Edelreifung

Gestart door Scimitar, 03-09-2023 16:34 u

Vorige topic - Volgende topic

Scimitar

Vandaag trok ik een erdinger open. ( mijn eigen weissbrau was minder dan gehoopt).

Naast de gebruikelijke labels viel me ineens een edelreifung label op. Als je dit opzoekt online kom je op een site die het proces uitlegt. Lijkt erop dat ze naar 4-5 dagen hoofdvergisting er een nieuwe lading wort en gist bijgooien en dan bottelen. Daarna nog 3 weken rijpen.

Ze vertellen niks over verhoudingen, maar ik vroeg me af of iemand dit al eens thuis geprobeerd had?

Pieter1954

Volgens mij heet dit ook SPEISEN. Als je je aan het Reinheitsgebot houdt mag je geen bottelsuiker toevoegen. Ze ondervangen dit door een gedeelte wort achter de hand te houden en bewaren tot het bottelen.

Fractus

Wat grappig, ik zou verwachten dat een grote brouwerij als Erdinger wel geforceerd zou carboniseren. Of mag je ook al geen koolzuur in je bier stoppen van het Rheinheitsgebot?  ;D

Edwin brouwt

Wat ik er over lees, is dat er officieel alleen CO2 gebruikt mag worden wat tijdens het brouw/vergistingsproces is vrijgekomen.
Ik vraag me af welke Duitse brouwerij zich daar nog aan houdt  :D

Pieter1954

Zie ook: http://www.hagenrudolph.de/Bier/Bier/Bier/Speise.html
Volgens mij is dit typisch Duits en doet verder niemand dit.

Arthur B

Citaat van: Edwin brouwt op 03-09-2023  20:55 uWat ik er over lees, is dat er officieel alleen CO2 gebruikt mag worden wat tijdens het brouw/vergistingsproces is vrijgekomen.

Allemaal. Ze vergisten onder druk. Misschien dat de industrie wat opvangt en weer terug blaast, maar alle ambachtelijke brouwers niet.

Snelbier

Zie hier:  https://int.erdinger.de/brewery/bayerische-edelreifung.html
Hergisting op fles of vat met inachtname van 'Reinheitsgebot', niks meer, niks minder. Met een leuk etiketje er op.
Geen bottelsuiker, maar een beetje vers (onvergist) wort. SPEISE, zoals eerder vermeld.
En wat bottelgist, ook niet ongewoon.
Oude wijn in nieuwe kruiken. Proost, Snelbier

seed7

Citaat van: Edwin brouwt op 03-09-2023  20:55 uWat ik er over lees, is dat er officieel alleen CO2 gebruikt mag worden wat tijdens het brouw/vergistingsproces is vrijgekomen.

Dat doen ze graag want 'gratis' en de grote brouwerijen in Nederland zullen het ook doen.

ingo

Arthur B

Citaat van: seed7 op 04-09-2023  08:05 uDat doen ze graag want 'gratis' en de grote brouwerijen in Nederland zullen het ook doen.

De groten 'wassen' en verkopen overschot zelfs aan bijvoorbeeld Coca Cola.

seed7

Citaat van: Arthur B op 04-09-2023  10:00 uDe groten 'wassen' en verkopen overschot zelfs aan bijvoorbeeld Coca Cola.

Ha ja, eigenlijk nooit over na gedacht, maar het overschot aan CO2 is enorm en dus handel. Sta je je eigen "craft"-bier te tappen met Heineken CO2 :)

Wassen doen ze ook uitgebreid voor intern hergebruik.

(Cola met een hopsmaakje :) )

ingo

Arthur B

Citaat van: seed7 op 04-09-2023  10:57 uSta je je eigen "craft"-bier te tappen met Heineken CO2

😂👌🏼

hansHalberstadt

Citaat van: seed7 op 04-09-2023  10:57 uHa ja, eigenlijk nooit over na gedacht, maar het overschot aan CO2 is enorm en dus handel. Sta je je eigen "craft"-bier te tappen met Heineken CO2 :)

Wassen doen ze ook uitgebreid voor intern hergebruik.

(Cola met een hopsmaakje :) )

ik doe dat al jaren zo. met een zelfbouw koolzuurcompressor. Uit elk brouwsel komt ca 25% van je moutgewicht aan koolzuur vrij. En koolzuur kost al snel een paar euro per kg als je het moet kopen. Dat hopsmaakje valt reuze mee. Het enige wat ik doe, is een beetje ontvochtigen met silicagel.

Theo Mol

Citaat van: Arthur B op 04-09-2023  10:00 uDe groten 'wassen' en verkopen overschot zelfs aan bijvoorbeeld Coca Cola.
Het wordt allemaal een beetje off-topic, maar hebben of hadden veel brouwerijen niet een limonadefabriek waar ze het opgevangen koolzuurgas konden gebruiken (en verkopen)?

Arthur B

Citaat van: Theo Mol op 05-09-2023  10:09 uHet wordt allemaal een beetje off-topic, maar hebben of hadden veel brouwerijen niet een limonadefabriek waar ze het opgevangen koolzuurgas konden gebruiken (en verkopen)?

In Duitsland zie ik dat in ieder geval regelmatig.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.