Brewfather ingredienten

Gestart door Josss, 02-09-2023 17:19 u

Vorige topic - Volgende topic

Josss

Hoi,

Is er ergens een bestand met Nederlandse/Belgische ingredienten voor brewfather, ik wil gele basterdsuiker toevoegen, maar die staat er uiteraard niet in.

Of het moet light brown sugar zijn, die is volgens mij te donker.

Groeten

Jos

Jacques

Leuk topic dit.

Elk land heeft specifieke producten die je in andere landen minder ziet.
Het is goed om deze in beeld te brengen, zodat deze ingevoerd kunnen worden in Brewfather en andere brouwsoftware.

Edwin brouwt

Voor zover ik weet is die lijst er niet. Maar je kunt altijd ingrediënten doorgeven/indienen bij Brewfather zodat ze voor andere beschikbaar worden.

Fractus

Je zou eens kunnen kijken in andere brouwsoftware of daar deze basterdsuiker in staat, en welke eigenschappen die daar heeft. De database van BrouwHulp is openbaar, van andere software weet ik niet

Josss

Had ik ook bedacht, ik heb BrouwHulp nog op een laptop staan.
Ik dacht, misschien kan het makkelijker.

Jack126

Je kan zelf ingrediënten toevoegen aan Brewfather. Voorraad en dan toevoegen

Jacques

Citaat van: Jack126 op 03-09-2023  00:05 uJe kan zelf ingrediënten toevoegen aan Brewfather. Voorraad en dan toevoegen

Dat klopt. Maar het is handig als er een lijst is van specifieke ingrediënten die in Nederland en België te zijn. Hoef je niet zelf de ingrediënten 1 voor 1 toe te voegen en door de lijst op het forum te zetten kan er gediscussieerd worden over de juistheid van bijvoorbeeld de kleur van een suiker.

Edwin brouwt

Citaat van: Jacques op 03-09-2023  12:14 uDat klopt. Maar het is handig als er een lijst is van specifieke ingrediënten die in Nederland en België te zijn. Hoef je niet zelf de ingrediënten 1 voor 1 toe te voegen en door de lijst op het forum te zetten kan er gediscussieerd worden over de juistheid van bijvoorbeeld de kleur van een suiker.
Misschien handig om zo'n wiki pagina te maken over de verschillende suikers? Kristalsuiker, bruine suikers, moscovado, etcetera.

Jacques

Citaat van: Edwin brouwt op 03-09-2023  12:19 uMisschien handig om zo'n wiki pagina te maken over de verschillende suikers? Kristalsuiker, bruine suikers, moscovado, etcetera.

Dat was ik van plan. De input kan dit topic zijn.
Aan de aan te maken pagina kan een download gehangen worden, zodat je de suikers en eventueel ook andere ingrediënten eenvoudig geïmporteerd kunnen worden in Brewfather.

Josss

Ik heb de suikers die ik in brouwhup zag staan in een excelsheet gezet.
Wat ik niet zag was het Potienteel PPG bv: 1.045

Excel sheet aangepast dat het onder elkaar staat.

Fractus

Ik snap wel dat je geen PPG kon vinden, ik heb het even gegoogled en het is zo'n beetje de meest Amerikaanse eenheid die je kunt bedenken: Points per Pound per Gallon, oftewel hoeveel SG-punten heb je als je een pond oplost in een gallon water. Een nogal bijzondere manier van weergeven van extractie, volgens mij geeft BrouwHulp dat als % bij 'Potentiele opbrengst".

Hoe dan ook, bij sucrose, de meest gangbare suiker in onze omstreken, kom je op een PPG van 46 volgens https://beerandbrewing.com/brewing-with-sugar/ Komt zo goed als overeen met jouw 45

Edwin brouwt

In brewfather staan alle "gewone" suikers op 1.046 en alle kandijsuikers op 1.036.
Ik heb geen idee, iemand anders hier vast wel  smile

Jacques

Citaat van: Edwin brouwt op 03-09-2023  20:31 uIn brewfather staan alle "gewone" suikers op 1.046 en alle kandijsuikers op 1.036.

Ik heb ergens een lijstje gezien van het watergehalte van verschillende suikers, eens kijken of ik die terug kan vinden.

Josss

Citaat van: Jacques op 03-09-2023  22:07 uIk heb ergens een lijstje gezien van het watergehalte van verschillende suikers, eens kijken of ik die terug kan vinden.

In BrouwHulp zie je ook het watergehalte staan.

Jacques

Citaat van: Josss op 04-09-2023  13:56 uIn BrouwHulp zie je ook het watergehalte staan.

Ik heb het over nog meer suikers...  smile

HS65

Volgens mij kun je ingrediënten, in tegenstelling tot bierstijlen, niet met een xml bestand in Brewfather inlezen. Je moet moet dus per ingrediënt invoeren.

Edwin brouwt

Citaat van: HS65 op 04-09-2023  22:43 uVolgens mij kun je ingrediënten, in tegenstelling tot bierstijlen, niet met een xml bestand in Brewfather inlezen. Je moet moet dus per ingrediënt invoeren.
Klopt! Wat wel zou kunnen is een recept maken met alle variaties van suiker en dat inlezen. Dan kun je in dat recept de ingrediënten met 1 klik toevoegen aan je database.

Jacques

Ik ben bezig met een lijst te maken met allerlei suikers die je kunt gebruiken.
Daarbij kijk ik naar de concentraties aan suikers in siropen. Daarnaast probeer ik de kleur te achterhalen en opbrengst van de suikers.

Citaat van: Edwin brouwt op 03-09-2023  20:31 uIn brewfather staan alle "gewone" suikers op 1.046 en alle kandijsuikers op 1.036.

Naar mijn idee klopt dit niet. Er bestaat chemisch gezien geen verschil tussen kristalsuiker en kandijsuiker. Het enige verschil is de kristalgrootte. En in donkere kandijsuikers zit niet zo veel verontreiniging dat dit het verschil kan rechtvaardigen.

Jacques

De lijst van suikers zoals ik die nu heb gemaakt op basis van informatie hier op het forum als elders op het internet.

Als iemand nog een andere suiker gebruikt dan hoor ik dat graag. En als je denkt dat de EBC-waarde niet klopt laat dat dan ook weten. De input gebruik ik voor een nieuwe pagina van de BrouwEncyclopedie. Het idee achter de BrouwEncyclopedie is zoveel mogelijk kennis te bundelen en toegankelijk te maken voor alle Nederlandsetalige hobbybrouwers.

suiker toevoegingen bier.png

Pendelaar

2e regel. Ik zou kadijsiroop veranderen in kandijstroop.....

Jacques

Citaat van: Pendelaar op 16-09-2023  10:34 u2e regel. Ik zou kadijsiroop veranderen in kandijstroop.....

Dat ligt aan het suikergehalte.

Het verschil tussen stroop en siroop is een kwestie van definitie.
Weet jij wat het precieze suikergehalte is?

Esterenbrouw

Jacques ik denk dat de Belgosuc sirup Dark-73 en Dark-78 ook in dit rijtje thuis horen.

ray81

Weet niet of dit er ook tussen hoort, maar ik heb laatst suikerspinsuiker gebruikt (als suikerspin tijdens de brouwdag en als bottelsuiker). Volgens https://www.xenos.nl/suikerspinsuiker-roze/ (bij voedingswaarde) is dat 98% suiker. EBC is nvt lijkt me. PPG zou ik niet weten.

Jacques

Citaat van: Pendelaar op 16-09-2023  10:34 u2e regel. Ik zou kadijsiroop veranderen in kandijstroop.....

Hier nogmaals naar gekeken. Braumarkt noemt hun product siroop en geen stroop. Zie https://braumarkt.com/nl/Kandijsiroop-MEDIUM-225-EBC-1-l

De specificaties zijn:
    Sucrose 70%, Fructose 15%, Glucose 15%
    Kleur: 225 EBC
    Inhoud: 1000ml / ca. 1,4kg

@hansHalberstadt
Kun jij op basis van deze gegevens het suikergehalte uitrekenen?

Jacques

Citaat van: Esterenbrouw op 17-09-2023  19:14 uJacques ik denk dat de Belgosuc sirup Dark-73 en Dark-78 ook in dit rijtje thuis horen.

Leuke producten. De link https://sbi4beer.com/product/candimic-donker-73-suikerstroop-25-kg/ laat weinig dokere kleuren zien. Geen idee wat het suikergehalte is. De informatie op de site helpt niet...

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.