Brouwen eerste moutbrouwsel

Gestart door Nielsh, 15-08-2023 21:00 u

Vorige topic - Volgende topic

Nielsh

Hallo allemaal

Na een navulkit gebruikt te hebben voor ons eerste brouwsel. Zijn we van plan het eens goed te proberen.

Ons recept voor 15L om te starten:
Ik ga uit van een brouwzaalrendement van 70% en hebben dan in totaal 4,29 kg suiker nodig. We gaan met een 90/10 verhouding werken pilsmout met tarwe mout en kwam dan op 3,87 kg en 0,42 kg.

Als maischwater zou ik starten met 12,87 L en dan 10,78 L spoelwater omdat ik van een verdamping vanuit ga van 3,7 L/uur.

Als bitterhop gebruik ik 11,54 g van de Magnum. Aroma wordt de Challenger en 2-3 g.

Het idee is om een tripel te maken in een hoog percentage, voegen we dan best nog extra suiker toe? Is mijn recept een beetje oké?

Alvast bedankt!

Jan de Graaff

Ha Niels,

Je kunt gratis brouwsoftware, zoals Brewfather, gebruiken die je een heleboel kan vertellen. Ondermeer of je met je ingrediënten op het juiste profiel uitkomt, maar kan je ook vertellen of je ergens de bocht uitvliegt. Met de ingrediënten kun je dan spelen om dichter bij de waardes te komen die je zoekt; bijvoorbeeld meer mout of suiker om op een hoger ABV te komen, hoeveelheid hop om op een bepaalde bitterheid te komen, etcetera.
Je kunt een uitdraai daarvan delen hier op het forum, wat het weer makkelijker maakt voor iedereen om te beoordelen of je recept goed is. Het bovenstaande is een beetje een speurtocht om te kijken waar je op uit bent..

Heel eerlijk gezegd zou ik voor mijn derde brouwsel het misschien toch nog even houden op een 'kit' of in ieder geval een pakket met recept. Brouwmout, bijvoorbeeld, heeft dergelijke pakketten in verschillende 'maten' (ook 15L) en varianten. Brouwen vergt toch wel enige ervaring om het goed te doen en in je leercurve moet je eigenlijk telkens maar 1 variable veranderen. Als derde batch je eigen recept brouwen is misschien wat ambitieus, want je kunt bijna niet meer achterhalen wat er fout gegaan is als je bier niet is geworden wat je er van verwacht had. Bij een beproefd recept met de juiste ingrediënten weet je in ieder geval 1 ding zeker: het bier is in de basis goed en het komt dan aan op je kunde. Die kun je daardoor ontwikkelen.

Nielsh

Citaat van: Jan de Graaff op 15-08-2023  22:36 uHa Niels,

Je kunt gratis brouwsoftware, zoals Brewfather, gebruiken die je een heleboel kan vertellen. Ondermeer of je met je ingrediënten op het juiste profiel uitkomt, maar kan je ook vertellen of je ergens de bocht uitvliegt. Met de ingrediënten kun je dan spelen om dichter bij de waardes te komen die je zoekt; bijvoorbeeld meer mout of suiker om op een hoger ABV te komen, hoeveelheid hop om op een bepaalde bitterheid te komen, etcetera.
Je kunt een uitdraai daarvan delen hier op het forum, wat het weer makkelijker maakt voor iedereen om te beoordelen of je recept goed is. Het bovenstaande is een beetje een speurtocht om te kijken waar je op uit bent..

Heel eerlijk gezegd zou ik voor mijn derde brouwsel het misschien toch nog even houden op een 'kit' of in ieder geval een pakket met recept. Brouwmout, bijvoorbeeld, heeft dergelijke pakketten in verschillende 'maten' (ook 15L) en varianten. Brouwen vergt toch wel enige ervaring om het goed te doen en in je leercurve moet je eigenlijk telkens maar 1 variable veranderen. Als derde batch je eigen recept brouwen is misschien wat ambitieus, want je kunt bijna niet meer achterhalen wat er fout gegaan is als je bier niet is geworden wat je er van verwacht had. Bij een beproefd recept met de juiste ingrediënten weet je in ieder geval 1 ding zeker: het bier is in de basis goed en het komt dan aan op je kunde. Die kun je daardoor ontwikkelen.

Bedankt voor de tip. Ik heb het even ingegeven in brewfather.

tdp

Of je nu een kit brouwt, of een zelf samengesteld recept, de basis qua proces is gelijk natuurlijk.

Het recept; Zelf ben ik geen fan van Magnum, maar dat is puur persoonlijk. Je hebt er niet veel van nodig, maar hop geeft ook 'body' aan het bier, met weinig hop kan het wat 'glibberig' overkomen. Bitterheid mag sowieso wel wat hoger in mijn optiek.

Die 4 gram Challenger doet niet heel veel op 15 liter. Wat ik zou doen (los van de hoppen die je gebruikt);
2/3e van de bitterheid op basis van de bitterhop hopgift (die wat je 60 min meekookt)
1/3e van e bittehreid op basis van de aromahop hopgift, welke je bijv. 15 meekookt. Eventueel doe je nog een vlamuitgift (2gr/l), maar dat is persoonlijk.

Maar je leert het meest door te brouwen hoe jij het voor ogen ziet, en op basis van dat verder te gaan!

Succes met brouwen!

Theo Mol

Goedemorgen Niels,

"Is mijn recept een beetje oké?" - Ja hoor, dit levert waarschijnlijk een stevig bier op.
In tripel wordt vaak suiker toegevoegd om het alcoholpercentage te verhogen zonder dat de body meegroeit. Doordrinkbaar, heet dat.

Je brouwt natuurlijk zelf en je bepaalt zelf welke kant het op moet. Als je een voorspelling wilt van het resultaat, kun je een heel eind komen door brouwsoftware te gebruiken, zoals Jan opmerkt. Daarin zit ervaring verwerkt met het brouwproces en de te verwachten opbrengsten en verliezen van de installatie.
Zo kun je een vrij goede benadering maken van de uiteindelijke waarden (volume, alcohol, bitterheid, kleur) en voor een volgende brouw kun je dan weer op deze waarden variëren.

Ik wens je veel plezier met het brouwen en met het resultaat.

brouwerwaldonk

Citaat van: Nielsh op 15-08-2023  21:00 uHallo allemaal

Ons recept voor 15 L om te starten:
Ik ga uit van een brouwzaalrendement van 70% en hebben dan in totaal 4,29 kg suiker nodig.
4,29 kg suiker op 15L wort is heeeeel veel. Zeker met een rendement van 70%

Nielsh

Citaat van: brouwerwaldonk op 20-08-2023  08:20 u4,29 kg suiker op 15L wort is heeeeel veel. Zeker met een rendement van 70%

Ik had het niet over puur suiker, maar gewoon alles waar suiker inzit. Ondertussen is dat al gewijzigd.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.