Problemen koeling

Gestart door Bvk1983, 13-08-2023 14:32 u

Vorige topic - Volgende topic

Bvk1983

Sinds kort gebruik ik geen koelkast meer als gistkamer maar heb ik een vat met koelspiraal en verwarmingslint voor een gecontroleerde vergisting.

De koelspiraal is aangesloten om een dompelpompje die in een camping koelkast in een bak water staat.

Nu wilde ik gaan terugkoelen naar 14 graden om te koudhoppen. De temperatuur wil echter niet lager dan 16 graden, ondanks dat de koelkast zo ongeveer vriest. Iemand enig idee hoe dit kan?

IMG_0596.jpeg
IMG_0597.jpeg

hb-lot

Is het volume water niet te klein? Dat zal opwarmen door het wort, dus pompt de pomp het niet sneller rond dan dat de koelkast het weer af kan koelen?

Ik zou het eens proberen met een grotere bak water.

Bvk1983

Citaat van: hb-lot op 13-08-2023  15:09 uIs het volume water niet te klein? Dat zal opwarmen door het wort, dus pompt de pomp het niet sneller rond dan dat de koelkast het weer af kan koelen?

Ik zou het eens proberen met een grotere bak water.

Dat bedacht ik me ook inderdaad. Van de andere kant dacht ik, het water is rond de 14 graden nu (ligt een thermometer) en zou beetje bij beetje af moeten koelen. Het bier is uitvergist en genereert dus praktisch geen warme meer. Het zou dan de omgeving (garage) moeten zijn die waarschijnlijk 22-25 graden is.

Maar een grotere bak water ga ik zeker nog proberen.

hb-lot

Je zou inderdaad de leiding van de pomp naar het gistvat nog kunnen isoleren met buisisolatie.

hansHalberstadt

Is het een compressorkoelkast of peltier?
peltier heeft nauwelijks koelvermogen. maar wel een hele gistingstank die aan de buitenkant warme lucht om zich heen heeft plus nog het koelkastje wat ook zichzelf moet koelen. En ook nog eens een kleine warmte uitwisselend oppervlak wat ook nog eens slecht de warmte geleid (plastic) dus zo al 3 of 4 nadelen tov je oude situatie

Bvk1983

Citaat van: hansHalberstadt op 13-08-2023  15:55 uIs het een compressorkoelkast of peltier?
peltier heeft nauwelijks koelvermogen. maar wel een hele gistingstank die aan de buitenkant warme lucht om zich heen heeft plus nog het koelkastje wat ook zichzelf moet koelen. En ook nog eens een kleine warmte uitwisselend oppervlak wat ook nog eens slecht de warmte geleid (plastic) dus zo al 3 of 4 nadelen tov je oude situatie

Het is een compressor koelkast, ik heb hem juist gekozen vanwege het koel- (en zelfs vries-)vermogen.

Schanulleke

Je zou de temperatuur van dat waterbad eens moeten meten. Ik denk id dat het grootste probleem is dat het gistingsvat en slangen niet geisoleerd zijn. En de warmte-overdracht van die koelkast naar het waterbad lijkt me ook geen daverend succes.

hansHalberstadt

En zo te zien zit er ook nog een pompje in die al zijn vermogen afgeeft aan het koelwater. Dat vermogen moet de koelkast dus eerst afvoeren voordat die überhaupt kan koelen. Ik vraag me af wat de reden is geweest om een goed werkend systeem te vervangen door dit alternatief?

Bvk1983

Citaat van: Schanulleke op 13-08-2023  16:14 uEn de warmte-overdracht van die koelkast naar het waterbad lijkt me ook geen daverend succes.

Dat zou het probleem niet moeten zijn. Tenslotte is dit qua overdracht niet anders dan een gistvat in een koelkast.

Bvk1983

Citaat van: hansHalberstadt op 13-08-2023  16:21 uen zo te zien zit er ook nog een pompje in die al zijn vermogen afgeeft aan het koelwater. Dat vermogen moet de koelkast dus eerst afvoeren voordat die uberhaupt kan koelen. Ik vraag me af wat de reden is geweest om een goed werkend systeem te vervangen door dit alternatief?

Heel simpel, de koelkast was permanent nodig voor andere zaken dan bier brouwen en er was geen plaats voor nog een koelkast.

Daarnaast ben ik er van overtuigd dat dit moet werken, de vraag is alleen wat er nu verkeerd gaat. Het volume van de waterbak zou er 1 van kunnen zijn.

hansHalberstadt

Citaat van: Bvk1983 op 13-08-2023  16:28 uDat zou het probleem niet moeten zijn. Tenslotte is dit qua overdracht niet anders dan een gistvat in een koelkast.
Bij een gistvat in een koelkast is de lucht rondom het vat een graad of 5 en hier 20-25. ipv de warmte rechtstreeks via een groot metalen wandoppervlak van je gistingsvat af te voeren warm je hierdoor je gistingsvat juist op en moet je dat koelen nu doen via een veel kleiner oppervlak van een plastic bakje wat ook nog eens dat opwarmen via de buitenwand moet compenseren. 

Schanulleke

Citaat van: Bvk1983 op 13-08-2023  16:30 uHet volume van de waterbak zou er 1 van kunnen zijn.

Meten is weten, dus meet die temperatuur van dat waterbad eens. Ik denk niet dat die tijdens het koelen onder de 10°C komt.

CeesM

Citaat van: Bvk1983 op 13-08-2023  15:58 uHet is een compressor koelkast, ik heb hem juist gekozen vanwege het koel- (en zelfs vries-)vermogen.
Ik heb ook een compressor koelbox. Nadat ik dezelfde werkwijze als jij had gebruikt, heb ik het koelwater direct (zonder  bak) in de koelbox gedaan. Om schimmel te voorkomen gaat er een scheutje chloor in het water. Het koelen duurt dan wel 24 uur voordat het koelwater een graad of 4 is. In de box heb ik de koelspiraal van mijn easybrew gedaan dat aangesloten is op de terugvoerslang. Dit om het koelwater uit de CCT homogeen af te koelen. De aan en afvoerslangen heb ik geïsoleerd. Mijn CCT is voorzien van een isolatiemantel.

1692172860311.jpg

hansHalberstadt

Citaat van: CeesM op 16-08-2023  10:25 uIk heb ook een compressor koelbox. Nadat ik dezelfde werkwijze als jij had gebruikt, heb ik het koelwater direct (zonder  bak) in de koelbox gedaan. Om schimmel te voorkomen gaat er een scheutje chloor in het water. Het koelen duurt dan wel 24 uur voordat het koelwater een graad of 4 is. In de box heb ik de koelspiraal van mijn easybrew gedaan dat aangesloten is op de terugvoerslang. Dit om het koelwater uit de CCT homogeen af te koelen. De aan en afvoerslangen heb ik geïsoleerd. Mijn CCT is voorzien van een isolatiemantel.

Dus dan is de warmtegeleiding van de plastic bak inderdaad een van de hoofdoorzaken. Wat voor pompje gebruik je? Is dat ook een dompelpompje of een pompje wat buiten de bak zit.(en dus zijn warmte aan de omgeving afgeeft ipv aan het koelwater)   

Schanulleke

Citaat van: hansHalberstadt op 16-08-2023  11:52 uDus dan is de warmtegeleiding van de plastic bak inderdaad een van de hoofdoorzaken.     

En dan zit er ws ook nog lucht tussen de wand van die bak en de wand van de koelkast. Dus de meeste warmte zal onttrokken worden aan het water-oppervlak.

hansHalberstadt

Citaat van: Schanulleke op 16-08-2023  12:31 uDus de meeste warmte zal onttrokken worden aan het water-oppervlak.
Maar daar zit nog een veel dikkere laag lucht tussen wateroppervlak en wand  :weetniet: 

Schanulleke

Ja, maar daar heb je nog een beetje convectie en er zit in elk geval geen plastic meer tussen.

hansHalberstadt

Heb je al een idee hoe je het gaat oplossen? Er zijn inmiddels voldoende hints gegeven en zelfs bewijs dat die aanpassingen werken (zie #12)

CeesM

Citaat van: hansHalberstadt op 16-08-2023  11:52 uDus dan is de warmtegeleiding van de plastic bak inderdaad een van de hoofdoorzaken. Wat voor pompje gebruik je? Is dat ook een dompelpompje of een pompje wat buiten de bak zit.(en dus zijn warmte aan de omgeving afgeeft ipv aan het koelwater)   
De koelbox is dubbelwandig met isolatie er tussen. De koeling zit in de vier wanden (condens bevriest). De pomp is een 15W vijver/aquarium dompelpomp dat op de bodem van de koelbox vaststaat met zuignappen. De slangen gaan door passende gaten in de deksel.

hansHalberstadt

Citaat van: CeesM op 17-08-2023  12:57 uDe koelbox is dubbelwandig met isolatie er tussen. De koeling zit in de vier wanden (condens bevriest). De pomp is een 15W vijver/aquarium dompelpomp dat op de bodem van de koelbox vaststaat met zuignappen. De slangen gaan door passende gaten in de deksel.

Voor 15 Watt pompje ben je ca 4 watt kwijt aan compressorvermogen (COP waarde van ca 4?) lijkt me verder een optimale oplossing voor als je geen koelkast wilt met gistingsvat daarin. Compressor koelkast met gistingsvat daarin is denk ik nog steeds de meest efficiënte oplossing. Uiteindelijk gaat het om het totale buitenoppervlak van koelkast plus gistingsvat en de dikte van de isolatie die daartussen zit. bij een gistingsvat in een koelkast valt het oppervlak van je gistingsvat eruit omdat dat geen warmteverlies geeft naar de omgevingsruimte.

Bvk1983

Citaat van: hansHalberstadt op 16-08-2023  14:55 uHeb je al een idee hoe je het gaat oplossen? Er zijn inmiddels voldoende hints gegeven en zelfs bewijs dat die aanpassingen werken (zie #12)

De voorgestelde oplossing in #12 lijkt me inderdaad een hele goede. Begin met het water direct in de koelbox en daarnaast op zoek naar een extra koelspiraal.

Bvk1983

Citaat van: CeesM op 17-08-2023  12:57 uDe koelbox is dubbelwandig met isolatie er tussen. De koeling zit in de vier wanden (condens bevriest). De pomp is een 15W vijver/aquarium dompelpomp dat op de bodem van de koelbox vaststaat met zuignappen. De slangen gaan door passende gaten in de deksel.

Hier idem. Nu de waterbak nog weglaten.

hb-lot

Citaat van: Bvk1983 op 18-08-2023  11:40 uen daarnaast op zoek naar een extra koelspiraal.
Op het prikbord wordt er op dit moment een aangeboden.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.