Stout voor de feestdagen

Gestart door Bvk1983, 21-08-2023 07:54 u

Vorige topic - Volgende topic

Bvk1983

Volgende week wil ik weer eens een stout gaan brouwen. Idee is om hem klaar te hebben rond de feestdagen en het recept te brouwen die daar bij past. Dan denk ik aan een zware, dikke stout met vooral chocolade smaak waarbij wat toevoegingen zitten (kaneel). Feedback/verbeteringen op het recept zijn zeer gewenst.

Toelichting en overwegingen:

Mouten
De mouten zijn enerzijds wat restjes (laatste restjes pils en pale ale), anderzijds een groot aandeel chocolade om met name die smaak naar voren te laten komen, de haver voor het mondgevoel, de Crystal voor de caramel, de rogge voor het zoetige. Ik twijfel of ik hier nog >1200 EBC gebrande mouten aan toe moet voegen maar ik heb deze in principe achterwege gelaten omdat ik niet per se op zoek ben naar geroosterde smaken.

Hoppen
Heel simpel, ook hier wat restjes opmaken. Gezien de donkere smaken leek het me niet heel zinvol om hier uitgebreide hop toevoegingen te gebruiken.

Gist
Nu gekozen voor M42 gezien de alcohol tolerantie en het feit dat deze volgens Brewfather een wat hoger, en hopelijk dus zoeter, eind SG heeft dan US-05. Deze laatste heb ik ook voorradig dus zou ik nog kunnen switchen.

Toevoegingen
Kaneel, want deze smaak wil ik er graag in hebben. Ik wil 1 kaneelstukje 10 minuten mee laten koken. Vraag is of dit voldoende is om deze smaak goed te gaan herkennen?
Daarnaast zoete sinaasappelschil. Heb ik nog liggen en ik verwacht dat dit best goed samengaat met kaneel en chocolade. Ook hier de vraag of het genoeg is i.c.m. de overige smaken.

Het recept:

Filthy Animal

Imperial Stout
10.4% / 24.4 °P

Malt Miller 14 Gallon
Batch Volume: 20 L
Boil Time: 60 min
Mash Water: 33.52 L
Total Water: 33.52 L
Boil Volume: 23.88 L

Original Gravity: 1.103
Final Gravity: 1.024
IBU (Tinseth): 65
BU/GU: 0.63
Color: 144 EBC

Mash
Strike Temp — 71.4 °C
Temperature — 65 °C — 60 min

Malts (11.99 kg)
3.75 kg (31.3%) — Dingemans Pilsen MD — Grain — 3.2 EBC
3.49 kg (29.1%) — Dingemans Pale Ale — Grain — 6.5 EBC
1.5 kg (12.5%) — Dingemans Chocolate — Grain — 800 EBC
1.25 kg (10.4%) — Thomas Fawcett Crystal Malt 60L — Grain — 159 EBC
1 kg (8.3%) — Briess Oats, Flaked — Grain — 2.8 EBC
1 kg (8.3%) — The Swaen PlatinumSwaen Rye — Grain — 3.9 EBC

Hops (100 g)

60 g (29 IBU) — East Kent Goldings (EKG) 6% — Boil — 60 min
40 g (36 IBU) — Ariana 11.1% — Boil — 60 min

Miscs
1 items — Cinnamon Stick — Boil — 10 min
25 g — Orange Peel, Sweet — Boil — 10 min

Yeast

4 pkg — Mangrove Jack's M42 New World Strong Ale 76.5%
598 billion yeast cells
1.23 million cells / ml / °P

Fermentation
Primary — 20 °C — 14 days

Bvk1983

Ik lees al links en rechts dat Chocolade mout eigenlijk niet meer dan 5% van de stort zou moeten zijn. Is dit voldoende voor een diepe chocolade smaak?

Jacques

Citaat van: Bvk1983 op 21-08-2023  08:52 uIk lees al links en rechts dat Chocolade mout eigenlijk niet meer dan 5% van de stort zou moeten zijn. Is dit voldoende voor een diepe chocolade smaak?

Je zou een klein beetje cacaopoeder kunnen toevoegen. Of chocolade-extract.

Bvk1983

Citaat van: Jacques op 21-08-2023  09:49 uJe zou een klein beetje cacaopoeder kunnen toevoegen. Of chocolade-extract.

Dat zou inderdaad ook kunnen. Wat is jouw ervaring met chocolade mout, ook maximaal 5%?

Heb je andere tips/opmerkingen over het recept?

Jacques

Citaat van: Bvk1983 op 21-08-2023  09:58 uDat zou inderdaad ook kunnen. Wat is jouw ervaring met chocolade mout, ook maximaal 5%?

Heb je andere tips/opmerkingen over het recept?

Naar mijn smaak kun je tot 8% gaan.

Ik zou geen pilsmout gebruiken en deze vervangen door palemout.
En naast de gewone chocolademout zou ik rogge chocolademout gebruiken.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.