Port-infused bier

Gestart door GGB, 18-08-2023 13:21 u

Vorige topic - Volgende topic

GGB

Hallo allemaal,

Na de vakantie staat er een nieuw experiment op de planning: een port-infused stout of porter.

De uitwerking van het recept zal binnenkort gestart worden. Het idee is ontstaan doordat we vele whisky-infused voorbij zien komen (ook op dit forum). Mijn medebrouwer zal deze vakantie naar Porto vertrekken en hier vast en zeker een lekkere port mee vandaan kunnen nemen.
Na wat speurwerk op het forum heb ik maar weinig topics gevonden met een soortgelijk idee, uitwerking of vragen hierover. Nu wekt dit natuurlijk de vraag op: is port in bier een goed idee, en is het mogelijk? Hieronder wat oude forum topics die ik heb kunnen vinden die met het onderwerp te maken hebben:

https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=29408.0
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=19174.0

Er zijn een twee opties (misschien wel meer?) als het gaat om de toevoeging van deze port: de port in woodchunks op laten nemen en deze in het vergistingsvat toe te voegen (zoals in meerdere  whiskey-infused recepten ook gebeurt). Deze optie omdat we geen vat tot onze beschikking hebben. Of de port rechtstreeks toe te voegen aan het bier, zoals in de Broeder Jacob Double Port.
Het bier zal voor een langere tijd worden gelagerd in de kelder o.i.d.

Wat zijn jullie ide├źn/opmerkingen/meningen over het toevoegen van port aan zwaarder bier?

Alvast bedankt!

PP

Als je aan het gistvat toevoegt kies je voor 1 enkele dosering: is het te laag kun je later altijd nog toevoegen.
Is de dosering te hoog moet je met een ander bier gaan mengen om de smaak te verdunnen.

Houd er rekening mee dat een stout/ porter zelf al sterk van smaak/ geur is.
De "ideale" dosering moet een subtiele verrijking van de geur en/ of smaak zijn.

Voorbeeld:
Ik voeg de whisky infused fractie bij het bottelen toe.
Vooraf wordt het bier geproefd en een dosering getest tot het net waarneembaar is.
Ik verdeel de batch in 3: non infused bier, dosering rond drempelwaarde en een dubbele dosering.

Succes met brouwen, groet Paul

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.