Onweer en brouwen…

Gestart door Arjendv, 27-08-2023 15:53 u

Vorige topic - Volgende topic

Arjendv

Beetje een gekke vraag misschien, maar heeft iemand ook ervaring met de invloed van onweer op het brouw- of gistproces?

Wellicht ouderwetse bakerpraatjes over dat soep en melk bederft bij onweer maar ik heb dat regelmatig mogen ervaren. Iets met statische elektriciteit en eiwitten? Of het ontstaan van leven op aarde  ;) ?

Ik heb net mijn gist toegevoegd aan een fruitgeus toen hier het onweer losbarstte en vroeg me dit dus af.

CeesM

Citaat van: Arjendv op 27-08-2023  15:53 uBeetje een gekke vraag misschien, maar heeft iemand ook ervaring met de invloed van onweer op het brouw- of gistproces?

Wellicht ouderwetse bakerpraatjes over dat soep en melk bederft bij onweer maar ik heb dat regelmatig mogen ervaren. Iets met statische elektriciteit en eiwitten? Of het ontstaan van leven op aarde  ;) ?

Ik heb net mijn gist toegevoegd aan een fruitgeus toen hier het onweer losbarstte en vroeg me dit dus af.

Voor zover ik weet ontstaat er na het toevoegen van gist leven op aarde. Maar of een onweersbui hier invloed op heeft kan ik niet zeggen.

CeesM

Arjendv

Nee he... Dat ik als wetenschapper toch in een fabeltje getrapt ben  ;)
Nouja, in alle eerlijkheid, het is niet mijn discipline haha.

Ik kreeg even het "luminante" idee voor een experiment: Mijn gistvat onder stroom zetten om te kijken of ik zo een zuur bier kon brouwen.

Het kunnen versnellen van bepaalde biologische processen d.m.v. hele lage elektrische stroom is overigens al wel wetenschappelijk aangetoond.

Inmiddels een brouwsel gestart met Philysour. Wederom met dank aan de zeer informatieve draad hierover op dit forum.

Broewerke

Citaat van: Arjendv op 27-08-2023  15:53 uBeetje een gekke vraag misschien, maar heeft iemand ook ervaring met de invloed van onweer op het brouw- of gistproces?

Een onweersbui zal niet veel uitmaken doch dagen met broeierig warm weer is zeker niet bevorderlijk.
Zo zal eten buiten koelkast sneller bederven en ook zal ik niet bottelen , wijn of bier, bij drukkend warm weer. Er zweeft dan vanalles door de lucht. Vroeger, in de niet koelkast tijd, wisten ze dat ook al.

hansHalberstadt

Tijdens onweer kunnen wel grote luchtdrukvariaties optreden. Daar is de werking van het donderglas op gebaseerd
https://www.google.nl/search?sca_esv=561082500&dcr=0&q=donderglas&tbm=vid&source=lnms&sa=X&ved=2ahUKEwi-h9u1x4KBAxUO0gIHHQfzClUQ0pQJegQIDBAB&biw=1494&bih=771&dpr=1.25#fpstate=ive&vld=cid:27d1755b,vid:Ezgr8VY2AGQ
Maar ons gistingsvat met waterslot is feitelijk ook een donderglas en dus ook gevoelig voor luchtdrukvariaties bv tijdens onweer of snel naderend depressies of hogedrukgebieden.

Theo Mol

Citaat van: hansHalberstadt op 29-08-2023  21:07 uTijdens onweer kunnen wel grote luchtdrukvariaties optreden. Daar is de werking van het donderglas op gebaseerd
[...] ons gistingsvat met waterslot is feitelijk ook een donderglas en dus ook gevoelig voor luchtdrukvariaties bv tijdens onweer of snel naderend depressies of hogedrukgebieden.

Dus het is aan te raden een waterslot te gebruiken dat niet in je bier kan spetteren. Of is dit iets voor haarklovers?

hansHalberstadt

Citaat van: Theo Mol op 30-08-2023  09:19 uDus het is aan te raden een waterslot te gebruiken dat niet in je bier kan spetteren. Of is dit iets voor haarklovers?
Ja, je wilt geen besmette inhoud van je waterslot in je bier hebben en je wilt ook niet dat er zuurstof bij je bier komt, omdat je waterslot bij een naderend hogedrukgebied de andere kant op gaat borrelen, zeker niet als je gisting al vrijwel gestopt is.

middelaersch

Citaat van: Broewerke op 29-08-2023  15:07 uEen onweersbui zal niet veel uitmaken doch dagen met broeierig warm weer is zeker niet bevorderlijk.
Zo zal eten buiten koelkast sneller bederven en ook zal ik niet bottelen , wijn of bier, bij drukkend warm weer. Er zweeft dan vanalles door de lucht. Vroeger, in de niet koelkast tijd, wisten ze dat ook al.

Voor mij reden om alleen te brouwen als de R in de maand is. In de zomer heb je ook vaak problemen met fruitvliegjes etc. Een zo'n beestje kan je brouwsel al verpesten als je pech hebt.

Jacques

Citaat van: middelaersch op 30-08-2023  17:49 uVoor mij reden om alleen te brouwen als de R in de maand is. In de zomer heb je ook vaak problemen met fruitvliegjes etc. Een zo'n beestje kan je brouwsel al verpesten als je pech hebt.

In het recente artikel over het gebruik van een waterslot is veel aandacht besteed aan fruitvliegjes en ook hoe het komt dat bier fruitvliegjes aantrekt. Zie https://www.hobbybrouwen.nl/site/veel-gestelde-vragen/17-keer-waterslot#aantrekken-fruitvliegen

Arjendv

Dat ze op de geur afkomen kan ik me iets bij voorstellen, maar dat ze ook een duikbrevet hebben?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.