Wie maakt wel eens de pomp van zijn brouwautomaat schoon?

Gestart door Jacques, 04-09-2023 22:54 u

Vorige topic - Volgende topic

Jacques

In de tijd dat ik een Speidel Braumeister had was het een vaste gewoonte om de pomp van deze brouwautomaat na elk brouwsel te reinigen. Dat ging heel eenvoudig. De ketel op zijn kop en even aan een ring draaien. Een heel enkele keer zat er iets in de pomp, meestal was alles brandschoon.

Bij mijn huidige Grainfather G40 had dit klusje nog niet eerder gedaan. Eerlijk gezegd werd ik niet echt uitgenodigd om dit te doen door de bodemplaat die geschroefd is. Bij de Braumeister is er geen bodemplaat en kun je meteen bij de pomp.
Het openen van de pomp gaat ook wat lastiger. Je moet 6 schroeven losdraaien. De pomp zelf kan helemaal uit elkaar. Het was geruststellend te zien dat de pomp aan de binnenkant schoon was. Van een leverancier begreep ik dat dit niet altijd het geval is en dat zij brouwautomaten terugkrijgen die alles behalve schoon zijn...
Na alles terug gemonteerd te hebben werkte alles weer en lekte de pomp niet.

PXL_20230903_140108259.jpg
PXL_20230903_141034363.jpg

HS65

Ik doe precies wat je schrijft met de Braumeister 20. Pomp open, check en even droogmaken.

Broewerke

Persoonlijk denk ik dat als je direct op de brouwdag alles schoonmaakt met de juiste middelen het losmaken overbodig is. Jaren een iwakipomp gebruikt en nu Braumeister. Indien je zorgt dat er geen onzuiverheden in je pomp komen dan is schoonspoelen voldoende. Ik heb nog nooit iets in de pomp gehad. Moet wel bekennen dat na het maischen de pomp niet meer gebruikt wordt. Dus hoeft alleen zuiver wort te verpompen. Einde brouwseizoen haal ik de pomp los en altijd schoon.

Kapau

Ik pomp mijn BrewMonk30 altijd even door met schoon water (tuinslang er doorheen laten pruttelen, beide kanten op), maar verder nooit losgehaald.

bultje76

Ik heb dit met mijn Grainfather G30 twee keer gedaan, toen was hij eigenlijk nog brandschoon. Sindsdien niet meer gedaan, leek behoorlijk overbodig. Ik zal binnenkort weer eens kijken of het nog nodig is.

Snelbier

Brewmonk pomp na een 50 brouwsels eens open gehad. Mankeerde niets aan, alleen een spikkeltje hop.
Ik doe het niet meer, lijkt overbodig en is een rotklusje.
Vergelijk het qua noodzaak altijd met een vaatwasser. Die maak ik ook pas open als er een probleem is.
Proost, Snelbier.

broeder

Hoi,
Eerst de ketel ( Brewmonk 50) reinigen.
Dan sluit ik een slang aan in tegengestelde richting en laat dan even doorspuiten.
Daarna de complete ketel een kwartiertje met 60 graden Enzybrew oplossing door laten pompen.
Ik heb de pomp een keer opengemaakt... was helemaal schoon.
groet Willem

hb-lot

Geen idee hoe schoon mijn pomp van binnen is, maar dit is hoe ik het doe:

Na brouwen:
 1. Ketel reinigen met pomp aan
 2. Ketel naspoelen met pomp aan
 3. Slang aan pomp uitgang, en doorspoelen in tegengestelde richting

Na bottelen:
 1. Enzybrew oplossing verwarmen in ketel, met pomp aan
 2. Oplossing overhevelen naar gistvat
 3. Ketel naspoelen met pomp aan
 4. Slang aan de pomp uitgang, en doorspoelen in tegengestelde richting

Fractus

Ik heb ook nog nooit mijn pomp schoongemaakt, een Easybrew 30 hier. Spoel het goed door met water, ook de andere kant op zoals al eerder aangegeven. Ben blij te horen dat anderen nooit troep in hun pomp hebben gevonden, begon me al zorgen te maken  ;D

LaurensV

Toevallig mijn ketel (Klarstein 30L) vandaag opengemaakt en de siliconen knietjes vervangen. Zat wat bruine aanslag in. Ik moet zeggen dat ik sinds dat ik de ketel heb laks ben geweest in het reinigen van mijn ketel (even met geur- en kleurloze dreft schrobben). Na het zien van de aanslag gelijk heel mijn ketel goed gereinigd met oxi. Ook de bolkraan uit elkaar gehaald, kwam een nare lucht uit. Laatste twee biertjes smaakten ook wel redelijk hetzelfde, wellicht een infectie brandhaard.

De binnenkant van de pomp zelf was opzich best 'schoon' (geen grote stukken), wel veel bruine aanslag die ik er met oxi uit heb gekregen.

ExPeteriment

Weleens pomp van eb30 uit elkaar gehaald, na jaar of 4 brouwen. Op zich schoon, maar ondanks dat ik vrijwel kaal ben en meestal alleen brouw, zat er een haar om de as. Het was best lastig, maar heb m verwijderd. Ik brouw vaak donker bier, geen aanslag in de knietjes. Reinigen van de ketel gaat met afwasmiddel en zo nu en dan met enzybrew.

Spyro

Bij mijn Speidel haal ik die ook iedere keer open, is geen lastige klus, ooit eens een hopbel erin ontdekt. De pomp van de Grainfather heb ik nog nooit open gedaan, enkel een jaar of 2 geleden een nieuwe erop gezet, ik laat die wel na een brouwdag rondpompen met Oxi of Enzybrew-10 op 60 graden, tot op heden nog niks "vuil" aan ondervonden...

CeesM

Ik reinig de pomp door na gebruik van de ketel een oxi oplossing door te spoelen. Ik heb de pomp 1x moeten demonteren omdat het vast was gelopen door moutbezinksel. Tegenwoordig reinig ik de pomp ook voor het brouwen om zeker te zijn dat ie het doet.

Jacques

Citaat van: CeesM op 08-09-2023  11:00 uTegenwoordig reinig ik de pomp ook voor het brouwen om zeker te zijn dat ie het doet.

Waarom doe je dat niet direct na het brouwen? Als de pomp schoon en droog is kan er niets in groeien en kun je de brouwautomaat altijd meteen gebruiken.
Overigens is het een goed gebruik om de ketel na het brouwen op zijn kop te zetten, zodat al het vocht uit de pomp kan lopen. Het valt mij op dat er steeds een redelijke hoeveelheid water uit de pomp komt.

CeesM

Citaat van: Jacques op 08-09-2023  11:51 uWaarom doe je dat niet direct na het brouwen? Als de pomp schoon en droog is kan er niets in groeien en kun je de brouwautomaat altijd meteen gebruiken.
Overigens is het een goed gebruik om de ketel na het brouwen op zijn kop te zetten, zodat al het vocht uit de pomp kan lopen. Het valt mij op dat er steeds een redelijke hoeveelheid water uit de pomp komt.
Na het brouwen maak ik ook altijd de ketel schoon met oxi en pompt de oplossing ook door. Maar ik had een keer mijn ketel gevuld voor het brouwen en tijdens het opwarmen zet ik de pomp aan, en toen deed de pomp het niet. Dus kon ik die 20 liter aangezuurd water weer wegkieperen. Dus voortaan voor het brouwen een beetje water in doen om de pomp te testen.

Jacques

Citaat van: CeesM op 09-09-2023  00:14 uMaar ik had een keer mijn ketel gevuld voor het brouwen en tijdens het opwarmen zet ik de pomp aan, en toen deed de pomp het niet. Dus kon ik die 20 liter aangezuurd water weer wegkieperen.

Het niet werken van de pomp kan komen doordat er lucht in de pomp zit. Bij mijn oude Speidel Braumeister werd het brouwprogramma gestart met het ontluchten van de pomp. Er kwamen dan luchtbelletjes omhoog. Bij mijn Grainfather G40 laat ik de pomp even werken tijdens het vullen van de ketel. Als de pomp niet werkt spuit ik met de slang even in de inlaat van pomp.

Broewerke

Citaat van: Jacques op 09-09-2023  11:50 uHet niet werken van de pomp kan komen doordat er lucht in de pomp zit. Bij mijn oude Speidel Braumeister werd het brouwprogramma gestart met het ontluchten van de pomp. Er kwamen dan luchtbelletjes omhoog. Bij mijn Grainfather G40 laat ik de pomp even werken tijdens het vullen van de ketel. Als de pomp niet werkt spuit ik met de slang even in de inlaat van pomp.
Dat klopt en de Braumeister blijft aan en uit pompen. Tijdens het vullen van de ketel stop ik een passende siliconenslang in de uitgang pomp. Zuig heel kort en de pomp werkt direct naar behoren want toevoer is dan volledig vol. Blazen in ingang werkt uiteraard niet. Vullen doe ik met emmer en niet met slang en kan dus niet toevoer vol laten lopen. Zo heeft iedereen een werkwijze die voor hem of haar het prettigst werkt.

CeesM

Citaat van: Jacques op 09-09-2023  11:50 uHet niet werken van de pomp kan komen doordat er lucht in de pomp zit. Bij mijn oude Speidel Braumeister werd het brouwprogramma gestart met het ontluchten van de pomp. Er kwamen dan luchtbelletjes omhoog. Bij mijn Grainfather G40 laat ik de pomp even werken tijdens het vullen van de ketel. Als de pomp niet werkt spuit ik met de slang even in de inlaat van pomp.
De oorzaak was dat er door wat moutresten de schoep was vastgelopen. Na het reinigen draaide deze weer. Bij dit systeem heb je nooit luchtbellen, omdat het water via de stilstaande pomp ook in de stijgbuis terecht komt tot het waterniveau van de ketel.

Jacques

Citaat van: CeesM op 09-09-2023  23:23 uDe oorzaak was dat er door wat moutresten de schoep was vastgelopen.

Door de pomp schoon te maken ná het brouwen voorkom je dat. Het schoonmaken gaat dan ook een stuk makkelijker.

CeesM

Citaat van: Jacques op 09-09-2023  23:28 uDoor de pomp schoon te maken ná het brouwen voorkom je dat. Het schoonmaken gaat dan ook een stuk makkelijker.

Citaat van: CeesM op 09-09-2023  00:14 uNa het brouwen maak ik ook altijd de ketel schoon met oxi en pompt de oplossing ook door. Maar ik had een keer mijn ketel gevuld voor het brouwen en tijdens het opwarmen zet ik de pomp aan, en toen deed de pomp het niet. Dus kon ik die 20 liter aangezuurd water weer wegkieperen. Dus voortaan voor het brouwen een beetje water in doen om de pomp te testen.

Jacques

Kennelijk was je schoonmaakactie niet afdoende...

Het beste is het om na elk brouwsel je pomp te controleren zoals ik dat deed bij mijn Speidel Braumeister. Maar omdat dit bij de Grainfather die ik nu heb toch wel gedoe is, doe ik dat ook niet...
Wel spoel ik uitgebreid en maak ik schoon met oxi/Enzybrew 10 mengsel, nog een keer spoelen en daarna met huishoudazijn en ten slotte opnieuw spoelen. Als laatste de ketel op zijn kop om alles uit de pomp te laten lopen. Overigens deed ik dat ook allemaal bij mijn oude Braumeister.

Zjoske

Heb dat toen ik nog een Brewmonk had ook eens uit voorzorg gedaan maar was brandschoon.
Onlangs bij mijn G30 ook met hetzelfde resultaat, verspilde moeite geweest.

Na het brouwen reinig ik wel alles met Enzybrew en tegenswoordig Grainfather High Performance Cleaner en uiteraard goed naspoelen met schoon water.

Dat er water in de pomp blijft als je de ketel niet op zijn kop zet was ik ook achter gekomen.
Dat vind ik trouwens ook van de Grainfather tegenstroomkoeler, hier blijft water inzitten, ook na doorblazen met compressor

Chris71

Citaat van: Jacques op 09-09-2023  23:51 uWel spoel ik uitgebreid en maak ik schoon met oxi/Enzybrew 10 mengsel, nog een keer spoelen en daarna met huishoudazijn en ten slotte opnieuw spoelen.

Wat is de toegevoegde waarde van spoelen met huishoudazijn?

hansHalberstadt

Citaat van: Chris71 op 10-09-2023  08:21 uWat is de toegevoegde waarde van spoelen met huishoudazijn?
Volgens https://brouwland.com/nl/index.php?controller=attachment&id_attachment=6041&filename=Specificaties.pdf
Chemipro OXI
Omschrijving:
Multifunctionele reiniger voor alle licht vervuilde materialen en flessen.
Specificaties:
CAS- No : 15630-89-4
Uitzicht (20°C): wit granulaat
Actieve zuurstof min. 13,0 %
Vochtgehalte max. 1,0 %
Densiteit 900 – 1200 kg/m³
pH (1% in water; 20°C) 10 – 11
Ijzergehalte (Fe) max. 15 ppm

Heeft het een basisch karakter, dus zuur stap is misschien om het te neutraliseren?

Jacques

Citaat van: Chris71 op 10-09-2023  08:21 uWat is de toegevoegde waarde van spoelen met huishoudazijn?

Dat mijn ketel er blinkend uit blijft zien. Kalkafzetting wordt hierdoor verwijderd.
Overigens hoor je altijd flessen en brouwapparatuur zowel met een basisch ale met zuur reinigingsmiddel te reinigen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.