Wie komt hop oogsten

Gestart door Remko, 30-08-2023 15:21 u

Vorige topic - Volgende topic

Remko

In de achtertuin in Leiderdorp staat een Centennial hopplant. Ik heb deze een aantal jaar geleden geplant om zelf mee te brouwen, maar ben door omstandigheden nog niet aan het brouwen toegekomen in de mate die de plant produceert. Intussen is de vriezer vol....

De plant zit dit jaar zo mooi vol dat ik het zonde vind om dit van het najaar in de groene bak te laten verdwijnen, dus wie komt oogsten? De bellen zijn zo ongeveer wel rijp ook.

Ik hoef geen geld, een flesje van het resultaat zou lekker zijn.

hansHalberstadt

Persoonlijk lijkt het me nog te vroeg om te oogsten. Dat doe ik altijd pas de 2e week van september of soms nog een week later. Juist de smaak en geur ontwikkelt zich op het laatste moment. De hop mag al een beetje bruine puntjes krijgen. Als je te vroeg bent ruikt het nog grasachtig en voelt het aan als gras. Het moet papierachtig aanvoelen bij oogsten.

pincopallino

Citaat van: hansHalberstadt op 30-08-2023  16:35 uPersoonlijk lijkt het me nog te vroeg om te oogsten. Dat doe ik altijd pas de 2e week van september of soms nog een week later. Juist de smaak en geur ontwikkelt zich op het laatste moment. De hop mag al een beetje bruine puntjes krijgen. Als je te vroeg bent ruikt het nog grasachtig en voelt het aan als gras. Het moet papierachtig aanvoelen bij oogsten.

Inderdaad!

Josss

Citaat van: Remko op 30-08-2023  15:21 uIn de achtertuin in Leiderdorp staat een Centennial hopplant. Ik heb deze een aantal jaar geleden geplant om zelf mee te brouwen, maar ben door omstandigheden nog niet aan het brouwen toegekomen in de mate die de plant produceert. Intussen is de vriezer vol....

De plant zit dit jaar zo mooi vol dat ik het zonde vindt om dit van het najaar in de groene bak te laten verdwijnen, dus wie komt oogsten? De bellen zijn zo ongeveer wel rijp ook.

Ik hoef geen geld, een flesje van het resultaat zou lekker zijn.

Ik heb wel interesse, ik woon en werk in de buurt. Ik stuur je een pb

JanJ

Hi Remko,

Ik heb wel interesse en werk in de buurt. Ik stuur je een pb :beersmiley:

Remko

Zo leer ik ook weer bij. Wist niet beter dan dat het moest knisperen bij tussen de vingers rollen.
Heb wel het gevoel dat het door het extreem mooie weer dat we gehad hebben wat harder is gegaan.

Bedankt voor de PB's, zal ik op reageren!

Jacques

De hop bij mij in de buurt is nog lang niet rijp. Sommige bloemen moeten nog uitgroeien.

PXL_20230827_070539097.jpg

Remko

Citaat van: Jacques op 30-08-2023  23:25 uDe hop bij mij in de buurt is nog lang niet rijp. Sommige bloemen moeten nog uitgroeien.

PXL_20230827_070539097.jpg

Zal natuurlijk ook met de soort te maken hebben, de ene is iets eerder rijp dan de andere.
Het stadium hierboven heb ik al 1,5 week geleden gehad aan de schaduwkant, zie de foto hieronder. De zonkant ziet er volgroeid uit, en knispert wat als ik de bellen rol tussen 2 vingers.

20230831_100725.jpg

Jacques

Citaat van: Remko op 31-08-2023  13:38 uZal natuurlijk ook met de soort te maken hebben, de ene is iets eerder rijp dan de andere.
Het stadium hierboven heb ik al 1,5 week geleden gehad aan de schaduwkant, zie de foto hieronder. De zonkant ziet er volgroeid uit, en knispert wat als ik de bellen rol tussen 2 vingers.

20230831_100725.jpg

Knisperen is goed, maar wacht nog even met oogsten. Ruik regelmatig door hopbellen fijn te wrijven. Je zult merken dat het aroma voller en fruitiger wordt.

Schanulleke

Ik heb een Hersbrucker  en een Tetnang staan en eerlijk gezegd nog nooit iets mee gedaan. Ik wil het nu als fresh-hop oogsten en zonder te drogen vacumeren en invriezen.

Wat is zo'n beetje de dosering voor fresh-hop.

tdp

Citaat van: Schanulleke op 31-08-2023  15:59 uIk heb een Hersbrucker   en een Tetnang staan en eerlijk gezegd nog nooit iets mee gedaan. Ik wil het nu als fresh-hop oogsten en zonder te drogen vacumeren en invriezen.

Wat is zo'n beetje de dosering voor fresh-hop.

Ik heb dat 2 jaar geleden gedaan met Samragd; Ik ben een beetje uitgegaan van mijn gemiddelden qua drogen.
100 gram nat is bij +/- 20 tot 25 gram droog. In die verhouding gebruik ik het gewoon in een brouwsel met verse hop.

Dit jaar ben ik van plan een Saison met verse hop te brouwen. De soort bepaal ik op de brouwdag, welke 16-09 staat gepland. (Keuze uit 7 planten, moet goedkomen ;))

Broewerke

Citaat van: Jacques op 31-08-2023  14:46 uKnisperen is goed, maar wacht nog even met oogsten. Ruik regelmatig door hopbellen fijn te wrijven. Je zult merken dat het aroma voller en fruitiger wordt.
Ik wacht totdat lupuline goudgeel is. De geur van Chinook is trouwens al geweldig. Staat tegen zuidmuur, of dat scheelt weet ik niet.

Josss

Helaas moet ik nog even geduld hebben, ik was het biertje ook vergeten. Dat komt nog wel. Er zit wel behoorlijk wat aan.

IMG-20230906-WA0004.jpg

Remko

Hij zit dit jaar wel erg vol. Vorige jaren door drukte steeds wat laat geoogst, waardoor een deel met bruine plekjes/blaadjes is blijven hangen.

Ik hoor wel wanneer je de bellen rijp vindt, leer ik ook weer van!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.