Stroomstoring tijdens brouwen

Gestart door cemedia, 01-09-2023 11:08 u

Vorige topic - Volgende topic

cemedia

Beste forumleden,

Vanmorgen ben ik begonnen met het brouwen van een weizen. Rond half 10 is er een stroomstoring ontstaan die volgens de netbeheerder tot 1630 duurt.

De storing is ontstaan vlak voor de laatste 68 graden 10 min maischstap (dus voor de kook).
SG gemeten op 1040.

Wat kan ik het beste doen? De mout verwijderen of in het wort laten? Wegggooien of toch koken als er weer stroom is?

Hoor het graag!

hansHalberstadt

Je krijgt dan een hele lang 68 °C stap en als de temperatuur zakt gaat ook het nog actieve deel van de beta amylase nog door. Dus je zult een wat droger bier krijgen en mogelijk wat geoxideerd. Gewoon afmaken en het resultaat proeven en niet te lang laten rijpen. 

cemedia

Citaat van: hansHalberstadt op 01-09-2023  11:52 uje krijgt dan een hele lang 68 °C stap en als de temperatuur zakt gaat ook het nog actieve deel van de beta amylase nog door. Dus je zult een wat droger bier krijgen en mogelijk wat geoxideerd. Gewoon afmaken en het resultaat proeven en niet te lang laten rijpen. 

En de mout al die tijd in de ketel laten?

Jacques

Citaat van: cemedia op 01-09-2023  11:08 uBeste forumleden,

Vanmorgen ben ik begonnen met het brouwen van een weizen. Rond half 10 is er een stroomstoring ontstaan die volgens de netbeheerder tot 1630 duurt.

De storing is ontstaan vlak voor de laatste 68 graden 10 min maischstap (dus voor de kook).
SG gemeten op 1040.

Wat kan ik het beste doen? De mout verwijderen of in het wort laten? Wegggooien of toch koken als er weer stroom is?

Hoor het graag!

Dat is een vervelend dilemma. Als eerste zou ik alles goed isoleren en het wat langer laten staan. Je hebt dan nog versuikering en is een grote kans dat je een redelijk vergistbaar bier krijgt. (Dus geen hogere maischtemperaturen aanhouden als er weer stroom is.)
Tja, en dan? Je kunt geen spoelwater warm maken tenzij je ergens een campinggasstel vandaan weet te toveren. Spoelen met koud water kan, maar dan zakt de temperatuur flink naar beneden en loop je een risico op infecties.
Niet spoelen en het verlies voor lief nemen lijkt mij het beste. Het wort goed isoleren en afdekken. En dan maar hopen dat je weer snel weer stroom hebt voor het koken.

cemedia

Dan ga ik de mout nu er uit halen. Ik spoel sowieso niet, dus dat scheelt. Hopelijk snel stroom om te koken en geen infecties. We gaan het meemaken.

Bedankt voor de tips heren!

Jan de Graaff

Als noodoplossing zou je natuurlijk ook kunnen koken in één of meerdere pannen – als je nog een gasfornuis hebt. Wel een hoop geklooi en je moet ook je hopgiften goed gaan verdelen als je het zo gaat doen. Maar, het zou kunnen en je kunt weer verder. Misschien beter dan op je handen zitten te wachten tot er weer stroom is.

Of je moet rondbellen om te kijken of er niet al te ver nog wel stroom is. Maar dat is best een linke onderneming; warme wort in een ketel met de auto vervoeren. Zou ik zelf niet doen.

Ik denk dat de infecties wel mee zullen vallen; je moet immers nog koken. Alle beestjes die nog in je wort terecht kunnen komen kook je nog dood... Oxidatie is een wat prominenter probleem.

cemedia

Ik heb de deksel er op, meer kan ik niet doen ben ik bang..

We koken op inductie helaas. M'n gistkast zal inmiddels ook wel aan het opwarmen zijn, helaas.

Jan de Graaff

Wie weet heb je over een paar weken wel de lekkerste weizen die je ooit geproefd hebt. Zou zomaar kunnen. Ik zou in ieder geval aantekeningen maken voor het geval je het proces zou willen reproduceren/verbeteren. Tijden, temperaturen, etc.

[edit] Waar ik overigens niet mee wil zeggen dat het omgekeerde niet ook mogelijk is... Maar het is niet irreëel om aan te nemen dat er nog steeds een best goed bier uit kan komen [/edit]

hansHalberstadt

Citaat van: cemedia op 01-09-2023  12:04 uDan ga ik de mout nu er uit halen. Ik spoel sowieso niet, dus dat scheelt. Hopelijk snel stroom om te koken en geen infecties. We gaan het meemaken.

Bedankt voor de tips heren!
ik zou het gewoon laten staan tot je weer stroom hebt. Wel filteren, maar niet koken betekent dat de meeste enzymen gewoon door blijven werken want de enzymen zitten vooral in de vloeistof en niet in de bostel. Filteren is weer een extra stap met zuurstoftoetreding.

hansHalberstadt

Citaat van: cemedia op 01-09-2023  11:54 uEn de mout al die tijd in de ketel laten?
Lijkt me geen probleem. Voordeel is dat je dan de minste beweging hebt dus minste zuurstof inslag. Zodra je gaat filteren wil je eigenlijk ook zo snel mogelijk alles aan de kook hebben, omdat bij koken er geen zuurstof is.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 01-09-2023  12:37 uIk zou het gewoon laten staan tot je weer stroom hebt.

Zoveel brouwers zo veel meningen...  smile

Als er toch niet gespoeld wordt, zou ik wel de mout verwijderen zolang alles nog op 68°C staat. Geen warmtetoevoer betekent afkoeling. Het filteren gaat nok 60°C een stuk makkelijker dan bij 450 of 40°C... Dat scheelt opbrengst. En alles staat dan meteen klaar om op te warmen zodra er weer spanning op het net zit.

Ik ben benieuwd wat de temperatuur van het wort is als er weer stroom is.

cemedia

Ik zal proberen er aan te denken als er weer stroom is te meten en dat hier te delen. De mout is er al even uit en de automaat heb ik afgedekt met de deksel. Verder geen isolatie toegepast

Jacques

Citaat van: cemedia op 01-09-2023  15:05 uVerder geen isolatie toegepast
Je hebt geen slaapzak of zo bij de hand?

IMG20221119110810.jpg

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 01-09-2023  14:52 uZoveel brouwers zo veel meningen...  smile

Het gaat natuurlijk niet om de mening maar vooral om de redenatie die erachter zit.

cemedia

36,4 graden. De boel start weer op

cemedia

Koken inmiddels bijna klaar. SG voor de kook was 1052 ongeveer. Hierom 2l extra water toegevoegd om wat meer jong bier over te houden.ik zal tzt laten weten hoe het bier smaakt.

Broewerke

Citaat van: cemedia op 01-09-2023  18:33 uKoken inmiddels bijna klaar. Sg voor de kook was 1052 ongeveer. Hierom 2l extra water toegevoegd om wat meer jong bier over te houden.ik zal tzt laten weten hoe het bier smaakt.
Daarom is spoelen altijd aan te bevelen. (Apart houden.) Had je hiermee kunnen aanvullen ipv water. Bevat suiker en smaakstoffen. Maar zal nu ook best een goed bier worden hoor.

Jacques

Citaat van: cemedia op 01-09-2023  17:29 u36,4 graden.

Daar was ik al bang voor. Isolatie had ervoor kunnen zorgen dat de temperatuur minder gedaald was.

Aan het behouden van een hogere temperatuur zitten voor- en nadelen aan. Voordeel is dat er minder bacteriën zijn die een temperatuur boven de 40°C kunnen overleven. Nadeel is dat je meer last kunt krijgen van vorming Maillard-producten.

Kokkebil

Toch maar een noodaggregaat aanschaffen?? ;D  ;D  ;D  ;D  ;D  ;D  ^-^  ^-^  ^-^  ^-^

En de netbeheerder aansprakelijk stellen natuurlijk, we leven nu eenmaal in een claim maatschappij!
 ^-^  ^-^  ^-^  ^-^  ^-^  ^-^  ^-^  ^-^

cemedia

Citaat van: Kokkebil op 02-09-2023  14:49 uToch maar een noodaggregaat aanschaffen?? ;D  ;D  ;D  ;D  ;D  ;D  ^-^  ^-^  ^-^  ^-^

En de netbeheerder aansprakelijk stellen natuurlijk, we leven nu eenmaal in een claim maatschappij!
 ^-^  ^-^  ^-^  ^-^  ^-^  ^-^  ^-^  ^-^

We krijgen geloof ik 35 of 50 euro of zo.

Ach, zo iets kan gebeuren. Ik werk zelf bij een waterschap en waar wij soms claims voor krijgen......... ik ben er niet zo van.

cemedia

Het bier afgelopen zondag gebotteld. Ben benieuwd hoe het wordt. Voor SG was een aantal dagen stabiel, er zat wel een vreemd bijsmaakje aan. leek heel in de verte op rotte eieren -> dat duidt op te kort koken, toch? het heeft wel een uur gekookt uiteindelijk.

Eind deze week een proef flesje openen, ik laat dan weten hoe het er voor staat!

Snelbier

Citaat van: cemedia op 19-09-2023  15:52 uHet bier afgelopen zondag gebotteld. Ben benieuwd hoe het wordt. Voor SG was een aantal dagen stabiel, er zat wel een vreemd bijsmaakje aan. leek heel in de verte op rotte eieren -> dat duidt op te kort koken, toch? het heeft wel een uur gekookt uiteindelijk.
Eind deze week een proef flesje openen, ik laat dan weten hoe het er voor staat!
Rotte eieren (H2S) is eerder een gevolg van gestresste gist, niét van te kort koken.
Met een beetje mazzel ruimt de gist het nog op..
Proost, Snelbier.

hansHalberstadt

Te kort koken (samen met langzaam koelen) geeft DMS. Dat ruikt naar een blikje mais.

cemedia

Gisteren eerste flesje geproefd. Zit of wel een raar smaakje aan, kan het niet echt thuis brengen.

Ik koel met een spiraalkoeler en kraanwater, sneller kan ik niet. Ik heb een uur gekookt dus dat zou voldoende moeten zijn, toch?

Ik probeer zondag of volgende week weer een flesje :)

cemedia

Mogelijk was het wort nog te warm bij het pitchen? Ik was rond de 25 graden meen ik.

Vergist op 20 graden uit m'n hoofd.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.