Concept eerste eigen recept (IPA)

Gestart door felixdegroot, 31-08-2023 20:09 u

Vorige topic - Volgende topic

felixdegroot

Hallo allemaal,

Ik heb inmiddels al rond de 10 - 15 brouwsels erop zitten, dus ik dacht laat ik mijn eerste eigen recept samenstellen.
Recept is gemaakt mbv BrouwHulp.
Ik brouw met een all-in-one brouwketel van Klarstein 30L (Maischfest).
Kunnen jullie feedback geven?

Dit is trouwens de eerste keer dat ik met waterbehandeling ga werken, dus ik hoop dat de hoeveelheden brouwzouten niet al te gek zijn. De hoeveelheden heb ik ook berekend mbv BrouwHulp. Voeg ik deze brouwzouten toe tijdens het koken? De pH verlaag in naar 5,5/5,6 voor het maischen.

Eindhovense IPA 09-2023

Mout
Weyermann Pale Mout (6 EBC) - 5 kg
Castle Malting Pale Ale (8 EBC) - 1,75 kg
Castle Malting Pils (3 EBC) - 0,7 kg
Brouwzaalrendement 60 - 70 %

Maischen
60 min op 68 graden celcius

Koken
Amarillo (20,3 IBU) - 70 min (first wort hop) - 40 gr
Columbus (6,8 IBU) - 60 min - 11 gr
Cascade (4,6 IBU) - 15 min - 15 gr
Amarillo (2,3 IBU) - 15 min - 10 gr
Cascade (1,3 IBU) - 10 min - 6 gr
Wyeast gistvoeding - 10 min - 2 gr
Amarillo (0 IBU) - koudhop - 18 gr
Cascade (0 IBU) - koudhop - 16 gr

Brouwzouten
Calciumchloride 33% (CaCI2) - 3,96 ml
Calciumsulfaat (CaSO4) - 1,8 gr
Melkzuur - 2,6 ml

WaterCaMgNaTot. Alk.SO4CIMaisch-pHCI/SO4
Uit Eindhoven35 mg/l5 mg/l14 mg/l36 mg/l6 mg/l9 mg/l5,7 mg/l1,5 mg/l
Aangepast81 mg/l5 mg/l14 mg/l35 mg/l62 mg/l50 mg/l5,5 mg/l0,8 mg/l

Gist
Fermentis S-33 - 11,5 gr

Water
20L Maischwater
10L Spoelwater

Loen

Wat voor soort IPA wil je brouwen? Ik zie wat tegenstrijdigheden namelijk.

Brouwzouten voeg je toe aan het maischwater voordat je de mout toevoegt, vergeet niet je spoelwater ook te behandelen.
pH heb je nu 5.5/5.6. Ik zou iets lager gaan zitten, tussen de 5.3 en 5.5
Verder is het met waterbehandeling vooral belangrijk om te kijken naar de sulfaat/chloride verhouding. Bij hoppige droge bieren voeg je extra sulfaten toe en bij volle zoete bieren meer chloride.
Voor Neipa's zoek je naar een verhouding  1:2 sulfaat/chloride en bij een west coast ipa juist andersom.

felixdegroot

Dank Leon voor je reactie.
Ik wil iets dichterbij een zachte citrus-achtige NEIPA.
Check voor de pH dank  :groots:
Ik zie dat Cl/SO4 de Sulfaat/chloride verhouding is dus... Ik zoek wel naar een wat hoppiger bier, dus dan extra sulfaat toevoegen... Is de berekening van BrouwHulp dan correct?

PS. heeft de toevoeging van brouwzouten ook een positief effect op de vergisting van het bier of is het puur voor een net wat aangenamere smaak? Iemand die dit weet?

Jacques

Citaat van: felixdegroot op 02-09-2023  19:26 uPS. heeft de toevoeging van brouwzouten ook een positief effect op de vergisting van het bier of is het puur voor een net wat aangenamere smaak? Iemand die dit weet?

Het zorgt ook voor een betere uitvlokking van je bier waardoor je een helderder bier krijgt.

Over een tijdje zal ik een uitgebreid artikel schrijven over het nut van brouwzouten en waterbehandeling. Tot die tijd geeft deze video veel inzicht.

alstro

Wat is de functie van amarillo hopgift op 70 min ?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.