Witte aanslag in gistvat door Enzybrew

Gestart door Esterenbrouw, 13-08-2023 12:03 u

Vorige topic - Volgende topic

Esterenbrouw

Door omstandigheden heb ik een Enzybrew-oplossing enkele dagen in mijn kunststof
gistvat laten staan.
Heb het gistvat nog met afwasmiddel schoongemaakt, maar er blijft een witte kalkachtige
aanslag aan de binnenzijde van het gistvat.
Hoe kan ik dit het beste schoonmaken zodat ik er weer met vertrouwen een bier in kan vergisten???

Schoonmaken met een flinke dosis azijn?

Jacques

In Enzybrew zit naast enzymen ook een grote hoeveelheid natrumcarbonaat (soda) en natriumpercarbonaat. De carbonaten geven de witte aanslag (krijg je ook bij gebruik van oxi-producten).
Voor de samenstelling van Enzybrew 10 zie https://images.bmswijndepot.com/201838115233989_enzybrew10-10kg-nl.pdf

Je kunt aanslag inderdaad verwijderen met zuur (goed borstelen helpt daarbij).

Esterenbrouw

CeesM

Citaat van: Jacques op 13-08-2023  12:26 uJe kunt aanslag inderdaad verwijderen met zuur (goed borstelen helpt daarbij).
Veroorzaakt goed borstelen in een kunststof vat geen krassen waarin bacteriƫn zich kunnen nestelen?

Jacques

Citaat van: CeesM op 16-08-2023  10:34 uVeroorzaakt goed borstelen in een kunststof vat geen krassen waarin bacteriĆ«n zich kunnen nestelen?

Niet als je zachte borstel gebruikt. De mechanische werking heb je nodig voor de verwijdering.

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.