Brew Monk - roeren

Gestart door roger1983, 18-08-2023 13:40 u

Vorige topic - Volgende topic

roger1983

Hoi allen !

Ik heb een tijdje geleden een Brew Monk 45L alles-in-een gekocht: https://brouwland.com/nl/elektrische-brouwketels/11887-brew-monk-magnus-alles-in-een-brouwsysteem.html.

De eerste keer was een fiasco, omdat ik had gelezen dat je mee moet roeren. Ik was iets te enthousiast, waardoor ik de onderkant tijdens het maischen naar beneden heb gedrukt. Dat was geen pretje.

De tweede keer dat ik ging brouwen heb ik helemaal niet geroerd. Ik wilde graag weten wat het resultaat zou zijn. Ik wilde voor een Blond bier een SG halen van 1063, maar voor het spoelwater zat ik pas op 1036.

Mijn vraag.
Wie heeft ervaring met een Brew Monk en hoe moet je dan roeren zonder dat je de bodem naar beneden drukt?
Ik ben gewend om als het ware de bodem te schrapen, zodat het mout zich goed verspreid. Dit kan volgens mij gewoon niet.

Hoor graag van iemand  smile

Jacques

Ik heb geen BrewMonk, maar wel ervaring met twee andere brouwautomaten. Het is niet nodig om tot de bodem te roeren. Beter van niet zelfs om zo de filterlaag onderin de moutkorf net boven de filterplaat niet te verstoren. Het idee achter het roeren is dat je ervoor zorgt dat kanalen in de borstel verstoord worden en dat er meer interactie is tussen moutdeeltjes en enzymen uit de mout.

ramon86

Ik heb een Brew Monk en haal goede efficiëntie door tijdens het maischen elke 20 minuten even te roeren en tussendoor laat ik de pomp het wort afgeknepen rustig circuleren. Dus als ik bijvoorbeeld 60 minuten maisch op 67 graden stort ik de granen, bovenste rooster erop, pomp half aan. Na 20 minuten pomp uit, rooster eraf en alles even mooi doorroeren. Daarna rooster erop, pomp aan en na 20 minuten weer.

Dat roeren hoeft niet helemaal tot de onderste plaat, zoals Jacques ook aangaf.

Snelbier

Heb een Brewmonk-30.  Zelfde breedte als de Magnus, maar minder diep.
Soms een compacte laag fijn schrootsel op het onderfilter, wort loopt dan slecht door.
In dat geval helpt alleen schoonschrapen van het filter, dus in tegenstelling met eerdere antwoorden.
Voorzichtig 'schrapen', meer kan je niet doen. Meestal is het na 2-3x roeren opgelost.
Iets grover schroten kan het voorkomen.  Kost géén rendement, want wort loopt beter door en neemt makkelijker suiker op.  Schroten op 1,4 mm in plaats van 1,2 kan net het verschil maken  :brouwen:
Zwaardere brouwsels (meer mout in de korf) schroot ik daarom wat grover, scheelt veel roeren.
Succes, Snelbier

ExPeteriment

Citaat van: roger1983 op 18-08-2023  13:40 uHoi allen !

Ik heb een tijdje geleden een Brew Monk 45L alles-in-een gekocht: https://brouwland.com/nl/elektrische-brouwketels/11887-brew-monk-magnus-alles-in-een-brouwsysteem.html.

De eerste keer was een fiasco, omdat ik had gelezen dat je mee moet roeren. Ik was iets te enthousiast, waardoor ik de onderkant tijdens het maischen naar beneden heb gedrukt. Dat was geen pretje.

De tweede keer dat ik ging brouwen heb ik helemaal niet geroerd. Ik wilde graag weten wat het resultaat zou zijn. Ik wilde voor een Blond bier een SG halen van 1063, maar voor het spoelwater zat ik pas op 1036.

Mijn vraag.
Wie heeft ervaring met een Brew Monk en hoe moet je dan roeren zonder dat je de bodem naar beneden drukt?
Ik ben gewend om als het ware de bodem te schrapen, zodat het mout zich goed verspreid. Dit kan volgens mij gewoon niet.

Hoor graag van iemand  smile
Hier wat Easybrew 1e gen ervaring, ongeveer zelfde apparaat. Ik schraap ook, alleen eerste kwartier, anders loopt doorstroming vast, daarna lekker laten gaan pomp 3/4 open, tegen eind helemaal. Nooit filter erdoor gedrukt, maar let op, bolle kant naar boven!

Goldin

Ik schraap in mijn brewmonk ook geregeld over de onderste plaat. Voordat ik de korf in het water laat zakken druk ik hem nog even stevig op zn plek. Dit gaat tot nu toe altijd goed.

Ik laat de bovenste plaat achterwege en roer elke 10 min ongeveer.

fantastica

Ik heb een brewster beacon 30 (brew monk/easybrew/enz... clone, dus zelfde principe). De brewster heeft wel een extra fijne filter plaat op de bodem, dus ik weet niet of dat een verschil maakt.

Ik heb nog nooit geroerd. De stort gaat in de bak, de bak gaat in het water, de bovenste plaat gaat erop, klein pijpje op de pomp, de timer gaat op, de pomp wordt zo afgesteld dat het niet te laag komt en ik laat alles een uurtje rondpompen.

Ik brouw vooral witbier, dat is rond de 1045, nooit 1063 of andere duizelige hoogtes. Aan het eind (in het gistvat) zit ik gewoonlijk rond de 1044 tot 1046.

Schol
Jan

Kapau

Brew Monk 30, ik schroot altijd flink fijn omdat ik anders m'n rendement niet haal maar ik roer wel altijd keer of 3 de eerste 20 minuten van een maisch. Daarna laat ik de maisch lekker met rust als ie goed doorloopt.

Arjen1969

Hier ook een Brewmonk (30 liter). Voor de moutkorf, de plaat die onderin gaat moet je niet in de korf leggen zoals in de manual staat maar andersom. Dan blijft hij wel altijd liggen en heb je het probleem niet wat je de eerste keer had (ik heb hetzelfde namelijk gehad). Verder zorgt roeren er bij mij voor (tijdens maischen elke 10 minuten ongeveer een half minuutje roeren) dat het rendement met ongeveer 5-10% omhoog is gegaan tov niet roeren.

roger1983

Dank jullie wel voor al jullie antwoorden/adviezen !!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.