Mijn vergisting start niet, wanneer moet ik extra gist toevoegen?

Gestart door Jacques, 23-08-2023 16:47 u

Vorige topic - Volgende topic

Jacques

Veel beginnende brouwers zitten met de handen in het haar als de vergisting niet binnen 8 uur aan de gang is. Regelmatig wordt gevraagd of ten enten van extra gist noodzakelijk is. Speciaal voor hen is een pagina aangemaakt.

Je vindt de pagina via deze link
https://www.hobbybrouwen.nl/site/veel-gestelde-vragen/vergisting-startniet/

Opmerkingen, aanvullingen en verbeteringen zijn weer welkom.

brouwerwaldonk

Ik snap totaal niet hoe jullie dan bier willen maken. Ik maak voor elk brouwsel van 44L, een starter van 1,5L uit een oogje gistcellen vanuit mijn gistbank opgekweekt met wort.
Mijn wort is dan steeds na een paar uur volop bezig met gisten. Altijd na 4 uur goed op gang.

hansHalberstadt

in het artikel staat:
'Als na 24 uur na het enten van de gist nog geen enkel teken van vergisting te zien is, doe je er goed aan extra gist toe te voegen.
Het verdient aanbeveling om altijd 1 of 2 soorten korrelgist op voorraad de hebben naast de gist die je wilt gebruiken voor het brouwsel dat je aan het maken ben.'

Ik zit dan met de volgende vraag:
Je bent dan al 24 uur bezig met te weinig gist en als je dan gist toevoegt duurt het waarschijnlijk nog wel 12 uur voordat die actief wordt. grote kans dat in de tussentijd infecties merkbaar worden. Dus misschien een uiterste redmiddel, maar ongewenst.

Je moet gewoon zorgen dat je je proces op orde hebt en weet hoe je de juiste gistconcentratie aan het begin kunt krijgen. Dus of een goede starter (zoals brouwerwaldonk ) of voldoende droge gist. als de gisting met droge gist veel te laat start dan is er iets mis. ook met te weinig droge gist zou de gisting snel moeten starten. Het probleem met te weinig droge gist speelt pas later als de gist uitgeput raakt.

Jacques

Citaat van: brouwerwaldonk op 24-08-2023  10:22 uIk snap totaal niet hoe jullie dan bier willen maken. Ik maak voor elk brouwsel van 44L, een starter van 1,5L uit een oogje gistcellen vanuit mijn gistbank opgekweekt met wort.
Mijn wort is dan steeds na een paar uur volop bezig met gisten. Altijd na 4 uur goed op gang.

Jij bent een ervaren brouwer met heel wat jaren ervaring. Daarvoor is dit artikel niet geschreven.
Het artikel verwijst ook naar het artikel over gestokte vergisting waarin gewezen wordt op het belang van het enten van voldoende gist.

Fractus

Ik vind het een prima artikel Jacques, daar heeft de beginnende (en wie weet ook de wat meer ervaren) brouwer zeker wat aan als de twijfel toeslaat na 24 uur geen activiteit.

Een mini-puntje misschien:

Citaat van: WikiControleer daarom je brouwsel visueel als je denkt dat de vergisting na 24 uur niet gestart is. Verwijder daarvoor de deksel van het gistvat en kijk naar de inhoud van het vat. Als je een schuimlaag of een bruine rand ziet met een kleverige substantie dan is de vergisting gewoon gestart of zelfs al afgerond. Eventueel kun je een monster nemen om het SG te bepalen ter verdere controle.

Hoewel je aan het eind zegt dat je het SG nog moet controleren, lees ik dit alsof het vrij normaal is dat je bier na 24 uur al klaar is met de vergisting. Misschien kan dit iets anders verwoord worden om te voorkomen dat beginners denken na 24 uur al te kunnen bottelen  ;D

Voor de gevorderden hierboven: De veelgestelde vragen zijn er niet voor jullie, maar voor de mensen die net beginnen te brouwen  :weetbeter: Er zijn niet veel beginners die al een gistbank in de vriezer hebben met een half laboratorium om gist op een redelijk steriele manier op te kweken, noch de kennis en ervaring om dat te doen. Gelukkig is dat ook niet nodig, anders zouden er maar weinig brouwers in Nederland zijn

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 24-08-2023  11:05 uin het artikel staat:
'Als na 24 uur na het enten van de gist nog geen enkel teken van vergisting te zien is, doe je er goed aan extra gist toe te voegen.
Het verdient aanbeveling om altijd 1 of 2 soorten korrelgist op voorraad de hebben naast de gist die je wilt gebruiken voor het brouwsel dat je aan het maken ben.'

Ik zit dan met de volgende vraag:
Je bent dan al 24 uur bezig met te weinig gist en als je dan gist toevoegt duurt het waarschijnlijk nog wel 12 uur voordat die actief wordt. grote kans dat in de tussentijd infecties merkbaar worden. Dus misschien een uiterste redmiddel, maar ongewenst.

Je moet gewoon zorgen dat je je proces op orde hebt en weet hoe je de juiste gistconcentratie aan het begin kunt krijgen. Dus of een goede starter (zoals brouwerwaldonk ) of voldoende droge gist. als de gisting met droge gist veel te laat start dan is er iets mis. ook met te weinig droge gist zou de gisting snel moeten starten. Het probleem met te weinig droge gist speelt pas later als de gist uitgeput raakt.

Ja, je moet je proces in orde hebben. Hoe dat proces in elkaar zit weet je als beginnende brouwer niet. Vandaar ook dit artikel om een beginnende brouwer te wijzen op de goede weg.
Uitgelegd wordt dat het soms korter of langer kan duren voor dat de vergisting start en dat het enten van voldoende vitale gist belangrijk is.
Je hoeft echter niet in paniek te raken als de vergisting niet na 4 uur gestart is. In tegendeel zelfs. Een extreem korte lagfase is een teken dat je te veel gist geënt hebt. Maar als het langer duurt dan 24 uur duurt voordat de vergisting zichtbaar gestart is dan wordt het wel tijd om je zorgen te maken. Het toevoegen van meer gist is een redmiddel. Beter is het dat na het koelen van het wort meer gist geënt wordt. Om dat duidelijk te maken is dit artikel ook geschreven.

Ik zal de tekst nog wat meer verduidelijken.

Jacques

Citaat van: Fractus op 24-08-2023  12:13 uHoewel je aan het eind zegt dat je het SG nog moet controleren, lees ik dit alsof het vrij normaal is dat je bier na 24 uur al klaar is met de vergisting. Misschien kan dit iets anders verwoord worden om te voorkomen dat beginners denken na 24 uur al te kunnen bottelen  ;D

Goed punt. Ik zal de tekst hierop aanpassen.

Fractus

Kleine typo: onder het kopje 'niet goed sluiten gistvat' staat nagistng in plaats van nagisting

Jacques

Citaat van: Fractus op 25-09-2023  11:46 uKleine typo: onder het kopje 'niet goed sluiten gistvat' staat nagistng in plaats van nagisting

Bedankt voor de opmerking. Aangepast.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.