Bierfilter

Gestart door HS65, 06-09-2023 17:58 u

Vorige topic - Volgende topic

HS65

Heeft iemand dit wel eens gebruikt? Bijvoorbeeld na het koelen als je het wort in het gistvat laat lopen of misschien als je flesjes gaat vullen?
Is het wat?
150 micron, max 65°C

IMG_9140.jpeg

Esterenbrouw

Waar is deze filter te koop?

HS65

Bijvoorbeeld via:
https://www.amazon.nl/dp/B097KBDVR8/ref=sspa_mw_detail_2?ie=UTF8&psc=1&sp_csd=d2lkZ2V0TmFtZT1zcF9waG9uZV9kZXRhaWwp13NParams

Esterenbrouw

HS65, ik heb de filter besteld.
Ik ga hem testen, waarbij ik wil aantekenen dat heldere bieren ook op
andere manieren te bereiken zijn.
En alle bier hoeft ook niet helder te zijn.

Jaap W

Toen ik begon met bierbrouwen ( 8 jaar geleden) heb ik een paar keer dit soort filters (2 achter elkaar gekoppeld) tussen mijn kookketel/koeler en gistvat geplaatst. Omdat ik vond dat het totaal geen meerwaarde had, zat nagenoeg geen "rommel" in de filters, gebruik ik ze niet meer.  :proost:  :brouwen:  :beersmiley:

Wijbrouwers

Tegen eiwittrub zal het wellicht niet helpen maar misschien wel tegen hop als je pellets gebruikt?

BertusBeensteen

Wel eens gebruikt om bier met veel losse dryhop enigzins hopvrij het drukvat in te krijgen. Ondanks coldcrash zat er nog best veel hop in het filter.

CeesM

Ik heb zo'n filter 1x gebruikt tijdens overpompen naar het gistvat. Het filter raakte verstopt door de eiwitten, dus niet meer gedaan.
Mijn bier wordt vanzelf wel helder.;)

brouwerwaldonk

Met een correcte werkwijze en goed materiaal is zo een filter totaal overbodig, omdat het wort na het koken en later het bier na de gisting helemaal helder is.

CeesM

Citaat van: brouwerwaldonk op 10-09-2023  10:36 uMet een correcte werkwijze en goed materiaal is zo een filter totaal overbodig, omdat het wort na het koken en later het bier na de gisting helemaal helder is.
Daar ben ik het helemaal mee eens. :brouwen:

BertusBeensteen

Het brengt inderdaad niks dat met een beetje geduld niet kan oplossen.

Guppie

Naast het feit dat het misschien Iet nodig is, is het ook geen schande, in menig brouwerij staat een filterende opstelling, dan wel inderdaad een persfilter maar ook separatoren. Uiteindelijk ben je baas in eigen brouwerij.

CeesM

Citaat van: Guppie op 11-09-2023  13:10 uNaast het feit dat het misschien Iet nodig is, is het ook geen schande, in menig brouwerij staat een filterende opstelling, dan wel inderdaad een persfilter maar ook separatoren. Uiteindelijk ben je baas in eigen brouwerij.
Dat is wel wat anders dan het filter in de eerste post. Die heeft geen enkele toegevoegde waarde. Maar mocht iemand interesse hebben in zo'n filter, dan heb ik er eentje liggen. ;)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.