weyermann Pilsner — Grain — 3.3 EBC
300 g (4.7%) — Caravienne Malt — Grain — 43.5 EBC
200 g (3.1%) — Weyermann Caramunich I — Grain — 101 EBC
Other (500 g)
500 g (7.8%) — Candi Sugar, Clear — Sugar — 1 EBC
Hops (50 g)
50 g (24 IBU) — Hallertauer 4.8% — Boil — 60 min

Hopstand at 98 °C

Whirlpool/Hopstand Time: 10 min

Miscs
2.09 g — Calcium Chloride (CaCl2) — Mash
1.47 g — Epsom Salt (MgSO4) — Mash
1.47 g — Gypsum (CaSO4) — Mash
3 ml — Lactic Acid 88% — Mash
1.61 g — Calcium Chloride (CaCl2) — Boil
1.13 g — Epsom Salt (MgSO4) — Boil
1.13 g — Gypsum (CaSO4) — Boil
1 items — Whirlfloc — Boil — 15 min

Yeast
1 pkg — Wyeast Labs 1388 Belgian Strong Ale 78%
Fermentation
Primary — 19 °C — 14 days

Carbonation: 2.4 CO2-vol
Water Profile
Ca2+  50
Mg2+  9
Na+   6
Cl-   60
SO42- 70
HCO3- 14

Theo Mol

Voor het verstand dat ik ervan heb na een paar jaar brouwen, toch maar een paar opmerkingen.

Ik neem aan dat het water onderweg in de leidingen niet verandert. Het jouwe is misschien niet zo zacht als in Plzn, of hoe je dat ook schrijft, maar het zal heel goed bruikbaar zijn om te brouwen.
Als je aan de "knopjes" van je recept wilt draaien voor je gaat brouwen dan is het handig brouwsoftware te gebruiken. Daarmee kun je alvast variëren en kijken wat het vervangen van ingrediënt A door B kan betekenen. In dit forum is er genoeg over geschreven.

- Je wilt 7 liter water verkoken in een uur, dat lijkt me erg veel. Bij mij is dat 3 liter en een beetje. Als je meer wort overhoudt is het SG natuurlijk minder hoog.
- De gewenste bitterheid is afhankelijk van je eigen smaak. Een IBU van 24 vind ik heel neutraal, maar dat is ook persoonlijk. Kijk eens bij je favoriete bieren wat daarvan de waarde is. De IBU-waarde reken je verder eenvoudig uit met de brouwsoftware. Als je hop sterker of minder sterk is pas je dat ook makkelijk aan.
- Kandijsuiker is suiker maar dan duurder. Dat het grotere kristallen zijn maakt in de oplossing niets maar uit want dan zijn ze ... opgelost. Suiker uit de supermarkt is precies even goed en even zwaar.
- Maischschema: je hebt nu (in principe) en eenstapsmaisch. De tweede stap zal nog iets doen; uitmaischen doe je op 72 graden om de enzymen te stoppen. Het zal verder goed werken.
- Omdat je geen aromahop gebruikt, en dat komt met Belgische bieren wel vaker voor, heb je geen hopstandtijd nodig. Voor een whirlpool is die tijd wel goed, afhankelijk van je eigen ervaringen met je brouwinstallatie.

En ondanks of dankzij alle adviezen kun je natuurlijk het best gewoon gaan brouwen, daar leer je het meest van en dit wordt vast een lekker bier.

Doevunk

Hi Theo,

Bedankt voor je input.

Ik heb dit recept uit de Brewfather software, en heb de verschillen nu aangepast in het recept. De aanpassingen hebben geen verschil op de uitkomst volgens de app. Ik ga dan denk ik het water later voor wat het is, met alleen een pH aanpassing waar nodig.

-  Ik kan ervoor kiezen het begin maischwater volume met bijvoorbeeld 2 tot 4 liter te verminderen. Ik heb vaker op 16 liter maischwater een tripel gebrouwen en daarmee kwam ik altijd precies op de start SG zoals bedoeld. Maar mijn vraag is dan; is het verstandiger om het maischwater te verminderen of het spoelwater?
- Ik heb  de hop nu aangepast; bij 60 min 40 g Hallertauer (ipv 50 g) + 10g Spalter Select. En dan bij 10 min nog  10 g Hallertauer voor aroma. Dan kom ik op een IBU uit van 28. Goed idee?
- Dit maischschema heb ik vaker gebruikt: Fase 1 50-58 ℃ 10 min, Fase 2 61-64 ℃ 45 min, Fase 3 72-75 ℃ 20 min, Fase 4, uitmaischen door naar 78℃ te verwarmen en dan gelijk door naar spoelen. Is dat een beetje een goed schema?

Theo Mol

Gewoon gaan brouwen hoor.

Maischwater, spoelwater, je hebt ze natuurlijk allebei nodig. Er is gediscussieerd over de ideale hoeveelheid water in de maisch, dat zou je kunnen opzoeken in het forum.
In mijn ervaring is 't het beste, daar een evenwicht in te zoeken. Ik heb goede ervaring met een beslagdikte van 3L water per kilo mout, en daar komt dan nog het volume van de "dode ruimte" in de ketel bij. Ik brouw met een automaat, eerst een Brewmonk en nu een G40, die verschillen best in ruimte. Aan spoelwater heb ik op de een of andere manier altijd meer nodig dan het recept aangeeft, ik spoel tot ik het gewenste volume voor de kook heb en dan laat ik de bostel verder uitlekken in een bak. Overgebleven warm spoelwater gebruik ik voor de schoonmaak, dat komt altijd van pas.
Wat de hop betreft lijkt me dat het verschil in bitterheid en zeker in aroma een verbetering is. Dat is persoonlijk - ik houd niet zo van lichtgekleurd bier zonder aromahop.
Het maischschema is prima, met de opmerking dat de eerste fase meestal wordt overgeslagen. Ik denk dat die vooral van toepassing is als je een flink deel tarwemout gebruikt. Maar daar kun je over discussiëren (en dat is ook gebeurd, zoek maar op).
Uitmaischen doe je inderdaad op 78℃, dat had ik eerder niet goed geschreven.

Succes met brouwen, dit wordt vast een prima blonde. Nu de hittegolf voorbij is, wordt het brouwen ook weer beter te doen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.