Pilsener in klimaatkast stopt activiteitet deur dicht

Gestart door Renm, 17-08-2023 21:37 u

Vorige topic - Volgende topic

Renm

Rare titel, maar ik zit met het volgende:

2 weken geleden een pilsener gebrouwen, in een koelkast op 13 graden gezet voor de vergisting. Waterslot vertoont geen activiteit meer, dus SG gemeten, 1020. Gisteren eens flink geschud aan het vat, en de bubbeltjes kwamen weer op gang. Echter, vandaag 3x gecheckt, als ik de koelkast deur opendoen is er geen enkel bubbeltje in het slot voor een goede 15 seconden. Pas dan begint hij weer regelmatig (om de 2 sec) te bubbelen.

Wat kan dat zijn? Staat in een fermzilla in de koelkast, zou het door de warmere lucht kunnen komen als de koelkast open gaat? En betekent dat dat ik naar een hogere temp moet voor verdere vergisting?

En nog een tweede gerelateerd vraagje; de drub onderin heb ik een week geleden afgelaten. Nu heeft zich weer wat nieuwe drub gevormd (ong 2cm) en is het wort helderder. Laten zitten, of wederom weghalen? Maar dan komt er wel een goede stoot zuurstof bij als ik dat onderste bekertje weer onder de fermzilla aansluit.

PDGRRR

Mogelijk creëer je een vacuüm als je de deur opent waardoor je CO2 door je waterslot "trekt". Hierdoor daalt de druk in je gistvat en moet die weer even opgebouwd worden voordat er weer sprake is van overdruk en je waterslot weer uit zichzelf borrelt.

Jacques

Citaat van: Renm op 17-08-2023  21:37 u2 weken geleden een pilsener gebrouwen, in een koelkast op 13 graden gezet voor de vergisting.
Weinig activiteit is meestal een teken van het enten van te weinig gist. Zeker als koud vergist hoor je veel gist en enten.

Welke gist heb je gebruikt. 13°C een ondergister vergisten is een beetje achterhaald. Je kunt rustig een paar graden hoger. En als je toch per se bij 13°C wilt vergisten moet je veel gist geven.
Hoeveel gist heb je geënt? Wat was het begin SG en hoeveel liter wort had je?

hansHalberstadt

Citaat van: Renm op 17-08-2023  21:37 uGisteren eens flink geschud aan het vat, en de bubbeltjes kwamen weer op gang. Echter, vandaag 3x gecheckt, als ik de koelkast deur opendoen is er geen enkel bubbeltje in het slot voor een goede 15 seconden. Pas dan begint hij weer regelmatig (om de 2 sec) te bubbelen.
Deur openen geeft wat onderdruk zoals PDGRRR al aangaf.
Door de open deur komt er ook ineens veel warme lucht wat de wanden van het gistvat rondom de kopruimte opwarmt. Daardoor kan je waterslot gaan borrelen, omdat de kopruimte opwarmt en dus uitzet, maar dat is tijdelijk.
Schudden levert ook wat bubbels omdat er door gisting altijd wat oververzadiging is met koolzuur en door schudden komt dan versneld vrij.
Maar in alle 3 de gevallen heeft dat niets met een ineens sneller geworden gisting te maken. 

Renm

Dank allen, dat klinkt vrij logisch!
Het is de eerste poging tot brouwen van bier, dus het 'luxe pilsener' pakket van Brewferm gebruikt. Zoals in een ander topic had ik gepoogd een giststarter te maken van de korrelgist (wat achteraf overbodig blijkt), ik vermoed dat daar een mogelijke oorzaak zit van de trage vergisting.

Nu, 5 weken verder, blubt het waterslot nog steeds heel zachtjes, ongeveer 1x per 15seconden. Temperatuur inmiddels geleidelijk aan verhoogd naar 19 graden.
Vorige week SG gemeten, dat zat op 1022.

Broewerke

Citaat van: Renm op 17-08-2023  21:37 uRare titel, maar ik zit met het volgende:

2 weken geleden een pilsener gebrouwen, in een koelkast op 13 graden gezet voor de vergisting. Waterslot vertoont geen activiteit meer, dus SG gemeten, 1020. Gisteren eens flink geschud aan het vat, en de bubbeltjes kwamen weer op gang. Echter, vandaag 3x gecheckt, als ik de koelkast deur opendoen is er geen enkel bubbeltje in het slot voor een goede 15 seconden. Pas dan begint hij weer regelmatig (om de 2 sec) te bubbelen.

Wat kan dat zijn? Staat in een fermzilla in de koelkast, zou het door de warmere lucht kunnen komen als de koelkast open gaat? En betekent dat dat ik naar een hogere temp moet voor verdere vergisting?

En nog een tweede gerelateerd vraagje; de drub onderin heb ik een week geleden afgelaten. Nu heeft zich weer wat nieuwe drub gevormd (ong 2cm) en is het wort helderder. Laten zitten, of wederom weghalen? Maar dan komt er wel een goede stoot zuurstof bij als ik dat onderste bekertje weer onder de fermzilla aansluit.
Of je tapt wat meer af waarmee je het bekertje weer vult alvorens terug te plaatsen. Desnoods gebruik je een ander biertje

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.