Wie gebruikt er glycerol in zijn waterslot?

Gestart door Jacques, 29-08-2023 19:42 u

Vorige topic - Volgende topic

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 02-04-2024  21:13 uJe kunt sowieso nog je waterslot wegen voor een na het proefje en evt gewichtsverandering dan achteraf compenseren met de data. Maar met 70% glycerol heb je denk ik nauwelijks effect van je waterslot op de metingen. Ik moet echt heel veel lucht door het waterslot blazen om een beetje te verdampen. Met die proefjes komt er veel minder gas door het waterslot dus zal er veel minder verdampen of water opnemen.

Dat kan allemaal, maar is ook extra werk.

Waar ik op doelde was de verdamping van water door een terugslagklepje als deze niet goed afsluit. Vooralsnog zie ik geen enkele reden om dit te onderzoeken. Met het resultaat van dit topic (70% glycerine) is voor mij voldoende.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 02-04-2024  21:42 uDat kan allemaal, maar is ook extra werk.

Waar ik op doelde was de verdamping van water door een terugslagklepje als deze niet goed afsluit. Vooralsnog zie ik geen enkele reden om dit te onderzoeken. Met het resultaat van dit topic (70% glycerine) is voor mij voldoende.
Verdamping van water door een terugslagklepje zal niet gebeuren volgens mij, dus nutteloos om dat te onderzoeken. enige interessante mbt terugslagklepje is volgens mij terugstromen van zuurstof je gistingsvat in ivm oxidatie. Maar dat kun je dus voorkomen met een goed ontworpen terugslagklepje.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 02-04-2024  21:46 uVerdamping van water door een terugslagklepje zal niet gebeuren volgens mij, dus nutteloos om dat te onderzoeken. Enige interessante mbt terugslagklepje is volgens mij terugstromen van zuurstof je gistingsvat in ivm oxidatie. Maar dat kun je dus voorkomen met een goed ontworpen terugslagklepje.

Als er zuurstof bij je bier kan komen dan kan er ook waterdamp uit...

Maar ik ga dit niet onderzoeken. Ik houd het bij watersloten.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 02-04-2024  23:47 uAls er zuurstof bij je bier kan komen dan kan er ook waterdamp uit...

Maar ik ga dit niet onderzoeken. Ik houd het bij watersloten.
Punt is dat er 1000 liter gas door het waterslot stroomt om minder dan een gram water te laten verdampen of condenseren. Terwijl een paar ml zuurstof al voldoende is om je bier te laten oxideren. Dus je moet het in proporties zien. Verdamping is dan absoluut verwaarloosbaar t.o.v. oxidatie. 

Schanulleke

In de aquariumwereld zijn wel wat terugslagklepjes te vinden, bv deze:

https://www.a2koi.nl/pp-terugslagklep-8mm/dh504.html

De openingsdruk is 10 mbar, dat lijkt me dus prima. Als je deze verticaal monteert, heb je kans dat ze ook nog goed afsluiten (en dus werken zoals bedoelt).

hansHalberstadt

Citaat van: Schanulleke op 03-04-2024  10:44 uIn de aquariumwereld zijn wel wat terugslagklepjes te vinden, bv deze:

https://www.a2koi.nl/pp-terugslagklep-8mm/dh504.html

De openingsdruk is 10 mbar, dat lijkt me dus prima. Als je deze verticaal monteert, heb je kans dat ze ook nog goed afsluiten (en dus werken zoals bedoelt).
Je zou dat dan moeten testen. Een niet lekkend klepje volgens dat principe heeft per definitie een te overbruggen druk omdat anders het klepje niet dichtdrukt als het gas de andere kant op wil. Jacques is denk ik bang voor die 10 mbar omdat hi denkt dat dat de gisting negatief beïnvloedt. Maar 10 mbar heb je ook al op 10 cm diepte in je gistingsvat, terwijl je vat vaak wel 50 cm diep is. En door het weer verandert de druk ook als met +/-50 mBAR MAX. Dus zou allemaal moeten kunnen.
Het klepje dat ik had ontworpen heeft een extra membraan wat een versterking oplevert en het klepje dichtdrukt bij een veel lagere druk. Maar of dat echt iets toevoegt aan de vergisting is twijfelachtig.

GeHan

Begrijp dat jullie eigenlijk al tot de conclusie zijn gekomen dat een glycerine-water oplossing afdoende verdamping van het waterslot-water tegen gaat voor de experimenten met kleine batch gevolgd met de weegmethode, maar wou toch nog benadrukken dat het rode dekseltje een belangrijke barriere kan zijn voor verdamping van water uit het waterslot, maar zag dat niet terug in jullie metingen hierboven. Een ander idee zou kunnen zijn om aan de open zijde enkele druppels olijf-olie op het water te gieten. Olijfolie is vast minder hygroscopisch dan glycerine en zal op het water blijven drijven en dit afdekken en zo de directe verdamping van water belemmeren. Geen ervaring of dat afdoende werkt.....

Succes met je keuze,

Geert

Jacques

Citaat van: GeHan op 20-07-2024  18:48 uBegrijp dat jullie eigenlijk al tot de conclusie zijn gekomen dat een glycerine-water oplossing afdoende verdamping van het waterslot-water tegen gaat voor de experimenten met kleine batch gevolgd met de weegmethode, maar wou toch nog benadrukken dat het rode dekseltje een belangrijke barriere kan zijn voor verdamping van water uit het waterslot, maar zag dat niet terug in jullie metingen hierboven. Een ander idee zou kunnen zijn om aan de open zijde enkele druppels olijf-olie op het water te gieten. Olijfolie is vast minder hygroscopisch dan glycerine en zal op het water blijven drijven en dit afdekken en zo de directe verdamping van water belemmeren. Geen ervaring of dat afdoende werkt.....

Succes met je keuze,

Geert

Ik gebruik het rode dekseltje niet. In plaats daarvan vouw ik een royaal stuk aluminiumfolie over het waterslot en druk dat aan. Het voordeel hiervan is dat je nog minder verdamping hebt en dat er geen fruitvliegjes bij je waterslot kunnen.

Olijfolie heb ik geprobeerd, maar dat is heel lastig te verwijderen. 65% glycerol oplossing is niet hydroscopisch en makkelijk uit te spoelen.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 20-07-2024  20:45 u65% glycerol oplossing is niet hydroscopisch en makkelijk uit te spoelen.
Jij had k1 op 0 gezet om met je waterslot erbij op hetzelfde SG te komen als je zou meten. Maar heb je dat ook nog getest na de overgang naar 65% glycerol? Want dan zou de k1 waarde weer op de waarde komen die hoort bij verdamping en volume verandering van je gistende wort.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 20-07-2024  20:53 uJij had k1 op 0 gezet om met je waterslot erbij op hetzelfde SG te komen als je zou meten. Maar heb je dat ook nog getest na de overgang naar 65% glycerol? Want dan zou de k1 waarde weer op de waarde komen die hoort bij verdamping en volume verandering van je gistende wort.

Nogmaals, de K1-factor is bij hele kleine volumes verwaarloosbaar...
Ik heb er wel eens mee gespeeld, maar deze weer snel op 0,00 gezet.
De weegmethode gebruik ik vooral voor het volgen van vergistingen en niet om op decimalen achter de komma het alcoholgehalte uit te rekenen...

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 20-07-2024  20:45 uIk gebruik het rode dekseltje niet. In plaats daarvan vouw ik een royaal stuk aluminiumfolie over het waterslot en druk dat aan. Het voordeel hiervan is dat je nog minder verdamping hebt en dat er geen fruitvliegjes bij je waterslot kunnen.

Olijfolie heb ik geprobeerd, maar dat is heel lastig te verwijderen. 65% glycerol oplossing is niet hydroscopisch en makkelijk uit te spoelen.
Misschien nog simpeler en goedkoper dan steeds 65% glycerol aanmaken:
vul je waterslot en zet op op elk been een streepje tot waar het water komt.(schilders tape met pen)
bijvullen.jpg
Idem als het waterslot net wil gaan bubbelen
bijvullen1.jpg
Dan tijdens de gisting af en toe bijvullen met water tot je weer aan een kant of beide kanten gemiddeld op het streepje zit. (Beide kanten kan alleen als het uitgegist is of je even kan ontluchten.)
qua ordegrootte:
k1=0.01 betekent per gram koolzuur (500ml gas) een volumeafname van 0.01 ml. voor 300ml wort voor zo'n klein proefje van 10 plato (1040) praat je over ca 30g suiker waarvan ca  20g vergistbaar en dat levert dan ca 10g koolzuur dus 0.1 ml volumekrimp.
1 SG punt fout op je eind SG komt overeen met 0.001*300ml=0.3 ml
dat is dus de ordegrootte van hoe goed je volume in je waterslot constant moet blijven om binnen 1 SG punt fout te hebben op de weegmethode.
met een pipetje heb je ca 0.05 ml resolutie.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 20-07-2024  21:34 uNogmaals, de K1-factor is bij hele kleine volumes verwaarloosbaar...
Ik heb er wel eens mee gespeeld, maar deze weer snel op 0,00 gezet.
Zie ook
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?msg=693793
Gemiddeld kom je dan voor 5 vol% bier op k1 ca 0.005 bij 20  °C. En 0.005 heeft een invloed op het eind SG van ca 1/4 SG punt dus inderdaad verwaarloosbaar en voor ons niet meetbaar.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 20-07-2024  21:35 uMisschien nog simpeler en goedkoper dan steeds 65% glycerol aanmaken:

Je kunt de oplossing hergebruiken...
Het vullen van een waterslot doe ik met een pipet. Elk waterslot vul ik met 10,0 ml 65% glycerol. Op die manier zijn alle watersloten even vol en is er geen drukverschil doordat de watersloten niet even vol zitten. Dit soort dingen hebben een invloed op de verdamping van het bier in je monsterfles...

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.