Wie gebruikt er glycerol in zijn waterslot?

Gestart door Jacques, 29-08-2023 19:42 u

Vorige topic - Volgende topic

hansHalberstadt

Ik heb de sheet nog even uitgebreid zodat ook het SG, percentage vergiste suiker en alcoholpercentage er in zit.
Dan kun je ongeveer volgen hoe de glycerine in het waterslot in gewicht toe neemt en hoe de gisting er op dat moment voor staat.
glycerol.xlsx
proefje2v2.gif
Je ziet dat het gewicht van het waterslot toch wel heel veel minder toe neemt dan het gewicht van het gistende wort afneemt. Dus tot nu toe verstoort het waterslot niet heel veel de metingen. Dus als je de optimum verdunning maakt voor de glycerine (dat zou 64% glycerine moeten zijn) dan mag je er als het goed is wel vanuit gaan dat er geen verstoring is door verandering van het gewicht van de glycerine. Maar voorlopig is dat dus met 100% glycerine ook al niet het geval. (maar kan nog komen tegen het einde van de gisting) 

hansHalberstadt

Stand per vandaag. Je ziet nu een significante toename van het water in de glycerol, maar gaat erg langzaam.
Het glycerolgehalte daalt met ca 1% per dag. Dus als het naar 64% in evenwicht moet dan zou dat een tijdconstante opleveren van grofweg 36 dagen. En dan zit je nog maar op 2/3 van de te overbruggen afstand dus van 100% naar ca 78% glycerol in ruim een maand. Dus gewoon het waterslot vullen met van tevoren verdunde glycerol van 64% zal vrijwel zeker goed gaan.
proefje2v3.gif

hansHalberstadt

Ik ga morgen denk ik het proefje afbreken en de gist in de koelkast laten bezinken, want het was eigenlijk een startertje. Wat ik dan zal doen is het waterslot op een fles zetten met water en daar een beluchtingssteentje in met pompje zodat je dan 100% vochtigheid krijgt en een veel snellere doorsproming van het waterslot. Dan zal het sneller naar 64% lopen denk ik omdat er veel meer met water verzadigd gas door het waterslot gaat dan. 

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 25-03-2024  22:55 uDus gewoon het waterslot vullen met van tevoren verdunde glycerol van 64% zal vrijwel zeker goed gaan.

Er wordt dan geen water meer aangetrokken door de glycerine, Vervolgens gaat het verdampen van water en glycerine de overhand krijgen vermoed ik...
Bij mij loopt ook nog een test met verschillende verdunningen. Ik zal morgen een meting doen en de resultaten daarvan delen.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 25-03-2024  23:05 uVervolgens gaat het verdampen van water en glycerine de overhand krijgen vermoed ik...
Glycerine heeft een kookpunt van 290°C dus zal niet verdampen en als 64% het optimum is dan, zal bij die verdunning ook geen water verdampen. (of anders geformuleerd: er verdampt precies evenveel water dan er ook weer oplost)
Normaal gesproken is de hoeveelheid water die verdampt per tijdseenheid evenredig met het verschil tussen het optimum (64%) en de huidige waarde (bij mij nu 98%) Dat is het mechanisme wat zorgt voor de tijdsconstante van zoals het nu lijkt ruim een maand. Dus als je bijvoorbeeld tussen 60 en 70% zit zal er nog nauwelijks merkbaar iets verdampen als het goed is.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 25-03-2024  23:29 uGlycerine heeft een kookpunt van 290°C dus zal niet verdampen en als 64% het optimum is dan, zal bij die verdunning ook geen water verdampen. (of anders geformuleerd: er verdampt precies evenveel water dan er ook weer oplost)
Normaal gesproken is de hoeveelheid water die verdampt per tijdseenheid evenredig met het verschil tussen het optimum (64%) en de huidige waarde (bij mij nu 98%) Dat is het mechanisme wat zorgt voor de tijdsconstante van zoals het nu lijkt ruim een maand. Dus als je bijvoorbeeld tussen 60 en 70% zit zal er nog nauwelijks merkbaar iets verdampen als het goed is.

Dat het een hoger kookpunt heeft wil nog niet zeggen dat het niet verdampt. De verdamping zal echter veel minder zijn dan bij water.

De test die ik doe loopt nu ruim 6 dagen. In de flessen zit geen vloeistof. Het valt op dat de viscositeit van de vloeistof minder is naar mate er meer water in het mengsel zit. 100% glycerine beweegt nagenoeg niet. 100% water beweegt het meest. 100% glycerine kun je haast niet in een waterslot gieten. Vanaf 90% is dat geen probleem meer.

verloop gewicht waterslot met glycerine.png

Dat de verdamping van water uit een waterslot de weegmethode verstoort was duidelijk. Het vullen van een waterslot met een mengsel van glycerine met water is de uitkomst. Op basis van alle informatie in dit topic denk ik dat een verhouding 70% glycerine en 30% water in de praktijk ervoor zorgt dat je geen invloed meer hebt. Waarom geen 64% en 36% hanteren? Dit zal volgens mij nagenoeg niets uitmaken. Ronde cijfers zijn in de praktijk makkelijker bij het aanlengen van de glycerine. Daarnaast weet je zeker dat bij deze percentages er geen verdamping plaatsvindt. Maar om dat te verifiëren zal ik nog een test doen. Alles voor de hobbybrouwwetenschap...  ;)

hansHalberstadt

Mooi resultaat zover. Het geeft in ieder geval al aan dat het teken van het verschil positief of negatief en ook de waarde in overeenstemming is met die 64% theorie. Het feit dat er bij gisting 100% met water verzadigd koolzuurgas door het waterslot borrelt zal er waarschijnlijk voor zorgen dat het evenwicht sneller bereikt wordt. En dat is natuurlijk hoe het in het echt ook gaat. Ik zal het waterslot van het proefje dat ik vandaag heb afgebroken verder volgen op een fles water met een luchtsteentje. Dan kan ik het waterslot af en toe wegen en zien of het naar die 64% loopt en hoe snel. 

hansHalberstadt

Citaat van: hansHalberstadt op 26-03-2024  17:29 uIk zal het waterslot van het proefje wat ik vandaag heb afgebroken verder volgen op een fles water met een luchtsteentje. dan kan ik het waterslot af en toe wegen en zien of het naar die 64% loopt en hoe snel. 
Proefje gestart en inmiddels 2 metingen elk een uur na elkaar.
Met vochtige lucht door het waterslot via beluchtingsslangetje en beluchtingssteentje in een flesje water gaat de opname van water veel sneller. Lijkt een tijdconstante van minder dan een halve dag. Dus dan zou het na ca 2.5 dag (5 x de tijdconstante) op de eindwaarde zitten.
proefje2v4opstelling.gif
proefje2v4.gif

hansHalberstadt

Inmiddels meer gegevens
De 100% glycerol neemt water op totdat het een evenwicht bereikt. Helaas kon ik dat evenwicht niet bereiken omdat het waterslot te vol werd en het er overheen ging. Dus de grafiek is tot de laatste meting waarbij het er overheen ging. De laatste concentratie heb ik bepaald door wegen, drogen in de oven op 160°C en daarna weer wegen.
Daarna heb ik een oplossing gemaakt van 41% glycerol en gekeken of die dan water ging verdampen om ook weer op de evenwichtsconcentratie uit te komen. Echter, dat verdampen gebeurde niet. Waarschijnlijk omdat er 100% verzadigde lucht door het waterslot ging. Ik zal het proefje morgen voortzetten met pompen van lucht direct uit de ruimte en niet via een bruissteentje in water.
E.e.a. geeft wel aan dat het evenwicht dus ook afhankelijk is van het vochtpercentage van het gas dat erdoor gaat. 
proefje2v5.gif

Oscar

Een waterslot met glycerol erin is geen waterslot meer... ;D

hansHalberstadt

Citaat van: Oscar op 29-03-2024  20:19 uEen waterslot met glycerol erin is geen waterslot meer... ;D
Ik vroeg laatst in de winkel of ze ook glycerolsloten hadden, maar die verkochten ze niet. Ook geen olijfoliesloten. Voor alcoholsloten verwezen ze me gelijk door naar een speciale kliniek. Dus toch maar het proefje met een waterslot gedaan.

hansHalberstadt

Nog even het resultaat van dekseltje met 100% glycerol een tijdje laten staan.
Het stabiliseert zich op ca 77% glycerol. Dat is dus anders dan de 64% die voorspeld is.
Waarschijnlijk is het evenwicht afhankelijk van het vochtpercentage in de lucht.Je kunt geen bijlagen bekijken in dit board.
Dat bleek ook al uit het andere proefje met waterslot
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?msg=690721
Je kunt geen bijlagen bekijken in dit board.

De rode curve is vanaf verdunde glycerine en dan eerst met borrelend waterslot met 100% vochtige lucht tot dag 6.5 en dan over naar normale lucht. Met normale lucht gaat er vocht verdampen. Het duurt nog een tijdje voor ik kan meten waar dat eindigt.

Schanulleke

Misschien dat dekseltje met daarnaast wat natte watten of tissue.onder een plastic bakje oid zetten.

Schanulleke

Citaat van: hansHalberstadt op 02-04-2024  12:40 uWaarschijnlijk is het evenwicht afhankelijk van het vochtpercentage in de lucht.

Wet van Henry

hansHalberstadt

Citaat van: Schanulleke op 02-04-2024  14:07 uWet van Henry
Ik denk dan Jacques en Henry dan ruzie krijgen, want dan gaat de glycerol toch variëren in gewicht, afhankelijk van of er nog gisting is (100% vochtig CO₂ door het waterslot) of einde gisting (drogere lucht inwerking van buitenaf op het waterslot) (glycerol slot feitelijk voor Oscar  ;)  )

Schanulleke

hansHalberstadt

Dan moet je toch terug naar een terugslagklepje. maar als ik dat voorstel dan krijgt Jacques ruzie met Henry, Murhhy en met mij.

Schanulleke

Of een ouderwetse (gas)wasfles constructie. Of een oplossing waarbij je het waterslot niet meeweegt.

hansHalberstadt

Citaat van: Schanulleke op 02-04-2024  15:03 uOf een oplossing waarbij je het waterslot niet meeweegt.
Hoe stel je dat voor? Waterslot er steeds afhalen is geen optie lijkt mij in verband met zuurstofinslag.

Schanulleke

Het zijn toch metingen? Niet bedoeld om te consumeren. En je kan ook nog een slangenklemmetje voor het waterslot zetten.

hansHalberstadt

Dat zou inderdaad wel kunnen ,maar vraagt wel bij iedere meting een hoop gedoe.

Maar het doel van Jacques was juist ook om een waterslot te gebruiken om zuurstofinslag te voorkomen. anders had hij wel een standaarterugslagklepje genomen wat een beetje lekt.
Zelf zou ik er dan voor kiezen omvoor een goed terugslagklepje te kiezen of zelf te maken omdat het er standaard niet lijkt te zijn op de markt. 

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 02-04-2024  16:03 uMaar het doel van Jacques was juist ook om een waterslot te gebruiken om zuurstofinslag te voorkomen. anders had hij wel een standaarterugslagklepje genomen wat een beetje lekt.

Of er waterdamp lekt als het klepje niet gesloten is, is niet onderzocht. Het lijkt er nu op dat een waterslot gevuld met 70 à 75% glycerine een goede oplossing is.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 02-04-2024  20:10 uOf er waterdamp lekt als het klepje niet gesloten is, is niet onderzocht. Het lijkt er nu op dat een waterslot gevuld met 70 à 75% glycerine een goede oplossing is.

Je kunt sowieso nog je waterslot wegen voor een na het proefje en evt gewichtsverandering dan achteraf compenseren met de data. Maar met 70% glycerol heb je denk ik nauwelijks effect van je waterslot op de metingen. Ik moet echt heel veel lucht door het waterslot blazen om een beetje te verdampen. Met die proefjes komt er veel minder gas door het waterslot dus zal er veel minder verdampen of water opnemen.

Schanulleke

Citaat van: hansHalberstadt op 02-04-2024  21:13 uje kunt sowieso nog je waterslot wegen voor een na het proefje en evt gewichtsverandering dan achteraf compenseren met de data.

Dat lijkt me een goede oplossing, niet perfect maar "perfect is de vijand van goed".

hansHalberstadt

Citaat van: Schanulleke op 02-04-2024  21:22 uDat lijkt me een goede oplossing, niet perfect maar "perfect is de vijand van goed".
Perfect is eigenlijk te goed, dus te duur of te veel werk, dus perfect is eigenlijk niet goed.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.