Even voorstellen: Thom

Gestart door Doevunk, 07-09-2023 16:11 u

Vorige topic - Volgende topic

Doevunk

Hi mede (hobby)brouwers!

Mijn naam is Thom en ben al sinds 2018 besmet met het brouwvirus. Wat ooit begon met een bierbrouwpakket als kado, met een grote pan op het vuur, is de hobby inmiddels aardig uit de hand gelopen.

Ik ben zelf opgeleid op de Hotelschool, Waar ik aardig wat opleiding en training heb gehad in bieren en wijnen. Maar ben al geruime tijd niet meer actief in de Horeca. De passie ervoor, en vooral voor lekker eten en drinken is gebleven. Zo dus ook de liefde voor bier. Vooral blonde, zware bieren. Ben geen fan van over zoete of zure bieren.

Na twee jaar niet gebrouwen te hebben (had tijdelijk niet de ruimte) heb ik het sinds deze maand weer opgepakt. Maar dan ook serieus weer opgepakt, dat heeft mijn portemonnee gemerkt... Vandaar ook dat ik mij nu aanmeld voor dit forum. Ik wil voor het eerst een bier op het vat laten carboniseren en merk dat er zoveel informatie online te vinden is, dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Daarbij kan ik maar al te best jullie hulp gebruiken!

Momenteel heb ik de volgende apparatuur:
- Easybrew 30 aio brouwketel (aangepast)
- Easybrew 20 L spoelwater tank
- Ss Brewtechâ„¢ Brew Bucket 27 l
- CO2 fles 2 liter
- Blichmann beergun
- 20 liter fust
- Platenkoeler + koelpomp om ijswater door de platenkoeler te circuleren 
- Externe wort pomp voor kokende wort door de platen koeler te pompen voor hercirculatie tijdens koelen of om direct in het vat te kletteren
- SG dompelaar
- Digitale pH-meter
- Schroot wals
- En nog veel meer spullen om te meten en weten

Ik heb inmiddels de volgende bieren gebrouwen:
- Amber (mislukt, dit was het eerste brouwpakket wat op het fornuis is uitgevoerd)
- Witbier (weet oprecht het recept niet meer, maar dit was een zeer geslaagd biertje)
- Tijgerfant Tripel van Brouwbeesten 2x ( 1 keer zeer geslaagd, andere zit nu in de fles)
- Zwaar blond 2x (beide keren zeer goed gelukt)

Aankomend brouwsel:
- Bandits Belgian Blond (gepland voor 15 sept 2023)

Onderstaand wat foto's van de brouwerij:
https://photos.onedrive.com/share/FE32E3E9CEF18449!46235?cid=FE32E3E9CEF18449&resId=FE32E3E9CEF18449!46235&authkey=!ANnOnhMh8e1mbqQ&ithint=photo&e=8LDkMK

https://photos.onedrive.com/share/FE32E3E9CEF18449!46233?cid=FE32E3E9CEF18449&resId=FE32E3E9CEF18449!46233&authkey=!AJ2_T7e-dU6XOkE&ithint=photo&e=UT6SdQ

https://photos.onedrive.com/share/FE32E3E9CEF18449!46234?cid=FE32E3E9CEF18449&resId=FE32E3E9CEF18449!46234&authkey=!AIY4z786Z4sCX0A&ithint=photo&e=AjaZKd

Even als toevoeging; Ik heb op mijn Easybrew brouwketel de middenpijp gedeeltelijk vervangen voor een bazooka filter. In mijn ervaring krijg ik zo aanmerkelijk betere extractie tijdens het maischen, omdat nu ook wort via de middenpijp, langs het schroot weer in de ketel komt.  Daarnaast heb een extra bodemfilter bovenop het bestaande bodemfilter zitten. Zit voorkomt dat de pomp mogelijk vastloopt bij een ietwat te fijne schroot. Zeker een aanrader voor iedereen die met eenzelfde systeem brouwt om die toevoegingen/verbeteringen te doen, het zorgt echt voor een beter, helderder bier

Nou dat was m dan eerst. Ga ik dit forum even afstruinen voor de info die ik zoek. En vind ik het niet dan horen jullie het wel!

Groeten,

Thom

Fractus

Leuk dat je je hobby weer oppakt Thom, en welkom op het forum!  :brouwen:

Qeniopm

De installatie is ongelooflijk!

Erny

Citaat van: Doevunk op 07-09-2023  16:11 uEven als toevoeging; Ik heb op mijn Easybrew brouwketel de middenpijp gedeeltelijk vervangen voor een bazooka filter. In mijn ervaring krijg ik zo aanmerkelijk betere extractie tijdens het maischen, omdat nu ook wort via de middenpijp, langs het schroot weer in de ketel komt. 

Wat een goed idee! Welkom op het forum.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.