Geheim Blondje

Gestart door squaadgras, 05-09-2023 17:52 u

Vorige topic - Volgende topic

squaadgras

Geheim Blondje

Hallo allemaal! Van plan om komende dagen een leuk Belgisch Blond biertje te brouwen. Enigszins op de Leffe Blond gebaseerd, althans, de moutstort. Omdat ik het toch wat 'Belgischer' wil houden wil ik als gist de 1214XL (Chimay) gebruiken (op een temperatuurtje of 23-24) i.p.v. een Weizengist. Hoop een wat zoetere, fruitige blond te brouwen met een kruidnageltje hier en daar. Eventueel iets 'onderenten'. Temperatuur maisch 68-69. Voor de duidelijkheid: het zal geen kloonbrouwsel worden (zie gist).

Tips, tricks? Dank!

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk23002
Naam receptGeheim Blondje
Brouwdatum06-09-2023
BierstijlBlond
Volume18.0 l
Begin SG1.063 SG
Berekende kleur (Morey)15 EBC
Berekende bitterheid (Rager)21 IBU
Brouwzaalrendement75.0 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
20.00 lWater
7.30 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
43 mg/l8 mg/l58 mg/l74 mg/l55 mg/l48 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
3.00 kgSwaen PilsnerDe Swaen3 EBC60.0 %
1.00 kgSwean Wheat ClassicDe Swaen4 EBC20.0 %
0.50 kgMaisvlokkenBrouwmarkt3 EBC10.0 %
0.20 kgCara-moutThomas Fawcett and Sons30 EBC4.0 %
0.05 kgSpecial BBrewferm320 EBC1.0 %
0.25 kgKandijsuiker (wit) in brokkenSupermarkt0 EBC5.0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Tarwe42.0 °C1 min.15 min.4.2 l/kg
Stap 168.0 °C10 min.60 min.4.2 l/kg
Uitmaischen78.0 °C10 min.5 min.4.2 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
25.0 gStyrian Goldingspellets3.2%60 min.14.7 IBU
25.0 gStyrian Goldingspellets3.2%10 min.2.9 IBU
20.0 gHallertau Traditionbellen5.3%10 min.3.5 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
1.0 pak(ken)Belgian Ale Yeast (1214)bovengist
6grBE-256 Abbayebovengist

Jacques

Gewoon brouwen, gaat goed komen.

Fractus

Leuk receptje, ben benieuwd of je nog iets gaat merken van die Special B. Lekker brouwen inderdaad en als het even kan, graag een updatetje na het brouwen  :brouwen: en na het proeven  :proost:

Veel brouwplezier!

squaadgras

Brouwdag zit er weer op. Een SG puntje minder dan gepland. Liters wel precies goed. Niet zo'n hele verse Wyeast 1214 helaas (en nu uiteraard geen tijd meer voor een starter), dus denk dat ik een experimentje ga doen en wat BE-256 korrel bijvoeg... je moet wat.  :proost:

Fractus

Ik heb goede ervaringen met de BE-256, niet te warm vergisten met die gist. Je hebt wel kans dat je blondje een stuk minder zoet uitvalt, omdat de SVG van de BE-256 rond de 82% ligt ipv de 74% van de W-1214. Niet dat het daardoor minder lekker is  :proost:

squaadgras

Lekker gist 'gemengd' voor dit Geheime Blondje. Een smackpack Wyeast 1214 en 6 g BE-256. Vergist de eerste dagen op 20 graden en verhoog de temperatuur langzaam naar 23.

Resultaat volgt!

squaadgras

Staat al lekker te pruttelen. Laat het (niet al te) lange wachten beginnen.

Fractus

Klinkt goed! Ben benieuwd hoe het mengsel van de twee gisten uitpakt, zijn toch heel verschillend van elkaar heb ik het idee.

squaadgras

Ik ook. De bekende 'rioollucht' van de Belgische abdijgisten is nog niet echt te bekennen, maar kan ook goed dat ik dit gemist heb aangezien ik niet elke dag heb 'geroken'. Verder dus wel goed aan het vergisten, a.s. vrijdag eens eerste SG staaltje nemen. Qua mengen van gisten... ben erg benieuwd; qua gist denk ik dat de BE-256 in aantal gistcellen net in de meerderheid is geweest.. de Wyeast 1214 was binnen 2 maanden van de Best Before :degroeten:

squaadgras

Net voor het eerst eens even gemeten (na een week). SG is gezakt naar 1026 vanaf 1062. Gaat niet heel rap dus, maar de 1214XL is een langzame starter schijnbaar. En een combi van 2 gisten is ook een vraagteken voor mij? Gist is nog wel in suspensie. Hopen dat het komende week (á 2) nog een punt of 10-14 zakt. Gepland eind SG is 1016-1012. Smaak is al verbazingwekkend prima, zacht, niet te bitter, geen overtollige esters of bananen (eerste week vergist op 20 graden, nu naar 22 graden). Mooi Belgisch profiel. Interessant.

En hopen dat we geen verstokte vergisting te pakken hebben door het onderenten.  :proost:

squaadgras

Week later.. SG van 1024. Hoger gezet naar 24 graden. Kijken of dat iets gaat uithalen. Met een SVG van 62% lijkt me dit aan de lage kant en een klassieke gestokte vergisting. Nog wel wat troebel dus lijkt dat de gist nog niet helemaal gestopt is met vergisten. Ideeën?

Fractus

Het verhogen van de temperatuur is een goede stap, misschien nu even geduld hebben om te kijken of er nog iets gebeurt. Een SVG van 62% voor een blondje is inderdaad erg laag  :-\

squaadgras

1.022 nu. Na 3,5 week vergisten. Vrijdag bottelen indien het nog steeds 1.022 is. Temperatuur is uiteindelijk naar 25°C gegaan. SVG 65%. Niet hoog inderdaad. Ik denk dat een combinatie van hoge maischtemperatuur (69°C) en een matige gistconditie (Wyeast Smackpack was al 4 maanden oud, en 6 g BE-256) de oorzaak zijn. Smaak is overigens prima. Heel erg 'abdij Belgisch'.

Of zouden jullie eerst een starter maken en toevoegen om een eventuele gestokte vergisting (geen idee?) aan de gang te krijgen?

Jacques

Citaat van: squaadgras op 04-10-2023  12:38 u1.022 nu. Na 3,5 week vergisten. Vrijdag bottelen indien het nog steeds 1.022 is. Temperatuur is uiteindelijk naar 25°C gegaan. SVG 65%. Niet hoog inderdaad. Ik denk dat een combinatie van hoge maischtemperatuur (69°C) en een matige gistconditie (Wyeast Smackpack was al 4 maanden oud, en 6 g BE-256) de oorzaak zijn. Smaak is overigens prima. Heel erg 'abdij Belgisch'.

Of zouden jullie eerst een starter maken en toevoegen om een eventuele verstokte vergisting (geen idee?) aan de gang te krijgen?

Ik denk niet dat je een gestokte vergisting hebt. Je hebt gemiascht bij 69°C schrijf je (in het recept stond 68°C). Bij deze temperaturen kan een graadje hoger of lager veel uitmaken.
Het is niet te verwachten dat je SG nog veel daalt.
Maar was dit ook niet de bedoeling? Je wilde immers een zoet blondje...

squaadgras

Klopt helemaal Jacques.

Meer ter voorkomen van eventuele bommetjes. Maar zoals je zegt, hogere temperatuur aangehouden en het eindresultaat, voor zover nu te beoordelen, is prima.

Vrijdag de fles in!

Jacques

Citaat van: squaadgras op 04-10-2023  15:01 uMeer ter voorkomen van eventuele bommetje
Voor de zekerheid kun je een iets lagere hoeveelheid bottelsuiker gebruiken. Bijvoorbeeld 6 g per liter in plaats van 8 g per liter.

squaadgras

Ga ik doen, bedankt voor de tips :groots: .

squaadgras

Gister de fles ingegaan. Nog een paar daagjes extra om zeker te zijn, máár de SG is niet meer gedaald. Smaak was prima.

squaadgras

4,5 week vergist. Meer dan 7 dagen is het SG niet gedaald. Gebotteld met 5 g/liter - na anderhalve dag op de fles al 1,5 bar. Ik ben heel benieuwd.... Gaat mij iets te hard :weetniet: .

:nut:

squaadgras

Na 3 dagen 3,5 bar. Relatief weinig kopruimte. Maar het lijkt erop dat er toch nog wat vergistbare suikertjes aanwezig waren. Nu maar gekozen om alles koud te zetten... ergste geval wordt het doppen lichten :-X

squaadgras

Nou... paniek om niets. Gewoon vitale gistjes die honger hadden. Gestabiliseerd op 3.5, voor een blondje prima. En straks koud uiteraard lager.

Fractus

Gelukkig valt het alles mee dus. Ben benieuwd hoe die straks smaakt   :beersmiley:

squaadgras

Toch niet! Nadat het enkele dagen was gestabiliseerd, toch weer langzaam opgelopen. Ik durfde het niet aan, en heb vanochtend alles ontkurkt - en inderdaad, kwam het de fles uitlopen. Vergisting was dus toch niet afgelopen (ook al was het SG voor dag of 7 gelijk). Gestokte of slepende vergisting, wie zal het zeggen? Ik wijd het aan de vitaliteit van de gist en onderenting. Weer wat geleerd. Gelukkig relatief goed kunnen herbottelen zonder al teveel zuurstof te introduceren. Uiteindelijk 3 flesjes kwijt gespeeld op 16 liter. Nu dus weer in de fles zonder extra suiker, hopen dat nog 1 of 2 puntjes SG kan worden opgesnoept voor wat extra druk. Manometer op kamertemperatuur rond de 1.0 nu.

En dus snel opdrinken om echte oxidatie voor te zijn. Met de geur en smaak was overigens niks mis. Heel fruitig met een leuk zoetje, en een mooi mondgevoel.

squaadgras

Eergister eens een flesje geopend. Komt niet direct de fles uit. Smaak is prima. Je proeft wel de verzadiging van koolzuur bubbelen op de tong. Kan gelukkig wel bij deze stijl.

Na 10 dagen manometer op 1.85, sinds gister ineens weer naar 2.1... schizofreen-biertje :weetniet: 

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.