Tijdstip toevoegen korrelgist

Gestart door HS65, 29-08-2023 23:21 u

Vorige topic - Volgende topic

HS65

Normaal gesproken voeg ik korrelgist toe zodra het wort van zo'n 20 graden in het gistvat zit. Maar als ik een pils wil maken moet het wort eerst naar een graad of 13-14. Echter dat is niet haalbaar met een spiraalkoeler.

Kun je het wort in een afgesloten gistvat eerst in je klimaatkast af laten koelen tot 13-14 graden (dit wel enkele uren kan duren) en daarna pas de gist toevoegen?

CeesM

Je kan de gist al enten bij ca 23°C. Dan gaan ze sneller aan het werk. Wel laten koelen naar de optimale vergistingstemperatuur.

Chris71

In principe wil je de gist zo snel mogelijk enten, maar je kunt zonder problemen zelfs de volgende dag de gist erbij doen. Ik koel regelmatig nog even een paar uur terug voordat de gist z'n werk mag doen.

hansHalberstadt

Citaat van: Chris71 op 30-08-2023  08:03 uIn principe wil je de gist zo snel mogelijk enten, maar je kunt zonder problemen zelfs de volgende dag de gist erbij doen. Ik koel regelmatig nog even een paar uur terug voordat de gist z'n werk mag doen.
Punt is wel dat evt aanwezige micro-organismen wel snel in de log fase gaan zitten met een verdubbelingstijd van bv 2 uurtjes. Dus als je 24 uur wacht en het daarna nog 6 uur duurt voor ook de gist in de logfase zit ben zijn die micro-organismen al met een factor 2^15=ruim 30000 in aantal toegenomen. Dus als je   er in het begin na koelen bv 1000 had zijn dat er nu ineens 30 miljoen. Dus ook al proef je dat misschien nog niet, zou ik het zelf toch niet doen.

HS65

Ok, koelkast een uurtje of 2-3 standje heel koud om het wort snel verder af te koelen kan dus geen kwaad. Te lang afkoelen beter van niet. Dank.

hansHalberstadt

Citaat van: HS65 op 30-08-2023  13:26 uOk, koelkast een uurtje of 2-3 standje heel koud om het wort snel verder af te koelen kandus geen kwaad. Te lang afkoelen beter van niet. Dank.
Ondergist mag je best enten als de temperatuur nog wat hoger is zoals CeesM ook al aangaf. Voordat het echt begint te gisten en evt temperatuurgerelateerde ongewenste smaakstoffen begint aan te maken is het wort al afgekoeld.

LaurensV

Probeer je kast al op tijd op die temperatuur te krijgen met je gistvat erin. Een RVS vat neemt de temperatuur goed op en geleid dit ook gemakkelijk naar het wort.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.