Proefnotities tdp bieren

Gestart door seed7, 19-08-2023 18:02 u

Vorige topic - Volgende topic

seed7

Hell Yeah!
26-11-2022 op de fles.
Mooi stevig en blijvend schuim na het inschenken. Dat maakt de mens blij.
Een heel licht zwaveltje in de neus bij het openen. Ook dat maakt de mens blij.
Een klein beetje hoparoma in de neus. Ja, ook dat maakt de mens weer blij.
In de mond, vol en moutig. Ja, blij.
Ook weer niet veel hop. Je raad het al.
Naast het goede olieachitige is er naar mijn onbescheiden mening te veel tannine in de mond. Ondanks onze discussie er over, hier aan tafel, misschien is een Helles toch wel het juiste bier om met een absurd bittere hop te bitteren om minimaal tannines in je bier te krijgen.
Mooie Helles.

Vossol
30-05-2023 op de fles.
Hahaha, wat moet je hier van zeggen? Veel van alles op de goede manier. Mooi bitter, moutig, lekker veel esters, heel licht zuurtje. Stevig bier ook. Lekker tukje gedaan daarna.

Sixtus Blond
20-07-2023 op de fles.
Stevige sis bij het openen, veel schuim in het glas, dat redelijk snel inzakt.
Voor mij te veel bubbels, maar na een tijdje rustig zwenken kan er aangevallen worden. Ja, helemaal een lichte bittere Belg. Mooi gehopt in bitter en aroma, mooie gist aroma's, harmonieus en lekker fris. De schoonheid van eenvoud. Heel mooi.

Koning Willem (witbier)
Ok? Dit zette me even op het verkeerde been. Het bier is wel kruidig en heeft citrus, maar uit hop ipv schillen en kruiden? Body is zoals het hoort, tarwe en haver. Gistprofiel is ook iets anders dan ik verwachtte, heeft meer karakter dan de Hoegaarden, zeg maar. Los van stijl gedoe, een mooi gebalanceerd bier, hoppig zonder veel bitter (12 IBU op het dopje) waar de hop en de gist elkaar niet in de weg zitten en duidelijk naast elkaar staan. En ja, als je geen stijlvast Wit wilt brouwen snap ik de keuze helemaal. Mooi bier wederom.

Weyermann Weizen

"Absolute Spitzenklasse Referenz"!

Na het schrijven heb ik naar de bijbehorende draden gezocht maar kon er zo snel maar twee vinden, dus alles in een eigen tdp topic gestopt.

ingo

tdp

Ingo,

Dankjewel voor de notities! Ik heb er nog even 2 linkjes aan toegevoegd. De Sixtus Blond heb ik het recept hier nog niet gedeeld, zal ik dadelijk nog doen.

Die tannines in de Helles, zou dat ook door de Melanoidinmout kunnen komen?

Arthur B

Citaat van: tdp op 19-08-2023  22:14 uDie tannines in de Helles, zou dat ook door de Melanoidinmout kunnen komen?

Of je hop?

tdp

Citaat van: Arthur B op 20-08-2023  08:49 uOf je hop?

Zou kunnen inderdaad. Moet bekennen dat ik ook altijd wat aan die Helles proefde, wat ik niet goed kon thuisbrengen. Er is dus nog werk aan de winkel :)

seed7

Citaat van: tdp op 19-08-2023  22:14 uDie tannines in de Helles, zou dat ook door de Melanoidinmout kunnen komen?

Ik denk het niet, niet meer dan uit andere mouten. Eerder de hop inderdaad.
De andere optie is al je mout ontdoen van kaf bij het maischen, veel plezier daarmee ...

Maar als je ooit een kleine batch met alleen (pils)mout, zonder enige hop brouwt dan weet je meteen hoeveel tannines uit mout komen. Spoeltemperatuur (zo koel als je kunt) en wort-pH (zuur) zijn dan van belang.

EDIT: zie net de link naar het recept, heeft Barke meer tanninnes dan andere pilsmout? Wat zegt de kauwproef?

Cheers,

ingo

tdp

Geen idee of die meer tannines heeft. Ik zag deze reactie nog van je, vandaar mijn vraag ook. Misschien valt er ook nog wat te sturen met spoelen. Verhouding maisch/spoelwater, temperatuur van het spoelwater.

seed7

Gedachtenexperimenten, hersenspinsels:

Twee kopjes met water van 90°C, in kopje 1 laat je heel voorzichtig een zakje theebladeren zakken. In kopje twee plons je het er in en blijft het een minuut lang heen en weer bewegen. Na die minuut haal je heel voorzichtig beide zakjes uit het glas. Welke verschillen verwacht je?

Nu het zelfde met water van 30°C?

We brouwen twee bieren op exact de zelfde manier, op een na zijn alle ingredienten identiek. Alleen het pilsmoutras verschilt. Bier 1 smaakt stroef, bier twee niet.

Het eerste proefje hebben we allemaal wel eens (onbewust) gedaan. Het wild behandelde glas bevat een donkere astringente thee.

Het tweede proefje heb ik nooit gedaan.

Bij het derde proefje, zou het kunnen omdat de hoeveelheid tannines in de mout verschilt? Zou het kunnen omdat de hoeveelheid eiwit in de mout verschilt? Tannines kunnen zich aan eiwitten binden en deze dan doen neerslaan. Blijven er meer tannines over in een eiwit arme mout? Ik heb geen idee.

Tannines zijn een hele grote groep verbindingen die allemaal weer net wat anders reageren, dat maakt het allemaal niet makkelijker.

Kijkend naar het traditionele Duitse brouwen. Drievoudige decoctie, daar wordt wat af geroerd. Hoge tannine extractie. Vandaar dat er inderdaad brouwerijen zijn die het kaf van de mout scheiden en die pas einde maischen in de filterkuip weer toevoegen.

Grolsch brouwt decoctie. De buizen waardoor het te koken deel wordt verpompt hebben zodanig bochten dat er zo min mogelijk afschuifkrachten op de mout/wort ontstaan. Daarmee wordt extractie van ongewenste smaakstoffen voorkomen.

Ik ben een liefhebber van de eenstapsmaisch en daarbij alleen minimaal roeren tijdens het inmaischen. Heel langzaam spoelen, vooral in het begin. Uitmaischen doe ik niet, of eigenlijk, doe ik in de kookketel. Tijdens het filteren kookt het wort al in de kookketel. Maakt dat het verschil? Nog mooier zou het zijn om de eerste afloop van het wordt opzij te zetten. De tweede afloop koken met de hop en pas de laatste 10-15 minuten de eerste afloop meekoken.

Ik denk dat dat is wat we thuis op het aanrecht kunnen doen. Het is de meest "cleane" manier van brouwen.

ingo

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.