Gas(industriebrander) maakt pan zwart

Gestart door bazje, 27-07-2006 13:35 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

bazje

Ik heb een zgn. industriebrander (krijgertje) die volgens mij al heel oud is.
Ooit heb ik deze voorzien van een kraantje en een soort nippel om een gasfles op aan te sluiten.
De brander produceert echter een gele vlam, hetgeen resulteert in een pikzwarte pan.
Ook het rendement (5 liter water en moutextract in een 10 liter pan) valt vies tegen. Zonder deksel erop hou ik het niet aan het koken.
Het vermoeden bestaat dat deze brander geschikt is voor aardgas en er dus een ander spruitstuk op moet.
Ik zoeken en zoeken, maar niemand heeft zo'n zelfde probleem en ik kan niet vinden waar ik zo'n spruitstuk zou kunnen kopen.
Wie weet raad ?

MO


JeroenCV

Een gele vlam betekend dat je te weinig zuurstof toevoegd. Kan je de zuurstof toevoer niet regelen op die brander van je?


Wil

Meestal zit er tussen je kraan en de brander een groot gat dat afgesloten kan worden met metalen huls die je kunt verschuiven of verwijderen, hierdoor regel je de zuurstof/gasmengsel verhouding.
Gr. Wil

bazje

Het is een zgn. driepoot met aan het uiteinde van 1 poot een soort ingang met spruitstuk en aan de andere kant een gas(kogel)kraan. Luchttoevoer is niet regelbaar

JeroenCV

Het verbranden van gas is een evenwicht tussen hoeveelheid gas en zuurstof. Een goede verbranding heb je pas wanneer je geen gele roetende vlam meer hebt. Dit krijg je op 2 manieren. 1. meer zuurstof 2. minder gas.

1. Kan je niet regelen met jouw brander.
2. Kan je vast wel regelen door je gasfles minder te openen. Alleen dan wordt je ketel niet goed verwarmd. En duurt je brouwen erg erg lang (omdat de temperatuur niet goed zal zijn)

Dus of maak/koop een andere brander, waar je zowel gas als zuurstof kan regelen.

ps. lees ook nog even de links die MO heeft geplaatst.

bazje

Citaat van: JeroenCV op 27-07-2006  15:27 uDus of maak/koop een andere brander, waar je zowel gas als zuurstof kan regelen.

Met die gedachte speelde ik ook al, maar ik dacht misschien dat iemand weet waar je van die sproeiers kunt krijgen.

Citaat van: JeroenCV op 27-07-2006  15:27 ups. lees ook nog even de links die MO heeft geplaatst.

Heb ik gedaan en wonderbaarlijk lees ik dat bij Brouwland spruitstukken te koop zijn om van fles naar aard gas om te bouwen.
Ik denk dat ik maar eens ga zoeken op "spruitstuk"!

Om nu en gas en zuurstoftoevoer te gaan regelen gaat mij wel wat ver hoor. Ik wil mij graag beperken tot de gastoevoer.
Ook heb ik met belangstelling gelezen dat er uit allerlei verwarmings en warmwatertoestellen branders worden gehaald. Daar ga ik mij in de toekomst ook eens in verdiepen.

Tenslotte ook maar eens kijken of ik een metalen huls die verwijder of verschuifbaar is op de brander heb zitten.
Bedankt voor de Tip Wil !

lijsjelorresnor

Bij 't Wort wat is ook iemand met zo'n brander. Hij heeft gewoon het gietijzeren kanaal na de sproeier wat uitgeslepen tot de vlam weer mooi blauw was. Je hebt kennelijk een lpg sproeier die wat groter is. Om het een en ander recht te breien moet je dus de gas/lucht verhouding aanpassen.  De inkoop van 't Wort wat heeft wel aardgassproeiers, maar die zijn volgens mij alleen voor de mammoetbranders. Je kunt allicht vragen.

Succes

dirck :denken:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.