Dikke trublaag op bier

Gestart door hopjesvla, 16-08-2023 14:13 u

Vorige topic - Volgende topic

hopjesvla

Ik heb recent een mango milkshake sour achtig iets gebrouwen op basis van een recept wat ik vaker gebruikt heb met Philly Sour als gist. Vaker gemaakt met frambozen, nu een keer met mango ( en had nog wat havermout liggen, dat ook in de maisch gedaan)

Voor de mango heb ik de puree gebruikt van Fruits Rouges, die puree zelf was erg dik, maar geen stukjes erin. Verder deze keer, om het zuurtje er een beetje af te krijgen en een wat dikker mondgevoel te krijgen, wat lactose gebruikt.

Nu is de vergisting klaar en had ik even een sample genomen. Blijkt dat er een enorm dikke schuimlaag bovenop drijft. Beetje zoals tijdens de hoofdvergisting, maar normaal trekt het schuim dan vaak weg. Het lijkt nu alsof het bijna gestold is, gewoon bijna droog dik schuim. Geen idee hoe dik, maar de ispindle zit er gewoon vast in.. Het lijkt er in ieder geval op dat het pas ontstaan is nadat ik de mango heb toegevoegd, dat was na de eerste week vergisten.

Sample smaakt an sich prima, het stinkt ook niet en het ziet er ook niet uit als een pellicle.

Doch evengoed erg vreemd. Misschien door de combi zuur+lactose+extra havermout+ iets uit de mango?

Ik ben het in ieder geval zo nog niet tegen gekomen bij mij. Zit er nog over te dubben wat ik ga doen: eraf scheppen vlak voor het bottelen, of toch maar laten zitten. Bij eraf halen kan ik makkelijker meekijken, eraf halen heeft het risico dat er meer trub meekomt.

Iemand zoiets wel eens meegemaakt?

Goldin

Zelf nog niet zo iets meegemaakt. Heb je er ook een foto van?

hopjesvla

Nee, helaas niet gedaan. Maar denk aan 'schuim tijdens hoofdvergisting ' , alleen dan nu dus die niet wegtrekt.

Als dit met bv Westmalle gist was en in de hoofdvergisting had ik niet vreemd gekeken, maar met de Philly Sour, en op dit tijdstip, heb ik het nog niet meegemaakt.

hansHalberstadt

Is het niet gewoon de gist die bovenop drijft? Lastig te beoordelen zonder foto.

hopjesvla

Volgens mij is het dat ook (of in ieder geval lijkt het daar enigszins op), maar met deze gist heb ik dat nog nooit meegemaakt, die zakt normaal gewoon mooi uit. Ik snap dus niet waarom die dat nu niet doet.

PXL_20230816_132239381.jpg

Het lijkt bijna op gedenatureerde eiwitten.

Jacques

Citaat van: hopjesvla op 16-08-2023  14:51 umaar met de Philly Sour,

Ik heb anders met Philly Sour ook een stevig gistdek gehad.

Citaat van: hopjesvla op 16-08-2023  15:26 uVolgens mij is het dat ook (of in ieder geval lijkt het daar enigszins op), maar met deze gist heb ik dat nog nooit meegemaakt, die zakt normaal gewoon mooi uit. Ik snap dus niet waarom die dat nu niet doet.

PXL_20230816_132239381.jpg

Het lijkt bijna op gedenatureerde eiwitten.

Het ziet er voor mij uit als gist.
Zelf heb ik met Philly Sour eerder een gistdek gezien.

Zie ook https://www.hobbybrouwen.nl/site/brouwencyclopedie/gistdek/
Wat mij betreft komt jouw foto hierbij.

PP

Als je ooit wijn hebt gemaakt door geplette druiven met schil te laten vergisten, of geplette pruimen, gebeurt precies hetzelfde.
Door de koolzuurbelletjes worden de vaste deeltjes naar het oppervlakte getransporteerd en zelfs boven het vloeistofoppervlak uitgeduwd.
Samen met de gist wordt een plakkerige "deksel" gevormd.
Wijnmakers roeren de dikke pruf regelmatig om.
Als de koozuurbelletjes zijn verdwenen zakt alles naar de bodem.

Groet, Paul

hopjesvla

Toch apart dan. Denk dat dit de 6e keer of zo is dat ik met Philly Sour brouw maar dit nog niet eerder gehad. Blijft me verbazen, deze gist, maar had ook niet idee dat het 'fout' was.

@Jacques, prima om de foto te gebruiken, zo leren we er allemaal van.

Wat is nu wijsheid? Wil eigenlijk komende maandag gaan bottelen namelijk, hij is uitgegist. Omscheppen lijkt me qua zuurstofinslag niet wenselijk, of dan toch maar gewoon proberen over te hevelen naar de bottelpan?

Jacques

Citaat van: hopjesvla op 16-08-2023  17:28 uToch apart dan. Denk dat dit de 6e keer of zo is dat ik met Philly Sour brouw maar dit nog niet eerder gehad. Blijft me verbazen, deze gist, maar had ook niet idee dat het 'fout' was.

Hetzelfde heb ik met de US-05. Meestal zie je geen gistdek, maar bij sommige brouwsels kan er toch een echt gistdek ontstaan.

Citaat van: hopjesvla op 16-08-2023  17:28 uJacques, prima om de foto te gebruiken, zo leren we er allemaal van.

Ik zal commentaar bijplaatsen dat het opdrijven van de gist gestimuleerd kan zijn door de mango puree.

Schanulleke

Citaat van: Jacques op 16-08-2023  17:36 uIk zal commentaar bijplaatsen dat het opdrijven van de gist gestimuleerd kan zijn door de mango puree.

Het lijkt aan de kleur te zien me veel logischer dat de mango-puree wordt opgedreven door de gist

Jacques

Citaat van: Schanulleke op 16-08-2023  17:45 uHet lijkt aan de kleur te zien me veel logischer dat de mango-puree wordt opgedreven door de gist

Gelet op de kleur bestaat een belangrijk deel van de laag uit gist...

hopjesvla

Het bier is door de mango flink geel geworden, dat zal zeker bijdragen aan de kleur van de gist.

Maar iemand nog tips om dit fatsoenlijk te bottelen? Ik gebruik altijd een aparte bottelemmer (ketel in dit geval .)

Jacques

Citaat van: hopjesvla op 16-08-2023  21:24 uMaar iemand nog tips om dit fatsoenlijk te bottelen? Ik gebruik altijd een aparte bottelemmer (ketel in dit geval .)

Met een hevel overbrengen naar de bottelemmer. Je zult wat verlies voor lief moeten nemen.

Jacques

Citaat van: Jacques op 16-08-2023  17:36 uIk zal commentaar bijplaatsen dat het opdrijven van de gist gestimuleerd kan zijn door de mango puree.

De foto is toegevoegd aan de pagina https://www.hobbybrouwen.nl/site/brouwencyclopedie/gistdek/

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.