Gist opkweken uit fles

Gestart door Jacques, 06-09-2023 22:18 u

Vorige topic - Volgende topic

Jacques

Er is weer een oude wiki pagina omgezet in het nieuwe format van BrouwEncyclopedie.
Deze keer gaat het om de pagina Gist opkweken uit fles

De oude informatie is aangevuld met de input van het topic
Uit welke bieren is nog de originele gist op te kweken? 
Er zijn veel gisten toegevoegd.

Opmerkingen, aanvullingen en verbeteringen over het BrouwEncyclopie artikel zijn welkom in dit topic.

Schanulleke

Wie weet of De Koninck Bolleke nog ongefilterd is en of je daar gist uit kan opkweken?

brouwerwaldonk

De koninck heeft volgens mij geen bier met gist op fles.

Schanulleke

Schanulleke

Petrus Tripel (De Brabandere) lukt ook. Maar of het de befaamde De Brabandere gist is valt nog te bezien. Eerst wat microscopie en wat mini vergistinkjes uitvoeren.

Jacques

Citaat van: Schanulleke op 04-09-2024  21:42 uPetrus Tripel (De Brabandere) lukt ook. Maar of het de befaamde De Brabandere gist is valt nog te bezien. Eerst wat microscopie en wat mini vergistinkjes uitvoeren.

Mooi om te horen. Laat de uitkomst even weten zodat het overzicht aangepast kan worden.

Schanulleke

Petrus is bottelgist. Ik heb het ook nog even nagevraagd bij de brouwerij. Dus helaas.

Jacques

Citaat van: Schanulleke op 08-11-2024  14:14 uPetrus is bottelgist. Ik heb het ook nog even nagevraagd bij de brouwerij. Dus helaas.

Dank je voor dit bericht.

Schanulleke

Het was een karakterloze gist, vandaar mijn bange vermoedens:

"Bedankt voor uw vraag en uw interesse in onze Petrus Tripel. In onze brouwerij gebruiken we, zoals vele andere brouwerijen, bottelgist voor de hergisting op fles.
We begrijpen dat u als hobbybrouwer graag met de originele De Brabandere gist zou willen brouwen. Helaas is deze gist niet beschikbaar voor verkoop. We hopen dat u toch veel plezier beleeft aan het brouwen en genieten van onze bieren!"

Ik had mij de moeite kunnen besparen door eerst te mailen. De Brabandere kunnen we verder vergeten, want verder is alles gefiltreerd/gecentrifugeerd.

hansHalberstadt

Citaat van: brouwerwaldonk op 13-08-2024  11:23 uDe koninck heeft volgens mij geen bier met gist op fles.
Ik denk dus dat we het voor dit soort gisten van hobbybrouwers moeten hebben die de originele gist ooit hebben bemachtigd en bereid zijn die verder te verspreiden. 

Pieter1954

Citaat van: hansHalberstadt op 09-11-2024  11:26 uIk denk dus dat we het voor dit soort gisten van hobbybrouwers moeten hebben die de originele gist ooit hebben bemachtigd en bereid zijn die verder te verspreiden. 
Net als de Delta-serie van Triple-W. Alleen dan nog de echte herkomst zien te achterhalen .....

hansHalberstadt

Citaat van: Pieter1954 op 09-11-2024  11:42 uNet als de Delta-serie van Triple-W. Alleen dan nog de echte herkomst zien te achterhalen .....
Joe wil je daarachter komen? Sander Maassen die de delta X heeft geïsoleerd kon ons dat een paar jaar geleden ook niet meer vertellen. Enige wat ik zeker weet is dat delta M de gist is van de Wiekse witte (Brouwerij de Ridder, Maastricht)

Pieter1954

Projectje voor een student in Leuven, Wageningen, Nijmegen? Als er maar een sequencer beschikbaar is.

hansHalberstadt

Citaat van: Pieter1954 op 09-11-2024  12:04 uProjectje voor een student in Leuven, Wageningen, Nijmegen? Als er maar een sequencer beschikbaar is.
Maar dan moet je ook nog de hoofdgist van de oorspronkelijke brouwerij erbij hebben.

Johan_vL

Citaat van: hansHalberstadt op 09-11-2024  11:26 uIk denk dus dat we het voor dit soort gisten van hobbybrouwers moeten hebben die de originele gist ooit hebben bemachtigd en bereid zijn die verder te verspreiden. 

Ja, een lijst met brouwers die niet zo gangbare gisten in de vriezer hebben of op schuine buis vind ik een goed idee Hans!
De Koninck, Ayinger weizen Z034 en Andechser lagergist (WLP 835) horen in mijn collectie en is op te halen in 15 ml greinerbuis

Koenders

Nog even een vraagje over het artikel in de encyclopedie.
Er staat bij het kopje 'hoe ga je te werk' dat je de stop van de fles moet halen in de buurt van de gasvlam. Welke gasvlam? Er staat verder niets bij over het gebruik, wat je met die vlam moet doen en waarom.

Jacques

Citaat van: Koenders op 11-11-2024  12:17 uNog even een vraagje over het artikel in de encyclopedie.
Er staat bij het kopje 'hoe ga je te werk' dat je de stop van de fles moet halen in de buurt van de gasvlam. Welke gasvlam? Er staat verder niets bij over het gebruik, wat je met die vlam moet doen en waarom.

De gasvlam die je kunt creëren. Het idee hierover is dat de lucht boven de gasvlam minder vitale bacteriën bevat. De vlam kun je ook gebruiken voor het desinfecteren van materialen die tegen hitte kunnen.

hansHalberstadt

Citaat van: Johan_vL op 10-11-2024  20:14 uJa, een lijst met brouwers die niet zo gangbare gisten in de vriezer hebben of op schuine buis vind ik een goed idee Hans!
De Koninck, Ayinger weizen Z034 en Andechser lagergist (WLP 835) horen in mijn collectie en is op te halen in 15 ml greinerbuis
Zo'n lijstje zou dan ergens op het forum moeten komen op een plek waar mensen het ook kunnen vinden met de mogelijkheid om voor jezelf velden aan te maken en evt ook weer te verwijderen. Ik weet niet of dat kan. Dat zou een van de beheerders dan moeten aangeven.

Johan_vL

ik heb altijd geleerd dat als je een bunsen brander gebruikt ( of een kaars) je opwaartse luchtstroming krijgt in de omgeving van de vlam. Hierdoor dwarrelen er geen stofjes met (heel veel) bacterien naar beneden, maar gaan omhoog. Daar waar je werkt is dus een schone lucht omgeving en vallen die deeltjes en bacterien dus niet in je petri schaaltjes, reageerbuis, of kappertjespotje.
Je creeert dus een bacterieel schonere werkomgeving.

Maar als je in een flowkast werkt heb je ook een gasbrander, die gebruik je dan om alles af te vlammen. Ook brandbare materialen kun je zo ontdoen van bacterien, zoals greiner buizen van plastic. Je doopt de dop in de alcohol (beetje alcohol op een spons in een petri schaaltje) en houdt de dop dan in de vlam van de gasbrander, gaat echt niet branden hoor, maar is wel brandschoon cq bacterieloos  :echtboos: .

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.