Suiker

Gestart door haassie, 27-08-2023 17:49 u

Vorige topic - Volgende topic

haassie

Hallo allemaal pas begonnen met de Brew Monk, maar nu al een vraag. In het recept staat dat ik tijdens het koken suiker moet toevoegen, maar een stukje verder staat ook dat ik straks bottelsuiker nodig heb kan dit? Help

WJW

Afhankelijk van het bier dat je aan het brouwen bent, kan dat best kloppen.
Wat voor bier ben je aan het brouwen? Kun je wellicht het recept hier delen, zodat we mee kunnen kijken/denken?

haassie

Alvast bedankt, het is een kloon van Leffe en staat op de brewfather site.

Loen

Kristalsuiker is 100% vergistbaar. Dit heeft als gevolg dat je bier droger wordt en dat je het alcoholpercentage verhoogt. Het gebruik van suiker tijdens de kook is totaal niet noodzakelijk. Als je droger bier wilt kun je dit ook via het maischschema regelen.
Bottelsuiker zorgt voor hergisting op fles zodat je koolzuur in het bier krijgt. Dit is voor de meeste amateurbrouwers wel noodzakelijk.

Voor nu lekker dat recept aanhouden om de techniek van het brouwen onder de knie te krijgen. Wanneer je het brouwproces wat beter begrijpt is het erg leuk om zelf met recepten te gaan knutselen.

Jacques

Citaat van: haassie op 27-08-2023  17:49 un het recept staat dat ik tijdens het koken suiker moet toevoegen, maar een stukje verder staat ook dat ik straks bottelsuiker nodig heb kan dit?

Vooral bij Belgsche bierstijlen is dit heel gebruikelijk.
De suiker tijdens het koken zorgt voor een hoger begin SG, meer esters en een wat droger bier.
Bottelsuiker zorgt voor de bubbeltjes in bier na het bottelen.

haassie

Hartelijk dank voor jullie reactie, erg prettig dat je vragen kunt stellen nogmaals dank   :groots:

haassie

Beste allen, in mijn recept staat hoofdvergisting 7 dagen 18 graden
                                    na vergisting 3 dagen 23 graden
                                       coldcrash  3 dagen 3 graden

Is dit allemaal in hetzelfde vergistingsvat? , en mag het dan al gebotteld worden?
Alvast bedankt voor uw reacties :weetniet:

Jacques

Citaat van: haassie op 28-08-2023  16:28 uBeste allen, in mijn recept staat hoofdvergisting 7 dagen 18 graden
                                    na vergisting 3 dagen 23 graden
                                       coldcrash  3 dagen 3 graden

Is dit allemaal in hetzelfde vergistingsvat? , en mag het dan al gebotteld worden?
Alvast bedankt voor uw reacties :weetniet:

De gist kan niet op de klok kijken...
Hoe lang de hoofd- en nagisting duurt bepaalt de gist en niet de brouwer. Zie ook https://www.hobbybrouwen.nl/site/veel-gestelde-vragen/nagisten-lageren/

haassie

Even wennen waar alles te vinden is,  :proost: dank u

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.