Weizen bier brouwen

Gestart door Luchtgekoeldbrouwschuurke, 21-08-2023 16:34 u

Vorige topic - Volgende topic

Luchtgekoeldbrouwschuurke

Hoi ,

Ik ben nieuw op dit forum en ik hoop dat ik mijn vraag op het juiste topic zet.

Ik wil een weizenbier (20 liter) gaan brouwen en heb de ingredienten in mijn hoofd maar ik heb geen idee over de hoeveelheden die ik nodig heb betreffende mout, hop, spoelwater en maisch en kookschema.
De ingrediënten die ik in mijn hoofd heb:
Tarwemout 60%, Pilsmout 35% en Caramout 5%
Bitterhop : Marynka en aromahop : Hallertau Mittelfruh
Gist : Fermentis US-05
Wie kan mij verder helpen?

Jan de Graaff

Je kunt in brouwsoftware als BrewFather je ingrediënten opgeven en op basis van het gewenste profiel van je bier (in dit geval een Weizenprofiel) spelen met de hoeveelheden om te kijken hoe je uitkomt. Brewfather kan je aangeven hoeveel je van alles nodig hebt, tot en met de hoeveelheid spoelwater aan toe.

Je kunt sturen op batchgrootte, gewichtspercentages, SG, ABV, kleur, bitterheid en wat al niet meer. Zo kun je een recept in elkaar sleutelen dat je dan weer kunt voorleggen aan meer ervaren brouwers. Of je kunt 'm gewoon gaan brouwen en kijken wat het wordt (sowieso wordt het bier!). Of je kunt je recept vergelijken met andere recepten en als het een beetje overeenkomt de stap wagen of verder sleutelen.

Het is in ieder geval lastig om op basis van jouw ingrediëntenlijstje met een aanbeveling te komen voor te gebruiken hoeveelheden. Het hangt er namelijk helemaal vanaf waar jij op uit bent.

Kijk ook eens naar de recepten die al eerder gepost zijn op het forum. Zoals het Weizenrecept volgens Weyermann van tdp: https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,45753.0.html
Dat kun je goed gebruiken ter inspiratie, ook voor maischschemas en dergelijken. Maar ook de gevoerde discussies kunnen je interessante inzichten geven (en soms kun je daarin stukjes overslaan...).

Succes!

tdp

Heren, is het een idee om deze discussie af te splitsen? Volgens mij gaan we volledig voorbij aan de initiële vraag van de topicstarter.

Fractus

Citaat van: Luchtgekoeldbrouwschuurke op 21-08-2023  16:34 uHoi ,

Ik ben nieuw op dit forum en ik hoop dat ik mijn vraag op het juiste topic zet.

Ik wil een weizenbier (20 liter) gaan brouwen en heb de ingredienten in mijn hoofd maar ik heb geen idee over de hoeveelheden die ik nodig heb betreffende mout, hop, spoelwater en maisch en kookschema.
De ingrediënten die ik in mijn hoofd heb:
Tarwemout 60%, Pilsmout 35% en Caramout 5%
Bitterhop : Marynka en aromahop : Hallertau Mittelfruh
Gist : Fermentis US-05
Wie kan mij verder helpen?

Ik quote hem even omdat je bericht al zo ver terug staat. Allereerst: Met deze ingrediënten kun je eigenlijk niet echt een weizen brouwen, daarvoor moet je een weizengist gebruiken. In korrelvorm is deze beschikbaar als Lallemand Munich bijvoorbeeld, of de Mangrove Jack M20. Deze kun je bij sommige brouwwinkels in een envelop via de post laten sturen, waardoor je weinig verzendkosten hebt. Wellicht het overwegen waard.

Mocht je toch verder gaan met de US-05, heb ik even een receptje voor je in elkaar gedraaid:

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptRecept voor Luchtgekoeldbrouwschuurke
Brouwdatum
BierstijlWeizen
Volume21,0 l
Begin SG1,050 SG
Berekende kleur (Morey)10 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)12 IBU
Brouwzaalrendement78,0 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
19,00 lWater uit Zutphen
9,02 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
12 mg/l2 mg/l27 mg/l74 mg/l12 mg/l15 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
2,71 kgLichte tarwemoutDingemans3 EBC60,0 %
1,58 kgPilsmoutDingemans3 EBC35,0 %
0,23 kgCara 45Dingemans45 EBC5,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Amylaserust67,0 °C1 min.60 min.4,2 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.10 min.4,2 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
7,0 gMarynkapellets10,5%60 min.9,3 IBU
10,0 gHallertau Mittelfrühbellen3,8%20 min.2,7 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
11,0 gSafale American (US-05)bovengist

Overwegingen hierbij: Een weizen is traditioneel amper gehopt, vandaar de lage hoeveelheden bitter- en aromahop. Je zou kunnen overwegen om alleen Hallertau te gebruiken, en alles als bitterhop toe te voegen. Dat zou dan zo'n 28 gram zijn op 60 minuten. Verder een maischschema voor medium body, omdat je geen weizengist gebruikt hoef je ook geen kruidnagelrust te houden dus lekker makkelijk. Recept is voor 21 liter maar je verliest wat met overhevelen naar je gistvat dus ongeveer 20 liter in je gistvat. Hopelijk kun je hiermee uit de voeten  :beersmiley:

Heb zelf niet zo veel ervaring met weizen brouwen dus garantie tot de deur  >:D 

hansHalberstadt

Een weizen heeft kruidnagel en banaan/esters. Daarvoor is een weizengist nodig en een kruidnagelstap bij 42°C bv wy3068 gist

Jacques

Citaat van: tdp op 23-08-2023  11:58 uHeren, is het een idee om deze discussie af te splitsen? Volgens mij gaan we volledig voorbij aan de initiële vraag van de topicstarter.

Gedaan. Zie https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,38075.html

Theo Mol

Daar komt zeker een bier uit en waarschijnlijk nog smakelijk ook.
Toen ik nog niet zo lang bezig was (wat een slap excuus) heb ik eens bier gebrouwen met alleen tarwemout omdat ik alleen op de kleur lette tijdens het bestellen. Tijdens het schroten vond ik wel dat het rare korreltjes waren maar ik had nog niet zo veel verschillende mout in mijn handen gehad dat ik wist wat dat nu weer was. Het brouwen ging best goed, alles was nog nieuw voor mij, alleen het rendement was aan de lage kant.
Na een beetje verder studeren had ik door dat er ook gerstemout in had moeten zitten. Ik heb het SG aangevuld met moutextract dat ik nog uit het heel prille begin over had.
Het bier was uiteindelijk lekker, vrij neutraal en opmerkelijk helder.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.