Gekke situatie met W34/70 vergisting

Gestart door Jan de Graaff, 24-08-2023 21:00 u

Vorige topic - Volgende topic

Jan de Graaff

Vanwege de resultaten in het tweede gedeelte – na toevoeging van de gistvoeding en suiker – vertrouw ik de iSpindel juist wel. Het is namelijk exact wat je verwachten zou als eerder de vergisting stopte vanwege het feit dat de suikers op waren. Naast het feit dat het meermaals zwenken van het gistvat geen enkele invloed heeft gehad op de metingen.

hansHalberstadt

Kan het iets te maken hebben met de gistingspiek? Je hebt dan veel schuim waardoor de hoek anders zal zijn dan met minder schuim. Het valt precies samen met de temperatuur verandering namelijk.

Edwin brouwt

Zou je 's een ingezoomde print van de grafiek kunnen laten zien? Dus het laatste uur dat de vergisting nog lekker liep tot en met het eerste uur van de flatliner, met de tijden erbij.

1000010930.jpg

Jan de Graaff

Citaat van: Edwin brouwt op 03-09-2023  23:00 uZou je 's een ingezoomde print van de grafiek kunnen laten zien? Dus het laatste uur dat de vergisting nog lekker liep tot en met het eerste uur van de flatliner, met de tijden erbij.
Dat zijn maximaal 8 datapunten; daar haal je geen trend uit.
Ik heb een export en grafiek gemaakt van 12 uur waarin je duidelijk de knik ziet.
Screenshot 2023-09-04 at 10.11.45.png

Datapunt   1 is 2023-08-16T12:04:35.461Z.
Datapunt 49 is 2023-08-16T23:57:00.741Z
Tijden in UTC (Zulu), dus +2 voor CET.

hansHalberstadt

Nog eens nagedacht over die gistingspiek.
Wat er denk ik gebeurt, is dat je in het begin heel veel schuim hebt.
Dat zorgt voor een opwaartse kracht tegenovergesteld aan de opwaartse kracht van de drijver.het effect is een lager gemeten SG dat het werkelijk is. zodra het schuim afneemt aan het einde van de gistingspiek wordt die fout kleiner en als het schuim snel instort kan het effect dus snel verdwijnen en lijkt het net alsof het SG in een keer blijft hangen of neemt schijnbaar zelfs toe (wat je ook ziet in de meting, maar feitelijk niet kan want het SG kan alleen maar afnemen). De rode lijn is dan het gemeten SG met verstoring door schuim en de gele het echte SG
 tilt21.gif
en de afstand tussen de rode en de gele is dan de dikte van de schuimlaag.

seed7

Citaat van: hansHalberstadt op 04-09-2023  13:57 ugistingspiek

Een hobbeltje van ~ 0.002 SG punten??
Wat is de meetonzekerheid?
Wat zijn je bekende en onbekende systematische afwijkingen?
Wat zijn toevallige afwijkingen?

"CO2 belletjes in plat bier zoeken" wat mij betreft.

ingo

hansHalberstadt

Citaat van: seed7 op 04-09-2023  17:58 uWat is de meetonzekerheid?
Wat zijn je bekende en onbekende systematische afwijkingen?
Wat zijn toevallige afwijkingen?

Het systeem van de Tilt is ongeschikt om op zo'n gedetailleerd niveau zulke uitspraken te doen, omdat het vol zit met afwijkingen die lastig zijn in te schatten. Maar het ging om de vraag of zo'n abrupt einde van de gisting echt zo is of een meetfout. Ik denk dus een meetfout. 
ps, wat ik aangeef is een principiele eigenschap van het tilt systeem die dit effect verklaart. Hoe groot het effect is is wat lastiger omdat de schuimdichtheid dan ook een rol gaat spelen. 

Theo Mol

Citaat van: Jan de Graaff op 28-08-2023  11:15 uMisschien zou je, als je gist aflaat, beter eerst een monster kunnen nemen en die apart laten vergisten zoals je wilde doen? Kans is dat het net als bij mij niet veel uithaalt en dan hoef je niet teveel risico te nemen met je grote batch. Mark had immers een vergelijkbare ervaring waarbij een combi van US-05 en Nottingham niet heel veel verder kwam dan W34/70.
Het duurde even voordat ik een schoon flesje + stop + waterslot bij elkaar had.
Ik heb wat bier afgetapt in het flesje, een beetje US-05 en een half theelepeltje suiker toegevoegd. Na een dag was het aan het gisten, met minder dan een bubbel per minuut door het waterslot, maar het was dan ook niet meer dan een paar deciliter.
De rest van de gist heb ik toen in het gistvat erbij gedaan, en gewacht op wat er zou gebeuren. Na een dag: niets. De trage bubbeltjes kwamen waarschijnlijk van het beetje suiker.
Misschien was de US-05 ook niet nodig geweest. Wat nu? ik besloot suiker toe te voegen om de vergisting verder te laten gaan. Puur suiker wilde ik er niet bij doen; gelukkig was er nog wat moutextract in de voorraadkrat.
Wat was het doel ook alweer? Ik wilde op 7,5% alcohol uitkomen met dit bokbier. Er waren 41 SG-punten vergist (van 1064 tot 1023) en dat is ongeveer 5%. Volgens de janboerenfluitjes-rekenmethode heb ik dan nog 19 punten nodig. BrouwHulp was makkelijk om te berekenen hoeveel moutextract er nodig is voor mijn hoeveelheid bier om een wort met een SG van 1020 te maken.
Dat heb ik afgewogen, opgelost en (met een beetje bakkersgist als gistvoeding) doorgekookt; daarna ouderwets afgekoeld in een bak water en voorzichtig bij mijn bier gegoten.
Na een avond en een nacht zie ik dat het SG is gestegen en weer aan het dalen is. De boel is weer aan het gisten. Het waterslot laat bubbeltjes door in een geruststellend tempo.
Het is kunst- en vliegwerk geworden, niet volgens het oorspronkelijke plan maar wel leerzaam. Voor een eerste brouwsel met een float is het allemaal erg raar gegaan, maar er komen vast nog meer kansen.

Jacques

Citaat van: Theo Mol op 05-09-2023  11:45 uNa een avond en een nacht zie ik dat het SG is gestegen en weer aan het dalen is. De boel is weer aan het gisten. Het waterslot laat bubbeltjes door in een geruststellend tempo.

De grote vraag is hoeveel het SG gaat dalen. Worden alleen de eenvoudige monosachariden en disachariden vergist (zo'n 60% van het moutextract) of ook maltotriose (zo'n 15% van het moutextract).

Als het gaat om 60% dan voedt dat de hypothese dat donkere mouten invloed hebben op de vergistingscapaciteit van de gist doordat ze op een of andere manier het vergisten van maltotriose belemmeren.
Ik ben benieuwd naar het resultaat. Vervolgens kunnen de rekenaars onder ons aan de slag met de cijfertjes.

Jan de Graaff

Voor wat het waard is: Ik vind mijn bokbier heerlijk geworden! Net een eerste flesje geopend en hij mag nog wel even doorrijpen, maar is nu al heerlijk. Mijn eerste ingeving bij de eerste slok was "zo, dat is een bek vol bier!"; heel vol en een soort smaakexplosie. Zeker ook zoet, maar lekker zoet; niet suikerspin-zoet. Ik heb 'm gehopt met Centennial die ik nog had liggen (ca. 40 IBU, hoog binnen het profiel) en die zorgt voor een mooie balans met het zoet. De gebrande toetsen zijn ook niet te overheersend, maar maken het lekker vol. Het is geen snelle doordrinker, dat zeker niet, maar wel een genietertje voor als het weer wat kouder wordt (het is er nu eigenlijk niet echt weer voor momenteel..)

Ondanks de gekke situatie met de gist ben ik wel blij met het resultaat. Ik ben er alleen niet heel zeker van dat ik dit ooit weer kan produceren..

Voor de nieuwsgierigen is hier het originele recept (zonder alle extra stappen die ik heb ondernomen en het lagere ABV erin): https://share.brewfather.app/hB986mJ5Rycwkp

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.